A Magyarországi Logisztikai Szolgáltatók Szövetsége (MLSZKSZ) Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől azonnali intézkedést kér a záhonyi árufuvarozási problémák megoldására. Segélykérését azt követően fogalmazta meg, hogy a Világgazdaság beszámolt egyes záhonyi vasúti szolgáltatások eladásának hátteréről.
A szövetség a következő levelet küldte a miniszternek:
„Tisztelt Miniszetr Úr! A sajtóból értesültünk, hogy Záhony térségében a MÁV-nak komoly infrastruktúra-üzemeltetési problémái vannak, amelynek eredményeként több váltókörzet kizárásra került a forgalomból és javításuk egyhamar nem várható (2021-ben valamikor). A vasúti áruforgalmi kizárásában több magyarországi termelő cég is érintett, amelyek a volt szovjet blokk országaiból importálnak Záhonyon keresztül alapanyagot vasúton, nagy mennyiségben.
Több 100 000 tonna áru tartozik az érintettségi körbe. A MÁV térségi hálózatán nem túl régen fejeződött be egy több tízmilliárd forintos, EU-s pályázati pénzen végzett felújítás.
A MÁV-nak, mint pályaüzemeltetőnek, folyamatosan biztosítani kell a hálózati hozzáférést a csatlakozó, iparvágányos ügyfelek részére. A reggel még működőképes vasúti infrastruktúra délutánra használhatatlanná vált, közben nem történt semmi, ez azt jelzi, hogy a rendszerben valami nagy probléma van, amelynek elhárításához sok idő szükséges, ezért adták meg a helyreállítás várható idejét 2021-re. Az ügyfelek oldaláról ez egy logisztikai abszurdum és azonnali beavatkozást igénylő helyzet – mint ahogy történik is jelen pillanatban.
A záhonyi térség, az utóbbi 10-20 évben, folyamatosan egy érzékeny pontja volt a magyar vasúti árufuvarozásnak. Minden esetben amikor a térségben, bármilyen okból kifolyólag zavar volt, az áru elment Záhonyból a szlovákiai Ágcsernyőbe (példűul 2016-ban is).
Ennek eredményeként, sokáig folyamatosan csökkent a Záhonyon keresztül, Magyarországra érkező vasúti áru és a térségi cégeket a megszűnés közeli helyzetbe hozta, minthogy néhánnyal ez meg is történt. Két éve elindult egy aktív külgazdasági munka ennek a folyamatnak a megfordítására, amelynek keretében az érintett cégekkel a magyar állam megállapodott, hogy Záhonyon keresztül fogják hozni vasúti áruforgalmukat, amelyet eddig teljesítettek.
Nagyon fontos megjegyezni, hogy a vasúton fuvarozott áruk tekintetében a megbízók legfontosabb elvárása a MEGBÍZHATÓSÁG és a KISZÁMÍTHATÓSÁG! A jelenlegi történet mind a kettőt nullázta!
A MÁV-nak ezen intézkedése az egész térség gazdasági helyzetét sodorta lehetetlen helyzetbe, az elmúlt években felépített üzletek dőlnek össze. Mivel a megrendelő cégek áruellátása veszélybe került, köztük egy „kohó etetése” is, ezért ezen cégeknek azonnal intézkedni kellett az áruellátásuk biztosításának kiszámíthatósága és a megbízhatóság érdekében, kerülő utak kialakítására. Mivel a „javítási munka” sokáig fog tartani – így a volt szovjet térségből, a vasúton hozott árut nem Záhonyon keresztül fogják beléptetni Magyarországra.
Ha egy ilyen intézkedést, így meg lehet hozni most, akkor a jövőben is előfordulhatnak hasonló esetek. Ennek nagyon rossz az üzeneti értéke a gazdaság felé! A gazdasági szereplők fenyegetetten érzik magukat és más megoldásokat keresnek, kerülni fogják Záhony térségét. Több, a térségben levő, most előkészületi/kivitelezési fázisban levő logisztikai/intermodális fuvarozáshoz köthető fejlesztést ellehetetlenítenek az ilyen döntések, Magyarország számára súlyos gazdasági károkat fognak okozni, jelentős lehetőségeket fogunk elveszíteni.
Tisztelt Miniszter Úr!
Szeretnénk kérni Öntől, hogy soron kívül intézkedjen a MÁV-nál, hogy a Záhony térségében felderített, a vasúti infrastruktúrát érintő hibákat minél hamarabb ki tudják javítani és hogy a jövőben ne fordulhasson elő, a gazdaságot megakasztó, jelentős károkat okozó, hasonló intézkedés.
Amennyiben valamiben tudjuk az Önök munkáját támogatni, a megoldás gyorsítása érdekében kérem jelezzék!
A MLSZKSZ a magyarországi logisztikai szakma meghatározó szakmai érdekképviselete (83 tag, 880 milliárd forint árbevétel, 12 ezer munkavállaló), ahol a logisztikai szakma teljeskörűen jelen van (közúti-, vasúti-, vízi-, intermodális-, légifuvarozás vám, logisztikai központok)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.