Hat cég maradt versenyben a fővárosi, új elektromos szóló autóbuszok beszerzésére kiírt tenderben. Az EKR felületére a napokban feltöltött összegzésből kiderül, hogy összesen tíz részvételi jelentkezés érkezett be az április közepi határidőig. Ezek közül a Volvo Hungária, a cseh SOR Libchavy, a szintén cseh Skoda Electric, az MAN Kft., az Omnibus Hungária és a ráckevei Goldy Mobility pályázatát találta alkalmasnak és érvényesnek az ajánlatkérő BKV. Négy vállalkozást, a Belkommunmash Nyrt. és OPF Kft.-t, illetve a Cs-Process és az Ebusco B. V.-t közös ajánlattevőként, a török Karsan Otomotivot, valamint a kínai hátterű BYD Europe-ot pedig egyedüli indulóként zárták ki a közbeszerzésből alkalmatlanság és érvénytelenség miatt.
A magyarországi leánnyal is rendelkező BYD kieséséhez kifejezetten szokatlan körülmények vezettek. A BYD Europe B. V. május elején hiánypótlási felhívást kapott a BKV-tól. A fővárosi tulajdonú közlekedési vállalat szerint a társaság ennek teljesítése során véletlenül visszavonta a részvételi jelentkezését az EKR-en keresztül, amit még aznap jelzett a BKV-nak. Az ajánlatkérő az eset kezelése kapcsán megkereste az EKR-t üzemeltető Nekszt Kft.-t, amely azt a választ adta, hogy
az EKR-ben visszavont részvételi jelentkezést nem lehetséges újból aktívvá tenni, ezáltal a jelentkezőnek nincs lehetősége a továbbiakban részt venni az eljárásban.
Erre hivatkozva a BKV megállapította, hogy a BYD Europe B. V. pályázata érvénytelennek minősül. A Világgazdaság érdeklődésére Krenner László, a BYD kelet-közép-európai értékesítési vezetője ugyan megerősítette a történteket, de kiemelte, hogy a cégnek nem volt lehetősége másként eljárni.
A BKV egy valóban elkövetett adminisztratív hiba miatt kért hiánypótlást tőlünk, de ezt nem lehetett az EKR felületén átvezetni, mert hiányzott a formai megoldás. Ezért úgy döntöttünk, hogy visszavonjuk az eredeti jelentkezést, hogy aztán a már javított pályázatot újra feltöltsük. Csakhogy ez nem sikerült.
Utalt rá, hogy a cég mérlegeli, hogy hivatalos útra terelje-e aza ügyet, de hangsúlyozta, hogy ez nagyban függ attól, hogy mennyire életképes egyáltalán a fővárosi e-busz-tender. Információink szerint a kiírás mögött nincs fedezet, és alig látszik rá esély, hogy a közeljövőben forrást találjon Budapest. Krenner László megjegyzése erre vonatkozhatott.
A BYD egyik modelljét egyébként éppen a hetekben tesztelte a BKK a forgalomban. A közlekedésszervező akkor azt írta, hogy a tisztán elektromos hajtású, alacsony padlós BYD K9 UB 12m eBus városi autóbusz egy „a kor kihívásainak mindenben eleget tevő jármű”.
A BKV e-busz-tendere az idén márciusban jelent meg. Ennek keretében 80 darab járművet vásárolnának a hozzájuk tartozó töltőoszlopokkal és a szükséges telephelyi infrastruktúra kiépítésével. A zéró emissziós, alacsony padlós járműveknél kikötötték a kerekes székkel közlekedő utasok fel- és leszállására is alkalmas, utastéri és vezetőtéri légkondicionáló berendezéssel szerelt konstrukciót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.