Két olyan akadály elhárításán is dolgozik a Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ), amely ma bonyolultabbá teszi tagjainak munkavégzését. A szövetség egyrészt szeretné, ha az erre szakosodott mintegy húsz hazai biztosító a mainál összehasonlíthatóbb nemzetközi biztosítást (CMR) kínálna a fuvarozóknak.
„Ahány biztosító, annyi szerkezetű és tartalmú kötvény érhető el. Viszont egy szállítmányozónak gyakran néhány perc alatt kell eldöntenie, hogy egy megbízást odaad-e egy fuvarozónak, vagy sem. Ennyi idő alatt kell kiderítenie a fuvarozó kötvényének gyakran harmincoldalnyi általános szerződési feltételeiből, hogy a kötvény vonatkozik-e az érintett áruféleség biztosítására, és hogy a díja rendezve van-e” – mondta a Világgazdaságnak Kiss Gábor, az MSZSZ felügyelőbizottsági tagja.
Tapasztalatai szerint a biztosítók elzárkóznak kínálatuk egységesebbé tételétől, mert
attól tartanak, hogy az korlátozná a köztük lévő versenyt, és esetleg versenyjogi problémákat vetne fel.
Pedig erről nincs szó: a szövetség mindössze egy egységes szerződésszerkezet kidolgozásába fogott bele, amelynek például mindig az adott pontjában szerepelnének azok az áruféleségek, amelyekre a biztosítás nem vonatkozik.
Az ezzel kapcsolatos érdemi egyeztetés Kiss Gábor várakozásai szerint csak szeptemberben indul be, és
akkor kezdődhet a CMR-fuvarlevél elektronikus változatának elfogadását célzó egyeztetés is.
Az utóbbi kapcsán az a fő probléma, hogy az árut megtestesítő okmánynak számító dokumentumot a hazai adóhatóság és a címzettek is csak eredeti példányban fogadják el.
Viszont a nyomtatott fuvarlevéllel – amely a számla melléklete – gyakran többhétnyi külföldi út után érkezik meg a fuvarozó. Rövidítené az ügyintézést, ha az adóhatóság elfogadná a fuvarlevél valamilyen hiteles másolatát, vagy ha a CMR kapna valamilyen elektronikus formátumot.
További részletek a Világgazdaság csütörtöki számában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.