Két százalékkal, 36,3-ről 37,12 milliárd forintra nőtt a HungaroControl Zrt. nettó árbevétele 2019-ben 2018-hoz képest – derül ki az állami tulajdonú szolgáltató beszámolójából. A társaság főtevékenysége a légi forgalmi irányítás, ennek három fő üzletága van: a Magyarország felett átrepülő forgalom irányítása, a budapesti Liszt Ferenc repülőtér terminálirányítása, és a koszovói magaslégtér átrepülő forgalmának kezelése. A tavalyi árbevétel több mint 98,8 százalékát – ez 36,67 milliárd forint, szemben a 2018-as 35,81 milliárddal – a légi forgalmi díjak adták.
A növekedés azért is örömteli, mert a légi forgalmi díjból származó bevételt részben a légi forgalom alakulása határozza meg, ebben pedig az előző év némi elmaradást hozott a bázishoz (amely abszolút rekordot produkált) képest, elsősorban az átrepülő forgalom csökkenése (2,3 százalék) miatt. A ferihegyi repülőtér forgalma viszont 6,8 százalékkal emelkedett – elérte a 122,2 ezres mozgásszámot –, és megközelítette a 2006-os csúcsévet.
A HungaroControl 2019-ben 909 ezer légi járművet irányított a hazai ellenőrzött légtérben, 1,1 százalékkal kevesebbet, mint 2018-ban. A magyar és a koszovói magaslégtérben együtt 1,08 millió gépet kezelt, ez 1,08 százalékos növekedés. A magyar légtér forgalmi trendjei jelentősen eltérnek az általános európaitól, aminek az az oka, hogy a low cost és az öböl menti arab légitársaságok folyamatosan terjeszkednek a térségben. A Wizz Air és a Ryanair adta a terminálbevétel 39 százalékát, eközben a hagyományos légitársaságok aránya apad. A beszámoló szerint az útvonal-irányítási üzletágban 8, a terminálirányítási üzletágban 26, a koszovói irányítás üzletágban pedig a bevételek 6 százaléka belföldi vevőktől, azaz magyarországi székhelyű légitársaságoktól származik. A személyi jellegű ráfordítások 8 százalékos (egymilliárd forintos) pluszt mutatnak a bérköltség emelkedése miatt. A tavalyi záró létszám 796 volt, a 2018-as 757.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.