BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Életre kelt a nyáron az üzemanyagpiac

Az idén megtörhet a benzin- és gázolajforgalom évről évre történő növekedése, de a gyenge második negyedév után a harmadik már jobban sikerült, és a negyedik is ígéretes.

A harmadik negyedévben belendült a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatainak üzemanyag-értékesítése, főleg augusztusban és szep­temberben pörgött fel a forgalom. A benzineladások nagysága már megközelítette az egy évvel korábbit, a gázolajnál kicsit lassúbb a felzárkózás – kommentálta a friss forgalmi adatokat a Világgazdaságnak Grád Ottó, a hazai üzemanyag-kiskereskedelem döntő hányadát lefedő szövetség főtitkára. Ám a harmadik negyedévben így sem sikerült ellensúlyozni a második negyedéves csökkenést, hiszen az első kilenc hónapban éves összevetésben 7,5 százalékkal esett az összesített forgalom.

A szeptember végéig eladott 2,72 milliárd liter üzemanyagból motorbenzinre 1,05 milliárd, gázolajra 1,67 milliárd liter jutott.

A forgalom mostani lendülete megmaradhat a negyedik negyedévben is, de a nagy tavaszi visszaesés miatt éves szinten megtörhet a hosszabb ideje tartó növekedési trend

– mondta Grád Ottó. A szakember az év utolsó három hónapjára az árakban sem vár érdemi változást.

A 40 dolláros hordónkénti olajárszint ugyanis nem tűnik megugorhatónak, így viszont még a magasabb jövedékiadó-tartalom mellett is a hosszú évek átlagát tekintve mérsékelt, 400 forint alatt marad literenként az átlagos üzemanyagár.

Fotó: Makovics Kornél

Magyarországon a benzint jellemzően a lakosság, a gázolajat pedig a gazdasági szereplők, döntően a személy- és áruszállító társaságok vásárolják, ezért eltérő tényezők alakítják a kétfajta üzemanyag iránti keresletet is.

Amögött, hogy a motorbenzin piaca kilenc hónap alatt 5,8 százalékkal szűkült, a szakember szerint a második negyedévben főként a közlekedési korlátozás, a harmadikban viszont a korlátozások feloldása állt.

Az utóbbi hatást erősítette, hogy külföldre a karanténnal és a koronavírusteszttel nehezített előírások miatt továbbra sem volt szabad, illetve érdemes utazni, tehát a nyaraláshoz, szabadidős programokhoz kapcsolódó autózás is belföldön, a hazai kutaknál vásárolt benzinnel történt. Folytatódott a prémiumbenzinek hódítása, aminek Grád Ottó három okát is látja.

Egyrészt az autósok egy csoportja változatlanul szívesen megfizeti a nagyobb oktánszámú és magasabb adaléktartalmú terméket, másrészt az év eleje óta a régebbi gyártású autók tulajdonosainak egy része is átállt a normál terméknél kisebb bioetanol-tartalmú, bár drágább benzin használatára, hogy kímélje az autóját. Végül a csökkent ár miatt az átlagfogyasztó a havi egyszeri helyett most több alkalommal is könnyen leakasztja a prémiumpisztolyt. Persze – mutatott rá a főtitkár – e termékcsoport forgalmának látványos, 180,8 százalékos növekedésében az alacsony bázis is szerepet játszik. Összesen 234,24 millió liter kelt el belőle kilenc hónap alatt. A gázolajeladások 8,6 százalékkal estek szeptember végéig. Prémiumminőségből 186,19 millió liter fogyott, ami „csak” 15,2 százalékkal több, mint 2019 azonos időszakában. A benzinkutakkal együtt a shopjaikat is elkerülték a vevők a második negyedévben, főként az autópálya melletti egységeknél volt drámai a visszaesés. Ezeknek a forgalma erősen függ a tranzittól és a turistáktól is, és most mindkét fogyasztói kör elmaradt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.