BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Százmilliárdos termeléskiesést szenvedhet az európai autóipari ágazat

Az Egyesült Királyság és az Európai Unió jövőbeni kereskedelmi kapcsolatrendszeréről szóló megállapodás késlekedése égető problémákat szülhet.

A brit autóipar legnagyobb szakmai szervezete szerint az évtized közepéig a brit autógyáraknak több mint 50 milliárd font, a teljes európai autóipari ágazatnak több mint 100 milliárd euró termeléskiesést okozhat, ha nem születik megállapodás az Egyesült Királyság és az Európai Unió jövőbeni kereskedelmi kapcsolatrendszeréről.

Az Egyesült Királyság január 31-én kilépett az EU-ból. Távozásának napján 11 hónapos, vagyis december 31-ig tartó átmeneti időszak kezdődött azzal a céllal, hogy legyen idő a megállapodásra a majdani kétoldalú kapcsolatrendszer feltételeiről, mindenekelőtt egy szabadkereskedelmi egyezményről.

Erről jelenleg is folynak a kétoldalú tárgyalások, és bár vannak hírek bizonyos előrelépésről, mindkét fél hangsúlyozza, hogy egyes sarkalatos fontosságú kérdésekben továbbra is komolyak a nézetkülönbségek.

Ha nem sikerül megállapodásra jutni, az Egyesült Királyság és az EU kereskedelme januártól a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere alapján folytatódna,

ez viszont vámok megjelenésével járna a jelenleg akadálytalan kétoldalú kereskedelmi forgalomban.

A brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT) kedden ismertetett éves helyzetértékelésében közölte: számításai szerint a szabadkereskedelmi megállapodás elmaradása esetén életbe lépő WTO-szabályozás 2025-ig 55,4 milliárd font (csaknem 23 ezer milliárd forint) termeléskiesést okozna a brit autóiparnak.

Illusztráció. Fotó: AFP

Az SMMT tanulmánya szerint, ha a WTO-szabályrendszer alapján vámakadályok emelkednek a kétoldalú autókereskedelem elé,

az a brit és a kontinentális autóipari ágazatnak együtt 110 milliárd euró kárt okozna.

Az üzleti szervezet hangsúlyozza, hogy a koronavírus-járvány gazdasági sokkja miatt a teljes európai autószektor – a brit ágazatot is beleértve – máris 100 milliárd euró veszteséget szenvedett.

Az SMMT elemzése szerint a WTO-vámok átlagosan kétezer fonttal (810 ezer forinttal) emelnék a Nagy-Britanniában gyártott elektromos autók árát az EU-piacokon és 2800 fonttal nőne az uniós országokból importált autók nagy-britanniai kiskereskedelmi ára.

A brit autóipari ágazat számításai szerint mindezek hatására 18,9 százalékkal zuhanna a brit gyártású személyautók kereslete, és tartósan egymillió alá csökkenne a Nagy-Britanniában évente gyártott autók száma.

Fotó: AFP

A szervezet modellszámításai azt valószínűsítik, hogy már az idén is csak 885 ezer autót gyártanak Nagy-Britanniában, mindenekelőtt a koronavírus-járvány hatásai miatt.

A SMMT hangsúlyozza: a 2009-es recessziós év óta ez lesz az első olyan naptári esztendő, amelyben egymilliónál kevesebb jármű készül a brit autógyárakban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.