Kizáratná a Strabagot a közbeszerzésekből Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára, mondván: az osztrák cég vezette STR M0 Konzorcium felelőtlenül járt el az M0-s autópálya hídja, a hárosi Duna-híd felújításakor.
A beépített sarukat alulméretezték, emiatt sorban tönkremennek, és a forgalmat már többször le kellett állítani a javítások idejére.
Az államtitkár leszögezte, hogy a lehető legszigorúbban járnak majd el, a híd felújításáról szóló szerződés minden pontját be fogják tartatni, sőt, vizsgálják annak a lehetőségeit is, hogy „az ilyen hanyagul, felelőtlenül eljáró cégeket miként lehetne egyszer és mindenkorra kizárni a közbeszerzésekből”. Az államtitkár az A-Híd nevű cégről beszélt mint a Strabag alvállalkozójáról az érintett szakaszon, bár abban a projektben egy másik társaság, a Hídépítő volt a Strabag partnere. A két említett cég, az A-Híd és a Strabag azonban valóban pályázott a Lánchíd felújítására – akárcsak a Közgép Zrt., a Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. konzorciuma –, de az államtitkár szerint a budapesti vezetésnek nem rájuk kellene bíznia a munkát.
Az elhangzottak nyomán a Világgazdaság megkereste a Strabag magyarországi cégét, amelytől lapzártáig nem érkezett válasz. Felelt viszont az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnöke, Koji László, aki meglepődött, mondván, hídépítésnél nem jellemző, hogy nagyobb műszaki problémák lennének. A tervezés, kivitelezés, üzemeltetés során történtek alapos kivizsgálása mindenkinek érdeke, a szakmában kíváncsian várják a szakértők véleményét.
Kiváló cégekről van szó, olyanokról, amelyek referenciáik alapján alkalmasak érvényes ajánlatot adni más Duna-hidakra is
– tette hozzá.
A Közbeszerzési Hatóságnál arra a kérdésünkre, hogy milyen okkal lehet közbeszerzési eljárásból kizárni egy céget, a kommunikációs osztály közölte: a közbeszerzési törvény szerint a közbeszerzési eljárás megindításakor az ajánlatkérő előírhatja, hogy nem kíván olyan ajánlattevővel szerződést kötni, amely korábbi közbeszerzési vagy koncessziós beszerzési eljárás alapján vállalt szerződéses kötelezettségét az elmúlt három év során olyan súlyosan megszegte, hogy az a szerződés felmondásához, elálláshoz, kártérítés követeléséhez vagy a szerződés alapján alkalmazható egyéb szankció érvényesítéséhez vezetett, vagy felelős a szerződés ellehetetlenülésében. Nem kötelező ilyen kizáró okot megjelölni, de ha az ajánlatkérő megteszi, akkor meg kell győződnie róla, hogy az ajánlattevő megfelel-e az előírásainak, ellenkező esetben érvénytelennek minősül az ajánlata.
Az ajánlattevők ellenőrzését segíti a Közbeszerzési Hatóság honlapján közzétett naprakész nyilvántartás, de az csak azokat az eseteket tünteti fel, amelyekben a szerződéses kötelezettség súlyos megszegését jogerős bírósági határozat állapította meg, vagy a gazdasági szereplő elismerte. Az adatok a szerződésszegéstől vagy a bírósági határozat jogerőre emelkedésétől számított három évig érhetők el a nyilvántartásban. Arról nincs információja a hatóságnak, hogy a lista alapján kizártak-e bármely gazdasági szereplőt közbeszerzési eljárásból, mivel a kizáró ok fennállásáról és magáról a kizárásról a kizáró ok alkalmazását előíró ajánlatkérő jogosult és felelős dönteni.
A Világgazdaság információi szerint az M0-s autópálya hídjának felújítására 2017-ben pályázott a Strabag, és nyert, ám a szerződés jogi és műszaki tartalma jelenleg is szakértői vita tárgya.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.