A negatív mellett pozitív hatása is volt a mobilfizetés piacán a Covid-járványnak – erről az állami tulajdonú Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NM) vezérigazgatója beszélt a Világgazdaságnak. Veres Mihály elmondta, hogy a 2019-ben még több mint 37 millió mobilfizetési tranzakció 2020-ban a felére zuhant. A társaság nettó árbevétele a pénzügyi beszámolója szerint közel 2,5 milliárd forinttal, 24,38 milliárdra csökkent, adózott eredménye pedig több mint 300 milliós veszteségbe fordult a korábbi mintegy 723 milliós nyereségből.
A veszélyhelyzeti intézkedésként bevezetett ingyenparkolással a fizetős parkolások jelentős része kiesett:
A közlekedési mobiljegy forgalma is esett a közösségi közlekedés csökkenése miatt, de továbbra is tömegközlekedéssel utazók között megugrott a digitális jegyet, bérletet vásárlók aránya. A 2019 júniusa óta vásárolható közlekedési mobiljegy, a tranzakciók száma 2020 végére az eredeti csaknem hússzorosára, értéke pedig tízszeresére, 3,4 milliárd forintra nőtt.
A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer (NMFR) ügyfelenek száma 2020-ban és 2021-ben is látványosan nőtt. Ezen országos szolgáltatásokat – a viszonteladói bázissal együtt – már mintegy ötmillióan használják, számuk ami az ősszel meghaladhatja a hatmilliót. Közülük május végén 620 ezren volt az NM saját ügyfele, míg a tavaly májusi adat 375 ezer, a 2019 májusi pedig 60 ezer volt. A felhasználók táborát ma főleg a közlekedési mobiljegy szélesíti, de a pandémia áttörést hozott az elektronikus megoldásokat eddig elutasító rétegnél is.
A legnagyobb feladat az új fogyasztók megtartása
– mutatott rá Veres Mihály. Ebben fontos szerepe lehet a kényelmi díj eltörlésének, ami a mobil fizetési platform új, koncessziós rendszerben történő üzemeltetésének indulásával esedékes. Az NM vezérigazgatója rámutatott: a mobilvásárlásnak hosszú távon olcsóbbnak kell lennie a hagyományosnál, a növekedés dinamikáját csak így lehet fenntartani.
„Ha a kiírás megengedi, pályázni fogunk. A koncesszió a közlekedési közszolgáltatások, a közterületi parkolás, az autópálya használati díj, illetve az útdíjfizetésre terjed ki. Ez fontos csomag, de csak egy szelete a digitális szolgáltatásoknak. Kiterjedt piacról van szó, amelynek most jött el a nagy korszaka és még számos területe kiaknázatlan”.
A felhasználó szokások ugyanis megváltoztak a lockdown nyomán, az új normális fogyasztás a korábbi alatt maradhat. Az NMFR szerepe felértékelődött, az új szolgáltatók hullámokban jelennek meg a platformon. Az NM is folyamatosan fejleszti a rendszert: egyik innovációja egy olyan speciális automata, amellyel PET palack, alumínium doboz, vagy üveg göngyöleg visszaváltható digitális termékért, például közlekedési jegyért, belépőért. „Az a kulcs, hogy az új értékláncok digitalizálása a mobiltelefonhoz kapcsolódjon. Így összeköthető számos szolgáltatás értékesítése, és egyetlen applikációból intézhető a közlekedés, a szórakozás, vagy éppen a szolgáltatások megrendelése”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.