BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autókölcsönzők a tőzsdén: tülekednek az alapok a Hertzért

Furcsa helyzet állt elő. Minél tovább van csődeljárás alatt a Hertz, annál nagyobb az értéke.

Tavaly tavasszal a kiskereskedelmi és az utazási szektorral együtt az autókölcsönzők árfolyama is padlót fogott. A Hertz például májusban csődöt jelentett, tízezer embert voltak kénytelenek elbocsátani. Aztán a nyáron furcsa dolog történt: a kisbefektetők hirtelen elkezdték vásárolni ezeket a részvényeket, bízva az amerikai gazdaság gyors talpra állásában. A Hertz és a szintén csődvédelembe menekült JCPenney nevű kiskereskedelmi lánc papírjainak az árfolyama június elején megduplázódott – írja a Figyelő.

A sokkal jobb tőkehelyzetű Avisé egy év alatt 600 százalékkal, 80 dollárra szaladt fel.

Az első ajánlat

Akik belevettek a Hertzbe, végül jól jártak, ugyanis a cég reorganizációjáért valóságos versenyfutás bontakozott ki a kockázatitőke-alapok között. Ez év márciusának elején a társaság elfogadta egy befektetési csoport ajánlatát, s ez a vállalatot 4,8 milliárd dollárra értékelte. Aztán sorban jöttek a reorganizációs ajánlatok, így lapzártánkkor a cégérték – beleértve a nettó adósságot is – 6,2 milliárd dollár volt. A legutóbbi kínálat már arról szól, hogy készpénzben fizetnék ki a teljes adósságot a hitelezőknek, ami azt mutatja, hogy valóban látnak fantáziát az újjáalakított Hertzben.

A társaságba egy három befektetőből álló konzorcium lehelne új életet.

A Centerbridge, a Warburg Pincus és a Dundon Capital 2,6 milliárd dollárt tenne a vállalatba, ebből ki lehet fizetni a lejárt tartozás első körös részét (senior debt). A második körös hitelezőknek (junior debt) a trió felajánlotta, hogy az új cégben egy hitelezett dollárért 75 centnyi részesedést kapnak. Ők azonban ódzkodnak elfogadni az ajánlatot, ugyanis a reorganizációs szándékok komolyságát látván a Hertz-kötvények árfolyama a névérték 100 százalékára nőtt – a csőd bejelentése idején alig néhány centet adtak egydollárnyi adósságért.

Fotó: Shutterstock

Beindul a verseny

Ez persze feltűnt a részvényeseknek is, akik úgy gondolkodtak, hogy ha a második körös adósságok is száz százalékon forognak, akkor az ő papírjaik is kell, hogy érjenek valamit.

Néhány, a Hertzben érdekelt befektetési alap (Glenview Capital, Hein Park Capital, FourSixThree) tulajdonosi érdekképviseletet hozott létre.

Azzal érvelnek, hogy az a szerkezetátalakítási program, amelyben az új tőkét hozók és a hitelezők megállapodtak, nem más, mint az ő részvényeik értékének elszipkázására való törekvés. Elméletileg még talán igazuk is lehet, gyakorlatilag azonban nem működik az érvelésük, lévén nem tettek rivális ajánlatot a hitelezőknek.

Aztán hirtelen minden megváltozott. A csőd bejelentését követően a Hertz kezdetben a Knighthead Capital és a Certares átszervezési kínálatát fogadta el, ez értékelte 4,8 milliárd dollárra a vállalatot.

Majd bejött a képbe a Centerbridge által vezetett csapat, így a cégérték tovább nőtt.

Ezután a Knighthead–Certares-duó tovább emelte a tétet, a cég így már 6,2 milliárd dollárt ér. A legújabb ajánlat immár a részvénytulajdonosokat is igyekszik elcsábítani, ugyanis 750 millió dollár értékű új részvény lejegyzését tennék nekik lehetővé. Számukra ez vonzó lehet – persze kérdés, milyen árfolyamon –, hiszen nem értéktelenedne el a korábbi befektetésük. A társaság igazgatóságának hamarosan muszáj döntenie, mert június végére ki kellene keveredniük a csődeljárásból.

A fellendülés előtt

A Hertz csődjét az idézte elő, hogy az autóvásárlások finanszírozási modellje megbukott. A pandémia nyomán a múlt év tavaszán zuhanórepülésbe kezdett a használt gépkocsik ára az USA-ban. Márpedig a vállalat hiteleinek a fedezetéül az autók szolgáltak, így kénytelen volt egyre jobban felélni készpénztartalékait. A befektetők bizalmát a járványhelyzet javulásának a reménye táplálja.

Ennek egyik első jele az, hogy a repülőjegyek ellenértéke elkezdett emelkedni.

A DataTrek elemzése szerint például egy New York–Orlando-retúrjegy egy hónap alatt 56-ról 100 dollár közelébe drágult. Ugyanez a reláció a hálaadásnapi ünnepek idejére már 245 dollárt kóstál. Tavaly karácsony óta a legnagyobb amerikai légitársaságok nevére történő internetes keresések száma jelentősen megemelkedett; az American Airlines esetében 27, a United Airlinest tekintve 56 százalékkal nőtt. Ha magához tér a légiipar, az az autókölcsönzők számára is jó hír, lévén a légi utak az Egyesült Államokban szinte együtt járnak a gépkocsibérléssel. Az ezekre történő netes keresések 12 havi csúcson állnak.

A vatikáni szál

Tavaly októberben Ferenc pápa menesztette posztjáról Giovanni Angelo Becciu bíborost, aki a Szentszék központi adminisztrációjának a második embere volt 2011 és 2018 között. Kiderült ugyanis, hogy 2018-ban a hívek által adományozott pénzekből épített befektetési portfólióban többek között olyan CDS-ek

(credit default swaps – hitel-nemteljesítési csereügylet) szerepeltek, amelyek arra vonatkoztak, hogy a Hertz nem megy csődbe tavaly áprilisban. Nem is akkor, hanem májusban történt ez meg, a Vatikán éppen csak megmenekült egy jókora pénzügyi bukástól.

A pápa akkor úgy nyilatkozott, hogy a CDS-ek „időzített bombák”, s „etikai szempontból elfogadhatatlanok”.

Elvitte a járvány a bérautóflotta felét

A két éve még rekordszintű, 30 milliárd forintos forgalmat lebonyolító szegmens 2020-ban legfeljebb 15 milliárdot érhetett el.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.