Sokan várták, hogy elfogyaszthassanak egy korsó frissen csapolt sört a kedvenc kocsmájuk kerthelyiségében, s erre korlátozások részleges feloldásával immár van is lehetőségük. Ezzel együtt a gyengébb első negyedév után jobb folytatásban bízik a hazai söripar, de az április-júniusi időszakban látványos fellendülésről még korai beszélni.
Tartok tőle, hogy a második negyedév söreladásai a teraszok nyitása ellenére jelentősen el fognak maradni a korábbi évek szezonkezdetén tapasztaltaktól
– mondta a Figyelőnek Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója. Úgy látja, ennek nem csak az lehet majd az oka, hogy a teraszok nyitása önmagában korlátozott vendéglátóipari forgalmat jelent.
Minden jel arra mutat, hogy az éttermeket, kocsmákat, kisvendéglőket és szállodákat magában foglaló HoReCa-szektor ma rosszabb állapotban van, mint tavaly ilyenkor, valószínű, hogy nem fog tudni minden egység újra kinyitni.
Azok a helyek, amelyek képesek lesznek kinyitni, forráshiánnyal, infrastrukturális korlátokkal és a munkaerő elvándorlásának következményeivel kénytelenek megküzdeni, hiszen bevételük, ha volt egyáltalán, pusztán töredéke a szükségesnek, így állományuknak csak egy részét tudták foglalkoztatni
– állapította meg a szakember. A legnagyobb gondnak azt látja, hogy az elmúlt időszakban nagyon sok vendéglátóipari szakember áramlott át más ágazatokba a biztosabb megélhetés miatt.
Mindenesetre a sörgyárak segítik a HoReCa-szektor szereplőit az infrastrukturális nehézségek csökkentésében.
A szakemberek sorra járják a vendéglátóhelyeket, hogy a csapoló berendezések a leállások után frissen szervizelve, újra tisztán, megbízhatóan, biztonságos működéssel szolgálják ki a vendégeket. Ezen túl a sörgyárak mindegyike visszafogadja a lejárt készleteket és új, friss termékekkel helyettesítik azokat. Nem utolsó sorban pedig pótolják az amortizálódott eszközöket, új márkaazonos poharakat és berendezési tárgyakat biztosítanak azok helyett, amelyek megsérültek vagy elavultak
– sorolta az igazgató.
Örök dilemma, hogy hazai terméket vagy importsört válasszunk, akár egy itallapot mustrálva, vagy egy áruház sörös részlegén téblábolva. Kántor Sándor szerint a magyar sörök igenis versenyképesek, miután a hazai gyártás kiemelten minőségorientált.
A termelés csaknem 10 százalékát exportáljuk olyan sörnagyhatalomnak számító piacokra, mint Csehország, Szlovákia vagy Kína. Így a Magyarországon főzött prémium- és középkategóriájú sörök teljes mértékben felveszik a versenyt tartalmukban, csomagolásukban, esztétikájukban a minőségi importsörrel
– mutatott rá.
Ami a tágabb képet illeti, a söripar tartalmi fejlődését ahogy az elmúlt időszakban, úgy egy darabig még ezután is az Egyesült Államok piaca határozza majd meg. Itt jelentek meg előszőr a kraft főzdék, és itt alakult ki az első és a második kézműves sörforradalom is. Ezen a piacon jelent meg és vált rendkívül rövid idő alatt jelentős termékszegmenssé a hard seltzer, a legújabb trendeket pedig az alkoholmentes sörbárok alakítják.
Az új és sikeres kezdeményezések egy-két évvel az amerikai megjelenésük után már átkerülnek Európába, így számolhatunk az alkoholmentes termékszegmens további szélesedésével és erősödésével. A csökkenő alkoholtartalom, az alkoholmentes sörök térnyerése és a kraft sörök iránti igény erősödése a globális piacon is megfigyelhető trend, amit Dél-Korea és Ausztrália sörfogyasztói diktálnak
– fejtette ki a sörszövetség igazgatója. A világpiacot uraló folyamatok alól talán Brazília az egyetlen nagy kivétel, ahol továbbra is a termelési kapacitások növelése, a látszólag korlátlan kereslet kielégítése a legnagyobb kihívás.
A teljes cikk a Figyelő április 29-től kapható számában olvasható!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.