A járvány miatt megváltozott fogyasztói szokások az Avon kozmetikai vállalatra is hatással voltak,
a hazai leánycég tavalyi árbevétele 8 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi 20,3 milliárd forinttól, és több ezer tanácsadóját is elveszítette.
Igaz, az utóbbi téren már ledolgozta a veszteséget, a tanácsadók létszáma nagyjából megegyezik a 2019. év végi szinttel.
A járvány első hulláma okozta a legnagyobb sokkot a vállalat és a szektor számára, a személyes kapcsolatokra épülő direkt értékesítést megakasztották a lezárások, a vásárlók a bizonytalanság miatt elkezdték átgondolni és leszorítani a kiadásaikat, a termékcsoportok iránti kereslet is átalakult
– mondta a Világgazdaságnak Olasz Henrietta, az Avon Cosmetics Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
A legnagyobb visszaesést a smink- és illatkategóriában tapasztalták, a bőrápoló és tisztálkodószerek iránti kereslet azonban nőtt.
Mindennek hátterében a járvány miatt megváltozott életvitel áll:
nem voltak társas összejövetelek, ezért kevesebb sminktermék fogyott, ugyanakkor szépségszalonok helyett sokan inkább az otthoni arc- és bőrápolást választották, ezekben a termékkategóriákban bővülést mértek, és a gyakori kézfertőtlenítés miatt a kézkrémek iránt is kiugróan nagy volt a kereslet.
Az Avonnál a fogyasztói igények változása miatt új termékek – kézfertőtlenítő gél, antibakteriális folyékony szappan, mosható maszk – is megjelentek.
A szépségipar számára erős karácsonyi időszak forgalma is gyengébb volt a korábbi években tapasztaltnál, a legerősebb hónapnak tavaly a november bizonyult. A piac egyébként 2020-ban 6 százalékot esett vissza, és várhatóan leghamarabb 2022-ben áll helyre.
Az idei célunk, hogy ledolgozzuk a tavalyi csökkenést, a piaccal együtt szeretnénk nőni, körülbelül 8 százalékos bővüléssel számolunk ebben az évben. Pontos számok még nem állnak rendelkezésre, de erős volt a vállalat idei első negyedéve
– hangsúlyozta az ügyvezető.
Az online csatorna az Avon esetében is egyre hangsúlyosabb.
Magyarországon erős a hagyományos értékesítés, az offline katalógus előnyt élvez az online-nal szemben, ezzel együtt nőtt az utóbbi szerepe. Tavaly nyáron az Avon globális rendszereit kibertámadás érte, hetekre teljesen megszűnt a rendelésleadási lehetőség, emiatt csökkentek az éves eredmények, beleértve az e-kereskedelmi területeket is
– mondta Olasz Henrietta. A kevesebb online vásárló mellett azonban a kosárértékben két számjegyű volt a növekedés.
Az Avon magyarországi disztribúciós központja tavaly júliusban költözött a budatétényi Harbor ipari parkba, innen szállítják a Szerbia, Montenegró, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Szlovénia és Szlovákia tanácsadóinak összeállított rendeléseket is. A csomagolt termékek 90 százaléka a lengyelországi gyárból származik. A vállalat életében a legnagyobb tavalyi változás az volt, hogy január elején lezárult a Natura & Co és az Avon akvizíciója, amellyel megalakult a világ negyedik legnagyobb, kizárólag szépségiparral foglalkozó vállalatcsoportja. Az Avon számára digitális fejlődési lehetőséget és pénzügyi stabilizációt is biztosít, hogy a cégcsoport részévé vált.
Az Avon a világ egyik legismertebb kozmetikai vállalata, több mint 130 éve alapították New Yorkban, és ma már mintegy hatmillió tanácsadón keresztül értékesít. A Natura & Co vállalatcsoportot további három cég alkotja, az 1969-ben útjára indított brazil Natura, az 1976-ban Brightonban létrehozott The Body Shop és az 1987-es alapítású ausztrál Aesop. A Natura & Co részvényeivel korábban São Paulóban a B3 tőzsdepiacon volt jelen, tavaly januárban azonban ADR-részvényekkel megkezdte kereskedését a New York-i tőzsdén is. A Natura & Co vezető szerepet tölt be a közvetlen értékesítésben, száz országban van jelen több mint háromezer üzlettel, a munkavállalók száma pedig globálisan meghaladja a 40 ezret.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.