A szerződéskötésről a vizsgálat az alábbi főbb visszásságokat tárta fel: a közbeszerzési eljárás indításához és a költségek jóváhagyásához szükséges úgynevezett jóváhagyó lapon becsült értékként 920 millió Ft szerepelt, és az elektronikus közbeszerzési rendszerben (EKR) is ezt az adatot adta meg a FŐTÁV korábbi vezetése.
Ezzel ellentétben az eljárás eredményeképpen megkötött szerződés értéke 2,96 milliárd Ft lett, ezt azonban nem jelenítették meg sem a közbeszerzési eljárásban, sem a közhiteles információs rendszerekben.
Mindez annak ellenére nem történt meg, hogy már előre lehetett tudni a jelentős költségnövekedésről, és a tájékoztatás jogszabályi kötelezettség is lett volna. Emellett a FŐTÁV tulajdonosi testületei felé sem adtak erről tájékoztatást az illetékes vezetők, a fennálló egyértelmű kötelezettség ellenére.
A közbeszerzési eljárás kiírásakor, 2019 elején a szóban forgó létesítményüzemeltetési és vagyonvédelmi feladatok ellátása korábbi szerződések alapján, valamint belső erőforrások igénybevételével már biztosítva volt. A határozatlan időtartamra korábban megkötött vagyonvédelmi vállalkozói szerződést a FŐTÁV akkori vezetése indokolás és alátámasztottság nélkül felmondta. Ezután,
2019 tavaszán a korábbi vezetés szokatlan módon, előzetes hatásvizsgálat nélkül – feltehetően a közbeszerzési törvénybe ütköző módon – számos igen eltérő feladatkört lefedő, komplex szolgáltatási csomagot írt ki egy új közbeszerzési eljárás keretében.
A kiírás a FŐTÁV számára hátrányos módon, részajánlat-tételi tilalmat tartalmazott az egyébként szakmailag elkülönülő létesítmény üzemeltetési és vagyonvédelmi feladatok ellátására, ezzel indokolatlanul és célzottan korlátozta a lehetséges ajánlattevők körét. A lezajlott vizsgálat feltárta, hogy ha a FŐTÁV nem mondta volna fel a korábbi vagyonvédelmi szerződést, illetve változatlan keretek között végezte volna az egyéb üzemeltetési feladatokat, akkor a tevékenységek ellátása mintegy 304 M Ft-tal kevesebbe került volna évente. Az előző menedzsment döntése és a beszerzés szabálytalansága tehát éves szinten legalább ilyen összegű kárt okoz a FŐTÁV-nak a mai napig.
A FŐTÁV akkori gazdasági vezérigazgató-helyettese – bár neve szerepel az iratokon – nem írta alá a költségnövekedést engedélyező belső dokumentumot, holott enélkül a FŐTÁV belső szabályzatai alapján nem lehetett volna végrehajtani a folyamatot és megkötni a jelentős költségemelkedéssel járó szerződést.
Kritikus, szabálytalan minősítést kapott, de figyelmen kívül hagyta a menedzsment a Közbeszerzési Döntőbizottság 2019. június 28-án kelt határozatát is, amelyben a hatóság megállapította, hogy
a FŐTÁV szabálytalanul, visszaélésre alapot adó módon állapított meg egyes feltételeket a szóban forgó közbeszerzési kiírásban, továbbá szabálytalan módon hirdette ki nyertesként a Fénysziget Kft.-t és a HeBa Kft.-t, ugyanis az általuk benyújtott referenciák nem feleltek meg a kiírásnak. Emiatt a Közbeszerzési Döntőbizottság a FŐTÁV Zrt.-t akkor 5 millió Ft összegű bírsággal sújtotta.
Mindezen feltárt főbb tények alapján, a FŐTÁV Zrt. Felügyelőbizottságának döntése értelmében a FŐTÁV képviseletében eljáró ügyvédi iroda a Budapesti Rendőr Főkapitányságon feljelentést tett a Btk. 376. § (1) bekezdésben meghatározott és a (6) bekezdés a) pontja szerint minősülő, különösen jelentős értékre elkövetett hűtlen kezelés bűntettének gyanúja miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.