Az Uber brit sofőrjeinek a fuvarszervező applikációba való bejelentkezésüktől a kijelentkezésig tartó időszakra kötelező megkapniuk a minimálbért – hangsúlyozza az a két sofőr, aki pert nyert az Uberrel szemben. James Farrar és Yaseen Aslam 2016-ban indított pert a munkaügyi bíróságon, megkérdőjelezve az Uber foglalkoztatási gyakorlatát. Az alkalmazotti státusz megadása az Uber jól felépített működési modelljét fenyegette, ezért az amerikai cég minden erejét bevetve próbált a maga számára kedvező ítéletet kicsikarni, egészen a brit legfelsőbb bíróságig víve az ügyet.
Az Uber azonban ott is vesztett, így több mint 70 ezer brit sofőrt kellett alkalmazotti státuszba átsorolnia. Ez egyben azt is jelenti, hogy a minimálbér mellett fizetett szabadságot, táppénzt és minden egyéb juttatást biztosítania kell a sofőröknek.
Ez a változás, alapjaiban változtathatja meg a közösségi szoftvereken alapuló alkalmi munkavállalás működését, főként, ha az ügy precedenst teremt más országok és más piaci szereplők esetében is. A lényeg: a vállalat szerdától valamennyi sofőrjét alkalmazottként kénytelen foglalkoztatni legnagyobb európai piacán, Nagy-Britanniában.
Az Uber ugyanakkor úgy értelmezi a döntést, hogy a sofőrök nem jogosultak fizetésre abban az időben, amíg az utasokra várakoznak, holott a járművezetők bekapcsolt alkalmazással a munkaidejük több mint egyharmadát ezzel töltik a volán mögött
– állítják amerikai felmérések. Az Uber szerint az elszámolás nem a bekapcsolt applikáció, hanem az utazási kérelem elfogadása és annak lezárása idejére szól, ami alatt
átlagosan óránként 17 fontot (7300 forintot) keresnek a sofőrök Londonban. Azaz az óránkénti 8,72 fontos (3750 forint) minimálbér dupláját.
Az ítélet a foglalkoztatással járó munkaadói kötelezettségek terén okoz fejfájást és pluszkiadásokat az Ubernél, míg a dolgozók számára szociális és anyagi biztonságot nyújt.
Kaliforniában egy tavaly év elején életbe lépett törvénymódosítás alapján szintén kötelesek alkalmazottként kezelni mindazokat, akiknek a munkája egy cég üzleti tevékenységének alapvető része.
Az Uber ott azonban elérte, hogy alkalmazottai kevesebb jogosultságot szerezzenek, például nem fizet betegszabadságot sem, amivel a járvány és a lezárások idején végsőkig kiszolgáltatott helyzetbe hozott rengeteg munkavállalót.
Kwasi Kwarteng, brit üzleti, energiaügyi és ipari miniszter szerint az új technológiák bevezetése nem szólhat a munkavállalói jogok csorbításáról, és a szolgáltatási színvonal ellenőrzéséről való lemondásról. Az Uber árfolyama a New York-i tőzsdén a brit változások életbe lépését követően 2,23 százalékkal került lejjebb, majd piacnyitás előtt további 2,46 százalékkal esett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.