Hatalmas veszély hárult el a németországi energiatermelés átalakulása elől azzal, hogy a közelmúltban – szinte az utolsó pillanatban – megreformálták a megújuló alapú áramtermelés támogatásáról szóló törvényt. Az intézkedés azért volt sürgős, mert a jövő év elején lejár számos nap- és szélerőmű húsz évre szóló támogatása, az emiatt gazdaságtalanná váló működésüktől pedig egyenes az út a leállításukig. Ebben az esetben a Reuters által – még a német kormánydöntés előtt – vázolt, legrosszabb forgatókönyv szerint négy atomerőmű teljesítményének megfelelő kapacitás esne ki a rendszerből (a hírügynökség nem írja, hogy konkrétan mekkora), és nem lehetett tudni, hogyan lehetne pótolni e hiányt.
Most már lehet. Megszületett a megújuló energiáról szóló 2000-es törvény megreformált változata (EEG 2021), amely a Platts beszámolója szerint meghatározta, hogy 2030-ig milyen ütemben és hogyan kell bővíteni a szél- és napenergia-hasznosító kapacitásokat, hogy 2030-ra 65 százalékra nőjön az országban a zöld villamos energia aránya a teljes termelésben.
A törvénnyel kötelezővé tették a szén-dioxid-kibocsátástól mentes áramtermelés elérését 2050-re.
Tavaly a szélenergia, a napenergia és a biomassza hasznosításával 244 terawattóra áramot állítottak elő, a teljes energiatermelés 43 százalékát. Az arány az idei első fél évben 50 százalékra nőtt az erős szél, a koronavírus-válság és az enyhe tél miatt lecsökkent kereslet következtében.
Az EEG 2021 szerint a 2021-ben előállítandó 259 terawattórányi zöldáram mennyiségét 2029-re 376 terawattórára kell emelni. Ezért 2021 és 2025 között mintegy 40 gigawattnyi támogatott szolár-, valamint szárazföldi és tengeri szélenergia-beruházásra írnak majd ki pályázatot. A beépített szárazföldi szélerőmű-kapacitás ma 54 gigawattot tesz ki, a 2026-os cél 65, a 2030-as pedig 71 gigawatt. Ez úgy teljesíthető, ha minden évben születik 2,9–5,8 gigawattnyi sikeres pályázat, és működnek azok az első generációs szélturbinák is, amelyekre jövőre lejár a húszéves támogatási időszak. Ezenfelül évente akár két gigawattnyi talajra telepített naperőműre is kiírhatnak majd pályázatot, és továbbra is kapnak tarifatámogatást a tetőkre szerelt kereskedelmi célú és háztartási létesítmények. Szerényebbek viszont a biomasszatervek: a jelenlegi 8,2 gigawattos beépített kapacitást támogatásokkal 8,4 gigawattra kell növelni 2030-ra.
A német elképzelések része az is, hogy jogszabályi segítséggel javítsák az ország kikötőiben a villamos energiához való hozzáférést, azokat a gyártókat pedig, amelyek megújuló forrással állítanak elő hidrogént, mentesítik a zöldadó alól.
A zöldadóból befolyó pénzből – az idén mintegy 25 milliárdból – támogatják a megújuló alapú áramtermelést.
A vonatkozó törvény frissítésére azért is szükség volt, mert az első változat megszületésekor Németország már eldöntötte, hogy fokozatosan búcsút mond a nukleáris és a szénenergiának. Az ennek jegyében indított energiaátmenet, az Energiewende során már állítottak is le atomerőműveket, most nyáron pedig elfogadták a szénalapú energiatermelés 2038-ig történő fokozatos kivezetéséről szóló csomagot.
Az Energiewendével szemben azonban számos kifogás fogalmazódott meg. Az egyik fő ellenérv az, hogy a zöldre váltás a támogatások és a gyorsított ütemű technológiaváltás költsége miatt szó szerint drága mulatság:
a német fogyasztók fizetik a legmagasabb, átlagosan 31,10 eurócentes kilowattóránkénti áramdíjat a világon, 163 százalékkal többet a 12,22 centes globális átlagnál az MTI által idézett felmérés szerint.
Az energiahivatal európai lakosságiár-elemzését a Világgazdaság is rendre ismerteti, amelyből azonban az is mindig kiderül, hogy a német háztartásoknak még így is jóval kisebb teher a magas rezsi kifizetése, mint a hazaiaknak. Szeptemberben például egy berlini modellezett átlagháztartás jövedelmének a 2,1 százalékát vitte el az áram- és a gázszámla, egy budapestiének viszont a 3,1 százalékát.
További probléma a megújulók időjárásfüggése, amely miatt csak extra tartalékkapacitásokkal és új szabályozó eszközök bevetésével tartható fenn a villamosenergia-rendszer egyensúlya. Megoldás persze van – Magyarországon is ez az irány –, csak éppen szintén sok pénzbe kerül. Sokan indokolatlannak tartják az atomerőművek németországi háttérbe szorítását, hiszen e létesítmények is károsanyag-kibocsátás nélkül és – a megújulókkal szemben – folyamatosan termelnek. A magyar kormány éppen e szempontok figyelembevételével helyezte a hangsúlyt az energiatermelésben az atom–zöld párosra, elismerve a földgáz használatának szükségességét, egyben elutasítva a szélenergia háttérbe szorítása miatti kritikát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.