BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A luxuskedvelőkre építenek az autógyártók

A nagy autógyártók tavaszi gyászos szereplése már a múlté, sorozatban jelentik be, hogy ismét nyereségessé váltak. Számításaikat azonban a járvány könnyen keresztülhúzhatja.

Kína kihúzta a slamasztikából a Volkswagent (VW), ennek köszönhetően a világ legnagyobb autógyártó-csoportja ismét nyereséges negyedévet tudott zárni, noha eladott járműveinek száma éves összevetésben 1,1 százalékkal, 2,61 millióra csökkent.

A járványfenyegetést már a tavasszal rövidre záró kínaiak visszatértek a szalonokba, és elsősorban a luxuskategóriás Audikat és Porschéket keresték, amelyekre 3 százalékkal több megrendelést adtak le az egy évvel korábbinál.

A konszern árbevétele 3,4 százalékkal, 59,36 milliárd euróra mérséklődött, miközben tisztított üzemi eredménye 3,2 milliárd euró lett, azaz a tavalyi kétharmada. Az 1,7 milliárd eurós veszteséget hozó második negyedév után már annak is örülnek Wolfsburgban, hogy az üzemi marzsot a mínusz 5,8 százalékról plusz 5,4 százalékra hozták fel, ez azonban még mindig 2 százalékponttal szűkebb a bázisidőszakinál. A tavasszal elrendelt megszorítások és költségcsökkentések is éreztették a hatásukat.

Módjával örülnek a VW vezetői, a koronavírus-járvány újabb hulláma és a vele járó szigorú korlátozások ugyanis könnyen keresztülhúzhatják a számításaikat. Olyannyira, hogy a cég semmilyen előrejelzést nem volt hajlandó kiadni azon túl, hogy reménykednek az üzleti évük pozitív lezárásában. A tavalyi 13,3 milliárd eurós nyereségről legfeljebb álmodozhatnak.

Pénzügyi gondjaik mindenesetre nincsenek, június vége óta hatmilliárddal, 24,8 milliárd euróra növelték likviditásukat.

Frank Witter pénzügyi igazgató ennek ellenére nyugtalanítónak nevezte a helyzetet, amelyet különösen az európai eladásaik szenvedhetnek meg, s ha lesz profit, azért a luxust kedvelő kínaiaknak jár a köszönet.

Ugyanez áll a Daimlerre is, amely a napokban jelentette be, hogy negyedéves kínai Mercedes-eladásai 24 százalékkal ugrottak meg, lökést adva az üzemi marzsnak.

A Mercedes erősíti pozícióit a luxuskategóriában azzal, hogy 2023 végéig 2,6-ről 20 százalékra növeli részesedését a brit Aston Martinban.

Ez a kilátás is segíthet az Aston Martinnak rendezni anyagi helyzetét.

Fotó: WANG Zhao / AFP

A cég csütörtökön indította 840 millió font értékű kötvénykibocsátásának jegyzési időszakát, amelyet ma zárnak, és ezután árazzák be az eleve a befektetői kategória alá besorolt autógyártó bóvlikötvényeit.

Ez lesz az egyik legnagyobb idei európai vállalatikötvény-kibocsátás,

amelyre a Reutersnak nyilatkozó elemzők szerint bőven lesz érdeklődő, köszönhetően a lenullázott kamatok időszakában várható magas, 8-9 százalékra saccolt hozamígéretnek. Kisebb tételben a Rolls-Royce és a Jaguar Land Rover is él ezzel a forrásszerző lehetőséggel. A kötvénykibocsátás lesz a negyedik, egyben legfajsúlyosabb eleme a veszteséges, de ígéretes stratégiával rendelkező Aston Martin pénzügyi csomagjának, amelyben egy 125 millió fontos, sikerrel vett részvénykibocsátás és egy 335 milliós magántőke-befektetés mellett a Mercedes beszállása szerepel. Az utóbbi a saját részvényeit adja cserébe, egyben hozzáférést nyújt az általa kidolgozott hibrid és elektromos hajtástechnológiákhoz. Jó rálátása lehet a cégre, hiszen augusztus óta Tobias Moers, a Mercedes korábbi vezérigazgatója irányítja.

A friss forrásokat döntően hitelei refinanszírozására és az állami járványtámogatás visszafizetésére fordítja az Aston Martin.

A luxust és a magas haszonkulccsal értékesíthető pickup- és SUV-kategóriát állítja stratégiájának fókuszába a Ford is, amely meglepte a piacot harmadik negyedéves számaival. Amerika második legnagyobb járműgyártója az egy évvel korábbi hatszorosára, 2,4 milliárd dollárra növelte adózás előtti eredményét, s ezen felbuzdulva bejelentette, hogy veszteség helyett 0,6–1,1 milliárd dolláros profitot vár az üzleti évre. Ebben nagy szerepe van 11 milliárd dolláros költségcsökkentési programjának és annak, hogy még az idén megkezdi a legendás F-150-es kisteherautó, az új Mustang Mach-E és a Bronco Sport legújabb luxusváltozatainak értékesítését. A Ford versenytársa, a Fiat Chrysler hasonló üzleti stratégiát folytat, nála a RAM, a Jeep és a Maserati képviseli a luxust, s ezek megugró forgalma vezetett a harmadik negyedév váratlan, a konszenzus dupláját kitevő 2,28 milliárd eurós üzemi nyereségéhez, ami megnyitja az utat a francia Peugeot SA-val fúzióra lépő társaság 3,35 milliárd eurós idei profittervének teljesüléséhez.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.