A koronavírus-járvány jókora szeletet kiharapott a korábban pezsgő luxuspiacból: a személyes luxustermékek eladása – ékszerek, órák, divat- és kozmetikai termékek – az előrejelzések szerint csaknem negyedével zsugorodik idén. Bár még így is mintegy 257,5 milliárd dollárról van szó, ekkora mértékű éves visszaesést még sosem regisztráltak, és az idei esztendő lesz az első 2009 óta, amikor csökkentek az értékesítések – derül ki a Bain & Company piackutató cég 2020-as őszi luxuspiaci jelentéséből.
A luxuspiac ráadásul várhatóan 2022-ben vagy 2023-ban tér csak vissza a tavalyi szintjére, a jövő év nagyon bizonytalan a pandémia sok helyen megjelenő második hulláma miatt. A Bain elég nagy szórással 10-19 százalék közötti növekedést jósol 2021-re.
A több hónapos lezárások mellett a luxuspiacot az utazási korlátozások is sújtották, ezt Európa sínylette meg a legjobban, itt 36 százalékkal esnek vissza idén az eladások, míg Amerikában 27 százalékkal. Ez a két régió nyögi leginkább a kínai gazdag turisták elmaradását, a járvány előtt ugyanis ők generálták az eladások nem kevesebb, mint kétharmadát Párizsban, Londonban, Rómában, New Yorkban és Los Angelesben. Ezzel szemben idén a luxusköltések mintegy 80 százaléka helyben történik. De
miközben gyakorlatilag megszűnt a kínai vásárlók hozzáférése a külföldi lokációkhoz, a luxuscikkek iránti étvágyuk változatlan maradt: a költéseik így otthon realizálódnak, és ennek eredményeként idén Kína lesz az egyetlen olyan piac, ahol 45 százalékos éves növekedést regisztrálhatnak ezen a területen.
Kína a harmadik legnagyobb luxuspiacnak számít 52 milliárd dolláros értékesítéssel, az Egyesült Államok, a mostani legnagyobb piac 74 milliárdnyi, Európa pedig 68 milliárd dollárnyi eladást tudhat magáénak.
Mindez azonban várhatóan jelentősen megváltozik 2025-re: a Bain prognózisa szerint a kínai vásárlók a teljes luxusköltések felét adják majd.
Ha tehát a gazdag kínaiak nem térnek vissza a világ nagy luxusfővárosaiba, hanem otthon költik a pénzüket, öt év múlva az ázsiai ország átveszi a legnagyobb luxuspiac címét Amerikától. Ez pedig felettébb rossz hír az amerikai luxusmárkáknak – jegyzi meg a Forbes cikke, hozzátéve, hogy az európai brandeknek kevesebb félnivalójuk van ezen a téren. Az előrejelzést alátámasztja az is, hogy egy sanghaji piackutató cég szerint az idei októberi kínai divathónap alatt egyetlen amerikai márka sem került be a húsz legnépszerűbb kollekció közé, azonban a Prada, a Chanel, a Dior, a Valentino és a Burberry a lista élén szerepeltek. Ráadásul egy kétezer kínai megkérdezésével készült felmérés szerint az idei szinglinapon (amelyet november 11-én tartottak) a megkérdezettek több mit fele kevesebbet tervezett költeni amerikai termékekre.
A kínaiak új generációja egyre kifinomultabb, ami tovább hajthatja a kínai brandek iránti helyi keresletet. A Forbes által idézett egyik elemző szerint tíz év múlva a tíz legnagyobb luxusbrand között legalább egy kínai márka is lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.