Közel 13 százalékos forgalomcsökkenéssel zárta az előző üzleti évét a H&M Ruházati Kiskereskedelmi Kft. A svéd hátterű fast fashion cég a 2019. december 1. és 2020. november 30. közötti időszakban mintegy
50,73 milliárd forint nettó árbevételt ért el, míg egy évvel korábban ugyanez még meghaladta az 58,13 milliárdot.
A társaság értékesítése 2016 óta évente átlagosan öt milliárd forinttal nőtt, ezt a trendet akasztotta meg a járvány. A H&M a pénzügyi beszámolójában ugyanis egyértelművé teszi, hogy a tavalyi látványos visszaesést a Covid-19 fertőzés terjedése ellen hozott kormányzati döntések okozták, mint például az üzletek ideiglenes bezárása.
A válságra a cég megszorításokkal válaszolt:
az anyagjellegű ráfordítások összegét 13,5 százalékkal vágták vissza a 2019-es bázishoz képest, ez zömében a működési költségek letöréséből keletkezett.
A személyi jellegű ráfordításokból 15 százalékot csíptek le, amely a munkavállalói létszám lefaragásából következett. A tárgyévben foglalkoztatott dolgozók átlagos statisztikai létszáma 1035 fő volt, 2020. november 30-án aktív munkavállalókból 1072 főt tartottak nyilván. Mindez hozzávetőlegesen 20 százalékkal kevesebb, mint a 2019-es 1341 fős adat.
Vagyis a dolgozók ötödét leépítették, az egy munkavállalóra jutó nettó árbevétel azonban így is negatív pályára állt, és az előző évi 51,4 millió forint után tavaly valamivel több, mint 49 millió forintot mutatott.
Ennek ellenére az adózott eredmény némiképp meglepő módon 64 százalékos pluszban zárt, és megközelítette a 721 millió forintot. Így az osztalékfizetés sem maradt el:
a tulajdonos határozata szerint 3,436 milliárd forintot vettek ki a cégből, amelynek fedezete a 2020-as üzleti év nyeresége mellett egy 2,725 milliárd forintos összeg kivezetése az eredménytartalékból.
A társaság úgy számol, a koronavírus jelentős, ám nehezen felbecsülhető hatással lesz a jövőbeni pénzügyi eredményeire és működésére. Kiemelték, hogy a negatív hatások mérséklése érdekében az igazgatótanácsa lépéseket tett állandó költségeinek (beleértve a fizetendő bérleti díjakat és a bérköltségeket is) csökkentésére, illetve a fizetési határidők meghosszabbítására. Egyúttal egy másik kockázati szempontra is rámutattak.
„A H&M, mint divatcég ki van téve minden új szezonban a veszélynek, hogy az új kollekciót a vásárlók nem fogadják el.
A piac állandó figyelemmel kísérésével igyekszünk a lehetséges trendet korán felismerni, hogy a megváltozott keresletre, vásárlói magatartásra időben reagálni tudjunk” – fogalmaztak. Ugyanakkor aláhúzták, hogy a mérlegkészítés időpontjában a társaság elégséges forgótőkével rendelkezik kötelezettségeinek fedezésére, mind a munkavállalók, mind a szállítók felé.
A H&M Kft.-t 2004 végén alapított a holland H&M Holding B.V. és a H&M International B.V. A stockholmi H&M GBC AB 2017 őszén adásvétel útján szerezte meg a kft. törzstőkéjének 100 százalékát. A tavaly november 30-i fordulónappal a magyar H&M 47 bolttal rendelkezett, amely az egyik legnagyobb ruházati hálózat a hazai piacon. Ezen felül online értékesítési felülettel is bír, illetve két COS márkabolttal is képviselteti magát. A H&M nem tulajdonosa az üzleteknek, azokat bérli.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.