Bár az iskolai kirándulások engedélyezésével úgy tűnt, az utolsó pillanatban mégis érkezik némi forrás a több mint egy éve kínlódó szektorba, de a tényleges megrendelések nagyságrendje messze elmarad a remélttől – tudta meg a Világgazdaság Dittel Gábortól, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkárától.
Az iskolás csoportokon kívül hiányoznak az idén a belföldi csoportos utak, és a kiutaztatások is, nem indultak be a szállodahajók, amelyek szárazföldi programjaihoz jelentős számú buszt szerződtettek minden évben.
A turisztikai utaztatásnak új, és stabil piacot, vaskos mentőövet biztosíthatna a kormány, ha lehetővé tennék a Széchenyi Pihenőkártyák felhasználását belföldi túrákhoz,
amit – az érdekvédelmi szervezet javaslata szerint – akár a Budapest újraindul néven meghirdetett akcióra is fel lehetne fűzni. A belföldi csoportos turizmust meg kellene mozdítani, amire pontos koncepcióval is előállt a NiT Hungary.
Nevezetesen azt kérik a kormánytól, hogy az a 88 multinacionális cég, amelyekkel stratégiai megállapodást kötöttek a kormányzati gazdaságpolitika megvalósítása érdekében,
béren kívüli juttatásként, a cafeteria keretből saját munkavállalóikat fizessék be buszos utakra.
Szervezett, nagyszámú utazóra van ugyanis szükség ahhoz, hogy a külföldi turisták visszatéréséig hátralévő, még mindig beláthatatlan időszakban legalább a túléléshez szükséges összegű bevételhez jussanak a hitelekkel, lízingdíjakkal, amortizációs költséggel, biztosításokkal terhelt vállalkozások.
Kiemelkedően fontos eredményként könyveli el mindeközben az érdekvédelmi szervezet, hogy a gazdaságvédelmi intézkedések tekintetében különjárati személyszállítást végző vállalkozásokat végre hivatalosan is a turisztikai ágazatba sorolták, ami alapvetően szükséges volt ahhoz, hogy mindazokat az állami mentőöveket megragadhassák, amit partnereik, az utazási irodák, a ki és beutaztatók, és a különböző turisztikai attrakciók üzemeltetői is.
Így például hozzáférhetnek immár a szabad felhasználású, gyakorlatilag költség és kamatmentes 100 milliárdos turisztikai hitelkerethez, igénybe vehetik a maximum 10 millió forintos gyorskölcsönt,
és tavaly novembertől élhetnek a bértámogatással és járulékmentességgel. Igaz – tette hozzá Dittel Gábor – mire mindezt megkapták, eltelt nyolc hónap tavaly bevétel nélkül, és az alkalmazottak zömét már elengedték a fizetést adni képtelen vállalkozások.
Nagyon komoly gond lesz pillanatokon belül a munkaerőhiány,
a turistabuszosok korábbi gépkocsivezetőinek egy része a közszolgáltatásban helyezkedett el több éves munkaszerződésekkel, míg a hajdani állomány 40-45 százaléka 60 év feletti volt, és többségében nyugdíjba vonult most.
Hivatásos buszvezetői engedélyt szerezni ma 2,5-3 millió forint, amire önköltséges alapon senki sem fog vállalkozni, a cégeknek meg ez egy újabb költségteher lesz.
Egyelőre megbecsülhetetlen az is, hogy mennyire tizedelte meg a pandémia a szektorbeli cégeket.
A NiT Hungary álláspontja szerint a restart előtt a fizetőképes kereslet növelése érdekében fontos lenne a tevékenység áfacsökkentése is, ami az államnak sem lenne a számlás forgalom növekedése és a szektor „fehérítése” miatt tényleges bevételkiesés.
Egyelőre nincs buszos turizmus de hamarosan nagy probléma lehet, ha a Bazilika, a Citadella és a Parlament után sem a Városligetet, sem a budai Várat nem lehet turistabuszokkal megközelíteni A legfőbb turisztikai attrakciók közelében nyilvános mosdók sem üzemelnek most, és Budapesten egyetlen ürítőhely sincs, ahol a buszok vécéjét le tudnák engedni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.