BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mélyütést vittek be a Nestlének

Az elhízás és az egészségtelen táplálkozás ellen nyílt harcot hirdető Nestléről kiderült, hogy termékeinek zöme nem üti meg a táplálékreform által megkövetelt minőséget. A svájciakat a lesújtó hír erőfeszítéseik megtöbbszörözésére készteti.

A Nestlé termékeinek 63 százaléka nem felel meg az egészséges élelmiszerekkel szemben támasztott követelményeknek, legalábbis a szigorú ausztrál besorolás szerint

– írja a Financial Times egy belső dokumentumra hivatkozva. A helyzet még rosszabb, hiszen a vállalatnál beismerik, hogy több termékcsoportnál bármilyen innovatív technológiát is alkalmaznak, eleve lehetetlen javítani az élelmiszer minőségén.

Csekély vigasz, hogy vizsgált termékcsoportokból kimaradtak a bébiételek, a kávék, az állateledelek és az egyes összetevőkre érzékeny emberek számára készített, orvosilag ellenőrzött különleges élelmiszerek. Mindent egybevetve a lesújtó vélemény a Nestlé 84,3 milliárd svájci frankos tavalyi forgalmának alig a felét érinti. A vállalat topvezetői körében az év eleje óta keringő dokumentumban leírják, hogy az ausztrál élelmiszerügyi szabályozás ötfokozatú skáláján a vizsgált Nestlé termékek 37 százaléka jutott a 3,5 csillagos választóvonal fölé.

Ami a szállodai besorolásnál elmegy, az az élelmiszereknél a független laboratóriumokban végzett kutatások szerint már nem megfelelő.

A besorolás egyébként széles körben alkalmazott a táplálkozástudományban.

A Financial Times által látott dokumentum szerint a teljes élelmiszer és ital portfólión belül 70 százalék körüli volt az egészségesnek nem minősíthető termékek aránya, az üdítőitaloknál ez 96 százalékos volt, igaz utóbbin aligha lehet csodálkozni a mesterséges színezékek, pótanyagok és ízfokozók világában. Az édességeknél és jégkrémeknél száz termékből egy volt kifogásolhatatlan.

Fotó: Shutterstock

Sokkal jobb a helyzet a vizeknél és a tejtermékeknél, előbbinél a 82, utóbbinál a 60 százalék kapott 3,5 csillagnál magasabb minősítést. Az anyag negatív példákat is említ. Egy DiGiorno húsos pizza elfogyasztása például a napi nátriumszükséglet 40, egy Hot Pockets pepperonis pizzáé pedig 48 százalékát fedezi. A narancsos San Pellegrino az üdítőknél létező legrosszabb besorolást kapta, egy decijébe 7,1 gramm cukrot sűrítenek bele.

Az amerikai gyerekek körében kedvelt eper ízesítésű Nesquick cukortartalma kirívóan magas, ezen az sem sokat segít, ha tejben oldják fel.

„A tökéletes reggeli, amely felkészíti a gyerekeket a napra” szlogennel népszerűsített kakaópor inkább a tökéletes utat kövezi ki az elhízáshoz.

A Nestlé-jelentésben szereplő megállapítások különösen visszásnak tűnnek, amikor a világ legnagyobb élelmiszergyártója épp az egészséges életmód és táplálkozás élharcosaként tünteti fel magát. Tisztában vannak mind a szabályozó hatóságok felől érkező nyomással, mind az egészséges táplálkozás iránti társadalmi igényekkel, és ennek meg is akarnak felelni. Ennek szellemében a Nestlé épp a tavasszal frissítette belső élelmiszer-szabványait, és még az idén reformokat hirdet, a hozzáillő megújuló termékpalettával.

A táplálkozás, egészség, wellness mottóval megfiatalodó Nestlé vezérigazgatója, Mark Schneider tisztában van azzal, hogy az emberek egészségesebb étrendet szeretnének, azt viszont

visszautasította, hogy cége és versenytársai által készített feldolgozott élelmiszerekre „csak úgy” rásüssék, hogy egészségtelenek.

A Nestlé folyamatosan csökkenti a káros összetevők arányát termékeiben, csak az utóbbi hét évben 14-15 százalékkal redukálták a nátrium mennyiségét élelmiszereikben. Ugyanakkor nagyon nehéz a cukor és a sótartalmat úgy csökkenteni, hogy közben a megszokott ízvilág, élvezeti érték se változzon meg radikálisan.

A brit gazdasági lap reggeli leplezésének híre egyébként süket fülekre talált a befektetőknél, a Nestlé árfolyama ugyanis épp szerény, egy százalékon belüli emelkedéssel nyitotta a kereskedést a zürichi tőzsdén. Ebben nyilván az is benne van, hogy a cég független szakértők szerint is elismerésre méltó módon dolgozik termékeinek egészségesebbé tétételén.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.