A harmadik negyedévben belendült a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatainak üzemanyag-értékesítése, főleg augusztusban és szeptemberben pörgött fel a forgalom. A benzineladások nagysága már megközelítette az egy évvel korábbit, a gázolajnál kicsit lassúbb a felzárkózás – kommentálta a friss forgalmi adatokat a Világgazdaságnak Grád Ottó, a hazai üzemanyag-kiskereskedelem döntő hányadát lefedő szövetség főtitkára. Ám a harmadik negyedévben így sem sikerült ellensúlyozni a második negyedéves csökkenést, hiszen az első kilenc hónapban éves összevetésben 7,5 százalékkal esett az összesített forgalom.
A szeptember végéig eladott 2,72 milliárd liter üzemanyagból motorbenzinre 1,05 milliárd, gázolajra 1,67 milliárd liter jutott.
A forgalom mostani lendülete megmaradhat a negyedik negyedévben is, de a nagy tavaszi visszaesés miatt éves szinten megtörhet a hosszabb ideje tartó növekedési trend
– mondta Grád Ottó. A szakember az év utolsó három hónapjára az árakban sem vár érdemi változást.
A 40 dolláros hordónkénti olajárszint ugyanis nem tűnik megugorhatónak, így viszont még a magasabb jövedékiadó-tartalom mellett is a hosszú évek átlagát tekintve mérsékelt, 400 forint alatt marad literenként az átlagos üzemanyagár.
Magyarországon a benzint jellemzően a lakosság, a gázolajat pedig a gazdasági szereplők, döntően a személy- és áruszállító társaságok vásárolják, ezért eltérő tényezők alakítják a kétfajta üzemanyag iránti keresletet is.
Amögött, hogy a motorbenzin piaca kilenc hónap alatt 5,8 százalékkal szűkült, a szakember szerint a második negyedévben főként a közlekedési korlátozás, a harmadikban viszont a korlátozások feloldása állt.
Az utóbbi hatást erősítette, hogy külföldre a karanténnal és a koronavírusteszttel nehezített előírások miatt továbbra sem volt szabad, illetve érdemes utazni, tehát a nyaraláshoz, szabadidős programokhoz kapcsolódó autózás is belföldön, a hazai kutaknál vásárolt benzinnel történt. Folytatódott a prémiumbenzinek hódítása, aminek Grád Ottó három okát is látja.
Egyrészt az autósok egy csoportja változatlanul szívesen megfizeti a nagyobb oktánszámú és magasabb adaléktartalmú terméket, másrészt az év eleje óta a régebbi gyártású autók tulajdonosainak egy része is átállt a normál terméknél kisebb bioetanol-tartalmú, bár drágább benzin használatára, hogy kímélje az autóját. Végül a csökkent ár miatt az átlagfogyasztó a havi egyszeri helyett most több alkalommal is könnyen leakasztja a prémiumpisztolyt. Persze – mutatott rá a főtitkár – e termékcsoport forgalmának látványos, 180,8 százalékos növekedésében az alacsony bázis is szerepet játszik. Összesen 234,24 millió liter kelt el belőle kilenc hónap alatt. A gázolajeladások 8,6 százalékkal estek szeptember végéig. Prémiumminőségből 186,19 millió liter fogyott, ami „csak” 15,2 százalékkal több, mint 2019 azonos időszakában. A benzinkutakkal együtt a shopjaikat is elkerülték a vevők a második negyedévben, főként az autópálya melletti egységeknél volt drámai a visszaesés. Ezeknek a forgalma erősen függ a tranzittól és a turistáktól is, és most mindkét fogyasztói kör elmaradt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.