Kína kihúzta a slamasztikából a Volkswagent (VW), ennek köszönhetően a világ legnagyobb autógyártó-csoportja ismét nyereséges negyedévet tudott zárni, noha eladott járműveinek száma éves összevetésben 1,1 százalékkal, 2,61 millióra csökkent.
A járványfenyegetést már a tavasszal rövidre záró kínaiak visszatértek a szalonokba, és elsősorban a luxuskategóriás Audikat és Porschéket keresték, amelyekre 3 százalékkal több megrendelést adtak le az egy évvel korábbinál.
A konszern árbevétele 3,4 százalékkal, 59,36 milliárd euróra mérséklődött, miközben tisztított üzemi eredménye 3,2 milliárd euró lett, azaz a tavalyi kétharmada. Az 1,7 milliárd eurós veszteséget hozó második negyedév után már annak is örülnek Wolfsburgban, hogy az üzemi marzsot a mínusz 5,8 százalékról plusz 5,4 százalékra hozták fel, ez azonban még mindig 2 százalékponttal szűkebb a bázisidőszakinál. A tavasszal elrendelt megszorítások és költségcsökkentések is éreztették a hatásukat.
Módjával örülnek a VW vezetői, a koronavírus-járvány újabb hulláma és a vele járó szigorú korlátozások ugyanis könnyen keresztülhúzhatják a számításaikat. Olyannyira, hogy a cég semmilyen előrejelzést nem volt hajlandó kiadni azon túl, hogy reménykednek az üzleti évük pozitív lezárásában. A tavalyi 13,3 milliárd eurós nyereségről legfeljebb álmodozhatnak.
Pénzügyi gondjaik mindenesetre nincsenek, június vége óta hatmilliárddal, 24,8 milliárd euróra növelték likviditásukat.
Frank Witter pénzügyi igazgató ennek ellenére nyugtalanítónak nevezte a helyzetet, amelyet különösen az európai eladásaik szenvedhetnek meg, s ha lesz profit, azért a luxust kedvelő kínaiaknak jár a köszönet.
Ugyanez áll a Daimlerre is, amely a napokban jelentette be, hogy negyedéves kínai Mercedes-eladásai 24 százalékkal ugrottak meg, lökést adva az üzemi marzsnak.
A Mercedes erősíti pozícióit a luxuskategóriában azzal, hogy 2023 végéig 2,6-ről 20 százalékra növeli részesedését a brit Aston Martinban.
Ez a kilátás is segíthet az Aston Martinnak rendezni anyagi helyzetét.
A cég csütörtökön indította 840 millió font értékű kötvénykibocsátásának jegyzési időszakát, amelyet ma zárnak, és ezután árazzák be az eleve a befektetői kategória alá besorolt autógyártó bóvlikötvényeit.
Ez lesz az egyik legnagyobb idei európai vállalatikötvény-kibocsátás,
amelyre a Reutersnak nyilatkozó elemzők szerint bőven lesz érdeklődő, köszönhetően a lenullázott kamatok időszakában várható magas, 8-9 százalékra saccolt hozamígéretnek. Kisebb tételben a Rolls-Royce és a Jaguar Land Rover is él ezzel a forrásszerző lehetőséggel. A kötvénykibocsátás lesz a negyedik, egyben legfajsúlyosabb eleme a veszteséges, de ígéretes stratégiával rendelkező Aston Martin pénzügyi csomagjának, amelyben egy 125 millió fontos, sikerrel vett részvénykibocsátás és egy 335 milliós magántőke-befektetés mellett a Mercedes beszállása szerepel. Az utóbbi a saját részvényeit adja cserébe, egyben hozzáférést nyújt az általa kidolgozott hibrid és elektromos hajtástechnológiákhoz. Jó rálátása lehet a cégre, hiszen augusztus óta Tobias Moers, a Mercedes korábbi vezérigazgatója irányítja.
A friss forrásokat döntően hitelei refinanszírozására és az állami járványtámogatás visszafizetésére fordítja az Aston Martin.
A luxust és a magas haszonkulccsal értékesíthető pickup- és SUV-kategóriát állítja stratégiájának fókuszába a Ford is, amely meglepte a piacot harmadik negyedéves számaival. Amerika második legnagyobb járműgyártója az egy évvel korábbi hatszorosára, 2,4 milliárd dollárra növelte adózás előtti eredményét, s ezen felbuzdulva bejelentette, hogy veszteség helyett 0,6–1,1 milliárd dolláros profitot vár az üzleti évre. Ebben nagy szerepe van 11 milliárd dolláros költségcsökkentési programjának és annak, hogy még az idén megkezdi a legendás F-150-es kisteherautó, az új Mustang Mach-E és a Bronco Sport legújabb luxusváltozatainak értékesítését. A Ford versenytársa, a Fiat Chrysler hasonló üzleti stratégiát folytat, nála a RAM, a Jeep és a Maserati képviseli a luxust, s ezek megugró forgalma vezetett a harmadik negyedév váratlan, a konszenzus dupláját kitevő 2,28 milliárd eurós üzemi nyereségéhez, ami megnyitja az utat a francia Peugeot SA-val fúzióra lépő társaság 3,35 milliárd eurós idei profittervének teljesüléséhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.