Elszomorító a nagy reményekkel várt Volkswagen ID-sorozat kínai piaci fogadtatása, és ezt nem csak a statisztikai adatok mutatják, de a vállalat illetékesei is elismerik.
A németek az elektromos autókínálatuk gerincét képező ID-modellekből két hónap alatt pár ezret tudtak csak eladni,
pedig a kínai közönség elvileg ki van éhezve például a városi terepjáró (SUV) vonalat erősítő ID.4-eshez hasonló gépkocsikra.
A csúcskategóriás modellből azonban a múlt hónapban összesen 1213 talált gazdára, kétszázzal kevesebb, mint az áprilisi debütálás havában. Ilyen gyenge nyitányt még egyetlen villanyautó-gyártó sem produkált Kínában – emlékeztetnek a szakértők. Összehasonlításképp, a Tesla a Model Y-ból 6 612 darabot adott el a startot követő első két hónapban. Nem véletlen, hogy a futball Eb egyik főszponzoraként a Volkswagen agresszív marketingkampánnyal igyekszik megnyerni magának a potenciális vásárlókat a világ legnagyobb autópiacán.
Az ID.4 kínai, megnagyobbított X változatát a VW helyben, a SAIC-kal együttműködésben gyártja, s ebből 60-80 ezer autó idei értékesítésével számolt. A másik partnernél, a FAW-nál készülő ID.4 CROZZ változatnál hasonló mennyiséget céloztak meg, de a siralmas rajt után már most sutba lehet vágni a terveket. Iparági szakértők a bukást három tényezővel magyarázzák: egyrészt a kései rajttal, a németek ugyanis a Teslához és a kínai villanyautó-gyártókhoz képest több éves lemaradásban vannak, másrészt a jól fizető vevőkör által igényelt intelligens funkciók szűkösségével, harmadrészt az értékesítési hálózat hiányosságaival.
A termelés jelenleg a Reuters forrásai szerint 10 százalékos kapacitással folyik. A SAIC-VW már ott tart, hogy saját dolgozóit ösztökéli az ID.4-es vásárlására.
Érdekesség, hogy ugyanez a modell Európában vezeti az e-autó eladási toplistákat, a start első két hónapjában 12 101 darab fogyott belőle a JATO összesítése szerint.
Az ID-kínálat még az idén három új taggal bővül Kínában, ezek javíthatják majd a statisztikát. Ehhez viszont célszerű „kiokosítani” az autókat, tudomásul véve, hogy a 30 ezer dollár feletti árkategóriában – ahová az ID.4 is tartozik – már komolyabb elvárásaik is vannak a kínai vásárlóknak.
A rivális Tesla, Nio, Xpeng modellek például maguktól is be tudnak parkolni, fejlett hangalapú irányításuk, kommunikációjuk van és az önvezető funkciókkal is rendelkeznek.
Európával szemben a kínaiakat a márkahűség nem jellemzi, azt az autót választják, amelyik elkápráztatja őket technikai tudásával és tengernyi, sokszor teljesen fölösleges extrákkal van telezsúfolva Yale Zhang, a sanghaji székhelyű AutoForesight tanácsadó cég vezetője szerint. Az értékesítési csatornákkal is gond van, a VW ugyanis a villanyautóit nem közvetlenül a raktárkészlettel is rendelkező, kétezer egységből álló kereskedelmi hálózata közvetítésével árulja, hanem bemutatótermeken, ügynökökön keresztül. Ők viszont fix árakkal dolgoznak, náluk a normál kereskedésekben megszokott alkudozásnak helye sincs. A VW pedig inkább az ügynöki hálózat bővítését preferálja, az év végén már ezer ügynöke árulja Kína szerte az ID-ket – jutalékos rendszerben.
Az értékesítési darabszám alapján a Toyota mögött a világ második legnagyobb autógyártójának számító Volkswagen-csoport pozitív hírrel is szolgált azzal, hogy a lapértesüléseket megcáfolva nem csökkenti az idei évre vonatkozó üzemi marzsait,
az csoportszinten 5,5 és 7 százalék között lesz, míg a névadó márkánál 3-4 százalék közé várják a profitrátát.
Megerősítették, hogy a globális csipellátási zavarok kezelésére felkészültek és nem tervezik emiatt a termelés csökkentését azon a mintegy százezres tételen túl, amit már korábban jeleztek.
Az eddig vártnál öt évvel korábban, már 2033-ban elérkezik az autóipar a korszakváltáshoz, ekkor haladhatja meg az alternatív hajtású autók értékesítése a belsőégésűekét – derül ki az EY tanácsadó cég friss prognózisából. A megállapítás a fejlett piacokra vonatkozik, ide értik Európát, Észak-Amerikát, Kínát és Japánt. A belsőégésű motorral szerelt autók eladásai globálisan 2045-ben esnek be az egy százalékos küszöb alá. A folyamat felgyorsulásának hátterében a klímavédelmi okokból jelentősen szigorodó európai és kínai szabályozás áll, amely a villanyautózást támogatja, míg a hagyományos gépkocsik gyártását és keresletét adminisztratív és anyagi eszközökkel fékezi. A váltás Európában már 2028-ban elérkezhet, Kínára 2033-at, Amerikára 2036-ot mondanak az EZ elemzői. Az Egyesült Államok elvesztegetett négy évet a klímaszkeptikus Donald Trump elnöksége alatt, amit most a Biden-adminisztráció az elektromos átállás felgyorsításával és 174 milliárd dolláros beruházási programmal igyekszik behozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.