Több nyugati világmárkát is az a vád éri kínai részről, hogy gyermekek egészségére káros ruhákat értékesítenek.
Egy a kínai vámigazgatóság honlapján megjelentetett lista 81 olyan ruházati cikket tartalmaz, amelyeket a többi között a Nike, a H&M, valamint a Zara importált. A többi között gyermekruhákról, cipőkről, játékokról, fogkefékről és cumisüvegekről van szó.
A svéd H&M-t például azért támadják, mert lánygyermekeknek készült pamutruhái olyan festékanyagokat tartalmaznak, amelyek bőrön, vagy szájon át a szervezetbe kerülve veszélyeztetik az egészséget.
Bár a hivatalos márkaboltok továbbra is felkereshetők, Peking letiltotta egyes cégek online webshopjait. Eredetileg a H&M-t és a Nike-t vették célba, de már az olyan márkák is eltűntek az üzletek digitális térképéről, mint a Burberry, az Adidas, vagy Converse.
Kína az akciót a helyi márkákért folytatott küzdelemmel magyarázza.
Az ügy nem újkeletű. Kína és a nyugati divatcégek között tavaly óta tart a diplomáciai háború a hszincsiangi ujgurok helyzete miatt. Több nagy nyugati divatcég már az előző évben bejelentette, hogy nem hajlandó Kínától olyan alapanyagot vásárolni, amelyet Hszincsiangban kényszermunkával állítanak elő.
Ez pedig nagy csapás a térségnek, mivel innen származik a világ ruhaiparában felhasznált összes alapanyag csaknem 20 százaléka.
Idén márciusban több nyugat-európai ország is szankciókat vezetett be kínai hivatalnokok ellen a ujgur muszlim kisebbség elleni jogsértések miatt. Azzal vádolják Pekinget, hogy munkatáborokba zárják az ujgurokat, ahol kényszermunkára kényszerítik őket, de nem ritka a szexuális zaklatás sem. Kína tagad, és azt állítja a hogy táborok a „terrorista hajlamú” ujgurok „átnevelését” szolgálják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.