A világ legnagyobb autógyártója, a VW csoport minimumcélként a jelenlegi, 86 milliárd dolláros tőzsdei értékének megduplázását tűzte zászlajára.
Második feladat a százmilliárddal a csoport előtt járó Toyota megelőzése, majd 2025-ig 230 milliárd dolláros kapitalizáció elérése – miközben a Tesla már most 390 milliárdnál jár.
A wolfsburgiak tegnapi, online megtartott éves közgyűlése a tavalyi üzleti évnek a járvány miatt kissé megcsúszó lezárását szolgálta, de ennél érdekesebbek voltak a márka portfóliószűkítéséről és a küszöbönálló elektronikus fordulatról elszórt hírmorzsák.
A korábban hamvaikból feltámasztott, illetve a csődből kiemelt márkák közül a Lamborghini, a Bugatti és a Ducati cégcsoporton belüli jövője kérdéses, ezekből pénzt szeretnének látni a németek, hogy abból a villany- és önvezető autózás, elektromobilitás fejlesztéseit finanszírozhassák.
A Reuters az igazgatóság forrásaitól megtudta, hogy a németek az eladás mellett a leválasztást és a tőzsdei bevezetést is elképzelhetőnek tartják. Bugattiból tavaly 82 darab, Lamborghiniből 4554, Ducati motorkerékpárból pedig 53 ezer fogyott, ezeknek a presztízsértéke azonban jóval magasabb, mint a rajtuk elért haszon.
Túl sokfelé folyik el a konszern kutatásra és fejlesztésre szánt pénze, a csatornák szűkítése és a célcsoportra való fókuszálás az első lépés lehet a hatékonyságnövelés irányába.
A luxus- és sportautókon megspórolt pénzt jobban tudja hasznosítani a VW csoport a hagyományos márkáinak – VW, Audi, Skoda és Seat – egységes alapokon nyugvó elektronikus modelljeinek kifejlesztésében. A „kisöprendő” márkák között nem említik a brit Bentley-t, de furcsa lenne, ha épp ehhez ragaszkodnának. A Porsche viszont tabu, már csak történelmi okokból is.
Herbert Diess, a csoport elnöke csak annyit mondott, hogy a megújuló, átalakulás alatt álló piacon újra kell pozicionálniuk magukat.
Helyzetüket nehezíti, hogy jórészt a meglévő modelljeik eladásából kell a fejlesztéseikhez a forrásokat megszerezniük, szemben amerikai versenytársaikkal, amelyek szügyig gázolhatnak a tőkepiacon olcsón megszerezhető dollármilliárdokban.
Pénzügyi céljaik eléréséhez elemzők szerint a vállalatstruktúra átalakítása, a költségek és a létszám csökkentése elengedhetetlen.
Példaként hozzák fel, hogy amíg a Toyota a legutóbbi üzleti évében 359 ezer dolgozójával 10,74 millió járművet gyártott, addig a VW csoport 671 ezer munkása 10,96 millió autó elkészítésére volt csak képes. A németországi kőkemény foglalkoztatási garanciák, az erős szakszervezeti jogok szerintük mély nyomot hagynak a Volkswagen termelékenységi mutatóin.
A döntésekben megkerülhetetlen felügyelőbizottságba a szakszervezetek delegálják a tagok felét, így amiről őket nem tudják meggyőzni, azt aligha lehet keresztülvinni a rendszeren. Azt Diess is elismerte, hogy cége alulértékelt, de szerinte a szén-dioxid-kibocsátás 2030-ra való megfelezését célzó uniós előírás következményeként a villanyautók térnyerése felgyorsul, és ettől pozitív árfolyamhatást vár.
Rupert Stadler nem tudott beköszönni a VW csoport szerdai közgyűlésére, mivel az Audi korábbi mindenható vezérének épp a müncheni bíróságon volt jelenése. Stadler ellen a 2015-ben kipattant dízelbotrányban játszott szerepe miatt emeltek vádat, miszerint tudtával és egyetértésével folytatták cégénél a fogyasztókat és a hatóságokat egyaránt megtévesztő, járműveik emissziós értékeit meghamisító praktikákat. Stadler egyébként egy Mercedesszel érkezett a bíróságra, ahol ártatlannak mondta magát.
Ő eddig a legmagasabb beosztású „dízelvezér”, akit bíróság elé állítottak. Az igazságszolgáltatás karja még nem ért el Martin Winterkornhoz, aki a VW csoport elnöke volt a dízelbotrány idején, s korábban az Audi Hungariát irányította.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.