Hogyan érintette a világjárvány a csoport 2020-as tevékenységét, eredményét?
A járvány kitörése után, főként áprilisban és májusban, jelentősen csökkent a földrész ipari termelése, elsősorban Dél-Európában, emiatt nagyot estek a Dachser által kapott, szárazföldi szolgáltatásra vonatkozó megrendelések is. Az év második fele azonban annyira erős volt, hogy ellensúlyozta az előző hónapok kiesését. Így a Dachser 2020-ban nettó 5,61 milliárd euró konszolidált árbevételt ért el, mindössze 0,9 százalékkal kisebbet a 2019-esnél. Ezen belül a közúti logisztikai üzletág forgalma 2,2 százalékkal esett, a légi és tengeri viszont 5,2 százalékkal nőtt. Csoportszinten 2,5 százalékkal továbbítottunk kevesebb küldeményt – összesen 78,6 milliót –, a szállított tömeg pedig 2,9 százalékkal, 39,8 millió tonnára csökkent. Természetesen minden területen növeltük a biztonság szintjét. Ügyfeleink kapcsán továbbra is szolgáltatásaink minőségére összpontosítottunk. Bár növekvő rugalmasságra volt szükség a szűk keresztmetszetek feloldása érdekében, úgy gondolom, hogy az addigi magas minőségen dolgoztunk, és tovább növeltük vevőink bizalmát.
Egyes eszközökből, például konténerből azonban hiány volt, illetve van.
Ez számunkra elsősorban a légi szállításban okozott kihívást. Mivel csökkent a hagyományosan, repülőgépek rakterében (belly) történő árutovábbítási lehetőség, az előző évekhez képest jelentősen, körülbelül százra emeltük charterjárataink számát, saját flottánkra támaszkodva. Ezzel számottevően nőtt a rendelkezésünkre álló raktér, így a repülőn továbbított áru mennyisége is. Légiüzletágunk eredményét az is javította, hogy megnőttek az interkontinentális szállítmányozás fuvardíjai.
Módosultak a csoport beruházási tervei amiatt, hogy a járvány során megváltozott a működési környezet?
Mivel beruházási politikánk és a terveink nagyon hosszú távra, nem pedig egy évre szólnak, nem változtatott rajtuk a járvány miatt kialakult helyzet.
A Dachser a korábbi években visszaforgatta működésében a profitja egészét. Ez sem változik?
Ezt a gyakorlatot folytatjuk most és a következő években is, hiszen a Dachser a hosszú távú tervei megvalósítására fókuszál. Tavaly 140 millió eurót fektettünk be a tevékenységünkbe, elsősorban Európában, például az IT-rendszerünk fejlesztésébe. Idei beruházási tervünk már 190 millió eurót tartalmaz. A pénzt létesítményeink fejlesztésére szánjuk, de még nagyobb hangsúlyt kap az IT-rendszerünk és a digitalizációs projektünk.
Fékezheti a gazdaság globalizálódását a járvány nyomán kialakuló óvatosság?
Nem, vagyis a regionális beszerzések nem kerülnek előtérbe a távolabbról történők rovására. Inkább a globalizáció fejlődését, erősödését látjuk, ahogyan nőnek az ismereteink az ellátási láncok optimalizálása terén. Jó példa erre az egészségipar, amelyben a regionális és a globális piacokon folyó tevékenység ötvözésével, szükséges intézkedésekkel minimalizálható a kockázatoknak való kitettség. Erre nagyon jól felkészültünk, már évek óta külön munkacsoportjaink segítik ügyfeleinket globális értékláncaik optimalizálásában. E téren kis változtatásokkal nagyon komoly eredmény érhető el, szintén a regionális és a globális beszerzések átgondolt összehangolása révén.
Milyen lehetőséget kínál a Dachsernek a kínai Egy út egy övezet kezdeményezés?
Ez is éppen egy olyan terület, amely a globális értékláncok fejlesztésének észszerűsége mellett szól. A Kína és Európa közötti fuvarozás növekedésének hatására jelen esetben elsősorban a vasút jelentősége nő tovább. A Dachser ügyfelei között is egyre többen igényelnek ezen az útvonalon szolgáltatásokat vasúton is. Arra számítok, hogy világviszonylatban is jelentősen nő majd a kereslet az Egy út, egy övezet kapcsán a vasúti, a tengeri és a légi szállítás kombinációi iránt.
Érinti a csoport tevékenységét az orosz–ukrán konfliktus?
A Dachser nagyon keveset fuvaroz Ukrajnán keresztül, ezért a konfliktus közvetlenül nem érint minket.
A digitalizáció milyen konkrét előnyt ígér a Dachsernek?
Három területen is nyit számunkra lehetőségeket. Elsősorban optimalizálhatjuk általa az összes tevékenységünket, így áramvonalasíthatjuk a folyamatainkat, javíthatjuk a hatékonyságunkat. A második előny megállapodások kötésében jelentkezik, például az e célra fejlesztett platformokon keresztül, és egyre inkább valós időben. Harmadikként pedig az üzleti partnereinkkel is gyorsabb és közvetlenebb a kapcsolatunk. Nagyon sok fuvarozócéggel dolgozunk ugyanis együtt, a tőlük kapott, illetve a velük megosztott információ pedig hasznosulhat a tevékenységünk során.
Hogyan csökkenti a Dachser a karbonlábnyomát?
Ezen már évek óta dolgozunk, de több mint fél éve külön erőforrást is elkülönítettünk e terület kiemelt figyelemmel kísérésére. Több vonalon dolgozunk, de elsősorban folyamataink hatékonyságának javításával csökkentjük a tevékenységünkkel járó szén-dioxid-kibocsátást. Ennek része az országok közötti szolgáltatásaink optimalizálása, a rakodókapacitások minél jobb kihasználása. Ezt egész európai hálózatunk szintjén folytatni kívánjuk. A másik fő terület az energiahatékonyság több éve tartó javítása. Végül szintén évek óta együttműködünk olyan kutató és fejlesztő szervezetekkel, amelyek nemcsak a klímavédelem, hanem például a digitalizáció terén dolgoznak, az általuk kifejlesztett, legújabb technológiák alkalmazása szintén hozzájárul karbonlábnyomunk csökkentéséhez. A következő két évben legalább tizenegy európai városra kívánjuk kiterjeszteni a Dachser kibocsátásmentes szállítási övezetét, újabb akkumulátoros elektromos teherautók és elektromos teherkerékpárok telepítésével. Tovább támogatjuk a kamionok hidrogén-üzemanyagcellás hajtásainak kutatását és tesztelését is.
„Magyarországon három fő üzletággal aktív a Dachser, a fő profilunk ezen belül az ipari termeléshez kapcsolódó európai logisztika” – fejtette ki a Világgazdaságnak Roman Stolicny, a társaság magyarországi országigazgatója. Tájékoztatása szerint a hazai élelmiszer-logisztika az anyavállalat élelmiszerért felelős szervezetének ernyője alatt működik. Hosszú távú stratégiája keretében, és európai hálózata fejlesztése részeként is e két területen készül magyarországi beruházásra a Dachser, különös tekintettel a hűtést igénylő élelmiszerek szegmensére. A harmadik hazai üzletág az önállóan működő légi és a tengeri szállítás, amely az elmúlt hónapokban nagyon jó eredményt ért el a világpiac alakulásának köszönhetően. Van már negyedik is: a veszélyes áru továbbítására összpontosító vegyipari szegmens, sőt, újabb területeken is fejleszt a hazai társaság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.