Az ország legnagyobb vasúti áruszállítója, az osztrák állami tulajdonú Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) számos gazdálkodási mutatóját rontotta tavaly.
Árbevétele majdnem 10 százalékkal 72 milliárd forintra csúszott, az üzemi eredménye 2,7 milliárd forintos mínuszba került, ami majdnem kétszer olyan rossz, mint az előző évi, míg a 3,8 milliárdos veszteséget mutató adózott eredménye közel a felével van mélyebben a korábbinál.
A számokhoz azonban fontos tudni, hogy országos szinten egyedül az RCH vállal úgynevezett egyeskocsi-szolgáltatást, amelynek két fő jellemzője van: a hazai vasúti árufuvarozás mintegy negyedét teszi ki, így fenntartásán vállalkozások ezreinek a működése múlik, valamint, hogy a tevékenység – összetettsége miatt – önmagában lényegében életképtelen.
Bár a Világgazdaság már hetekkel ezelőtt arról értesült, hogy a terület állami támogatásáról szóló rendelet „napokon belül megjelenik”, az intézkedés még várat magára.
Tavaly az egyeskocsi-fuvarozás 4,5 milliárd forint veszteséget okozott a cégnek
– mondta februárban a Magyar Hírlapnak Kovács Imre, az RCH igazgatósági elnöke.
Az RCH csoport tavaly csak a vontatáshoz használt áramért 4,7 milliárd forintot fizetett a 2018-as 4,1 milliárd forint után. A vontatási és a tolatási szolgáltatás igénybevétele 13,8 milliárd forintjába, a pályahasználat 8,9, a mozdony- és kocsibérlés pedig 7 milliárdjába került.
Ezekhez képest elenyésző, de megemlítendő tétel a külföldi (főként albán, macedón, bolgár és horvát) vasúttársaságok tartozásai miatti bő 311 millió forintos, továbbá a tizenkét belföldi adós – köztük a Záhony-Port – miatti 16,6 millió forintos értékvesztés. A csoportnál tavaly (bérkategóriától függően) 6–10 százalékos béremelés volt.
A teljes cikket elolvashatják a Világgazdaság csütörtöki számában
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.