Az online vásárlás olyan mértékben erősödött az elmúlt egy évben – részben a járvány miatti korlátozásoknak betudhatóan –, hogy sokan a papíralapú kuponokat is online voucherekre cserélik. Magyarországon egyetlen év alatt háromesztendőnyit fejlődött az e-kereskedelem a GKI Digital és az Árukereső közös felmérése szerint,
a korábbi évi 16-18 százalékos növekedés helyett tavaly 45 százalékos rekordbővülést és 909 milliárd forintos bevételt mértek.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a tavalyi és az idei március között ennél is nagyobb, 63 százalékos volt a digitális piac bővülése. A bolti kiskereskedelmi forgalom is kezd visszatérni a 2019-es, járvány előtti szintre, összességében azonban nem tudták ellensúlyozni a forgalomkiesést a csomagküldő szolgálatok és a netes rendelések.
A megváltozott gazdasági helyzet a vásárlók szokásaira is hatással van.
A digitális piac
63
százalékos bővülést produkált
A válság mindig kedvez a racionalizált költéseknek Pintér Róbert, a Reacty Digital üzletfejlesztési igazgatója, a Budapesti Corvinus egyetem adjunktusa szerint. Úgy véli, most a társadalom két szegmense is érintett a kuponozásban: azok, akik félre tudtak tenni a karanténidőszak alatt, és azok, akik csökkenő bevételeik miatt most az okos vásárlást preferálják.
Fontos, hogy olyan márka alatt fusson a kuponos akció, amelyet már megismert a közönség, bízik benne, évről évre várja a programot. Lényeges az is, hogy a szervező rendelkezzen megfelelő platformokkal, működő rendszerekkel, és ismerje a vásárlóit
– emelte ki Pintér Róbert. Hozzátette: mivel a nagy márkák számára vonzó közönséget szólítanak meg például a kuponnapok, igazi win-win szituáció állt elő. A kérdés hosszú távon az, hogy az akció mennyire tud bővülni, és mennyire tudja megszólítani a kkv-kat, például a prémiumtermékeket gyártó kis manufaktúrákat.
A 18 és 49 év közötti nők körében, vagyis a kiemelten fontos elsődleges vásárlói csoportban végzett reprezentatív felmérést tavaly novemberben a Reacty Digital, eszerint a Black Friday (51 százalék), a Joy-napok (20 százalék) és a Glamour-napok (19 százalék) akcióit ismerik a legjobban. A kuponakciók népszerűségét a Praktiker is tapasztalja.
A program óriási vevőszámot generál az áruházainkban és a webshopunkban egyaránt. Az áruházban vásárlók többsége az újságból kivágott kuponokkal érkezik, de folyamatosan nő a ShoppieGo appon keresztüli beváltások száma is
– mondta Burka Szilvia, a Praktiker Kft. marketing- és online szolgáltatások igazgatója.
A Deichmann esetében is nagy a kuponnapok felhajtóereje, a fixen tervezhető, országos események a kereskedők és a vásárlók számára is nyertes helyzetet teremtenek. Schmidt László, a Deichmann digitális és omnichannel osztályvezetője szerint rengeteg vásárló már éjfélkor ott toporog az online shopban, hogy mihamarabb beszerezhesse a kiszemelt terméket.
A vállalat erre rá is erősített, az idei Joy-napokon például már több mint 800 modell csak online volt elérhető.
A Joy-napokat szervező Marquard Media kereskedelmi igazgatója, Pastyik Renáta szerint a jövőben tovább bővül majd a kuponozás népszerűsége, emellett a digitális és a fizikai vásárlás elegyére számít. Ugyan 2020 tavasza óta erőteljes növekedés figyelhető meg az applikációs értékesítésben, még jó ideig van létjogosultságuk a papíralapú kuponoknak is.
A vállalkozások igyekeznek mindent megtenni, hogy megfeleljenek a járvány alatt megváltozott fogyasztói igényeknek. A versenyhivatal pedig az figyeli, hogy ne essenek túlzásba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.