A globális gazdasági növekedésre is veszélyt jelent az OPEC+ legutóbbi döntése a kitermelés alacsonyan tartásáról az indiai gáz- és kőolajügyi miniszter szerint. Dharmendra Pradhan azt mondta a Reutersnek, hogy az olajárak várható emelkedése aláássa a világ egyik legnépesebb országának fogyasztás-növekedését, és így a fellendülés ütemét is lassítja.
Emlékeztetett arra, hogy India a világ harmadik legnagyobb olajimportőre, és sokkal érzékenyebb a magas árakra, mint Európa, vagy Észak-Amerika.
A kőolajexportáló országok szervezetének döntése után az amerikai típusú WTI nyersolaj hordónkénti ára éves árcsúcsára, 65 dollár fölé emelkedett. Az északi-tengeri Brent pedig 68 dollár fölé drágult. Idén egyébként összesen több, mint harmadával drágult a fekete arany hordója. Pradhan szerint az olajtermelők csak a kínálat növelésével tudják támogatni a globális gazdaság megerősödését. India egyébként olajának mintegy 84 százalékát importálja, és keresletének több mint ötödét közel-keleti készletekből elégíti ki.
Az OPEC ülésén pont a szaúdi energiaügyi miniszter érvelt a legerőteljesebben a kitermelés alacsony szinten tartása mellett: Abdelaziz bin Szalmán herceg azt mondta, a kitermelőknek még szárazon kell tartania a puskaport. India többszöri termelésnövelési kérelmére pedig úgy reagált, hogy a világ egyik legnépesebb országának hozzá kell nyúlnia a tavaly alacsony áron megvásárolt készletéhez.
Valóban visszafoghatja a keresletet a kőolajtermelők döntése
– mondta az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője a Világgazdaságnak.
Pletser Tamás szerint a nyersolaj ára több tényező miatt rövid- és középtávon is emelkedhet. Rövid távon a gazdaságok nyitása, és zárása határozhatja meg az alappályát. Míg a nagyfogyasztó Egyesült Államokban éppen enyhítenek a korlátozásokon, addig Közép- Európában a szigorítás a jellemző. Európa nyugati fele óvatos nyitásban van, ahogy Ázsia is. Összességében Pletser Tamás szerint rövid távon a globális átoltottság növekedésével a fogyasztás emelkedése várható, ami tovább hajthatja fel az olaj árát.
Bár folyamatosan tör előre az elektromos autózás, továbbra is globálisan alacsony szinten van, így nem fogja vissza az olajkeresletet.
A szakértő szerint a személyautó-használat növekedése már évek óta megállt Európában, ugyanakkor Ázsiában robbanásban van, és az afrikai autópenetráció emelkedése is a küszöbön áll. Ez pedig a nyersolajkereslet növekedését vetíti előre, így a piaci árat is felfelé mozdítja el. Napjainkra Európában a határok lezárása miatt zuhant a légijáratok üzemanyagigénye, de ha a repülők újraindulnak, az a mostani háromszorosára növeli a szektor egészének kereletét.
Az Egyesült Államokban és Ázsiában azonban már a légiközlekedés döntő része működik.
Pletser Tamás szerint az év közepére 70-75 dollár körüli hordónkénti árszinttel lehet számolni. Európában és az Egyesült Államokban is felfelé srófolhatja a benzin és gázolaj árát az is, hogy az üzemanyag összetételében tovább kell növelni a drágább biokomponensek arányát a fosszilis alkotórészekkel szemben.
Emellett Pletser Tamás szerint a magyar jövedéki adó emelésével is lehet számolni, ugyanis a fogyasztás viszonylag állandó, és a járvány miatt tetemesre hízott költségvetési hiány csökkentésének egyik hatékony módja lehet az üzemanyagárakba épített adó növelése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.