Az idei év a luxusmárkák szegmensében is meglehetősen furcsán alakul: a szektor különböző erősségeinek – a luxusautóktól az órákig – gyártói arra kényszerültek, hogy változtassanak a működési modelljeiken és kommunikációjukon, hogy alkalmazkodjanak a különleges időszakhoz. És természetesen ez az időszak meglehetősen sokba kerül a cégeknek: az Euromonitor International piackutató szerint összességében mintegy 20 százalékos visszaeséssel számolhatnak a luxusmárkák az idén, egyes brandek vesztesége több tízmilliárd dollárra is rúghat.
Ez az időszak abból a szempontból is érdekes, hogy kiderül: mennyire tudnak alkalmazkodni a nagy márkák a jócskán megváltozott helyzethez. A Covid–19-járvány egyik hatása lehet, hogy a vásárlók szemében egyre fontosabb a fenntarthatóság, a társadalmi igazságosság, a slow living, vagyis a lelassult élet, valamint értékesebb lehet a minőség, mint a mennyiség.
Amint azt a Brand Finance index is mutatja, még a luxusmárkák is képesek a gyökeresen megváltozott piaci körülmények közepette növekedést elérni:
mégpedig azzal, hogy világossá teszik, alkalmazkodnak a fent említett elvárásokhoz.
Így nem meglepő, hogy bár a lista első ötven márkájának összértéke csökkent, az első tíz brand erősödni tudott – mégpedig azért, mert időben elkötelezték magukat a fenntarthatóság és a megfontolt gyártás mellett.
A Porsche lett idén a világ legértékesebb márkája a Brand Finance listáján,
ezt az elemzők szerint a Taycan elektromos autó piacra dobásával érte el. A Gucci pedig, amely a luxusdivatházak közül az élen van a listán, és az összesített rangsor második helyét foglalja el, újfajta megközelítésként a genderless (vagyis nem nemspecifikus) megközelítést alkalmazza termékeinél, és az a célja, hogy a teljes beszállítói lánca az eddigieknél fenntarthatóbb legyen.
A Porsche márkaértéke tavaly 29,3 milliárd dollár volt, ezt 2020-ra 33,9 milliárdra növelte, ami 15,6 százalékos változás.
A Gucci ennél is nagyobb, 20 százalékos gyarapodást ért el, a tavalyi 14,6 milliárd dolláros érték az idei évre 17,6 milliárdra emelkedett. A harmadik helyen álló Louis Vuitton idén 16,4 milliárd dollárt ér, tavaly ez a szám 13,6 milliárd dollár volt, a növekedés mértéke 21,4 százalék. A Cartier 15 milliárd dolláros márkaértéke a negyedik helyre volt elegendő az idén, éves szinten 10 százalékot sikerült erősödnie a cégnek.
A Chanel ennek csaknem a dupláját érte el, a tavalyi 11,5 milliárdos érték után idén 13,7 milliárd dollárt ér a márka.
A tízes toplista második felében szereplő márkák mind 10 százalék alatti növekedést értek el a tavalyi évhez viszonyítva, a Ferrari például 8,7 százalékkal, 9,1 milliárd dollárra emelte az értékét, míg a Dior 8,6 százalékkal, 6,9 milliárdra. Ez a luxusautó esetében a hetedik, míg a Diornál a kilencedik helyhez volt elegendő. Érdekesség, hogy a Rolex veszített az értékéből tavaly óta, igaz, csak 2,2 százalékot, és még így is a lista nyolcadik helyén szerepel, 7,9 milliárd dolláros márkaértékkel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.