Az Auchan Magyarország Kft. 10 milliárd forint osztalék megfizetését tervezi – derült ki a francia hátterű kiskereskedelmi lánc beszámolójából. Ez az egy évvel korábbi összeg ötszöröse, és a tavalyi profit másfélszerese, a társaság adózott eredménye ugyanis 2,8 milliárd forintról 6,6 milliárdra nőtt. A magyar piacon 19 hiper- és 5 szupermarkettel jelenlévő vállalat árbevétele egyébként 332,8 milliárd forintról 356,5 milliárdra nőtt, ezzel együtt pedig az üzemi eredmény is felkúszott 2,7 milliárdról 7,4-re. Eközben a saját tőke 37,8 milliárd forintról 42,4 milliárdra gyarapodott, de 14 milliárd forintnyi hosszú lejáratú kötelezettség is keletkezett.
Az utóbbi egy általános célú hitel az anyacégtől, az Auchan Retail International S.A.-tól.
A 10 milliárd forintos osztalékfizetés a szakszervezetek szerint annak fényében visszatetsző lehet, hogy a 6,6 milliárdos nyereség ellenére az áruházlánc nem adta meg a 2,7 milliárd forintos költséggel járó bérfejlesztést. Erre a célra végül csak mintegy egymilliárd forintot fordított, ráadásul nem januártól, hanem márciustól.
Győztesen jött ki a Covid-válságból a vállalat.
Érdekesség, hogy míg iparági szinten a fizikai dolgozók átlagos bruttó bére 322 ezer forint, addig az Auchannál 286 ezer, a szellemieknél viszont ehhez hasonló mértékben felfelé térnek el:
550 ezer forintot fizetnek a szektorális középértéknek tekinthető 520 ezerrel szemben.
A bérek kapcsán az Auchan arról tájékoztatott január végén, hogy március 1-től a legalacsonyabb belépő alapbér 6,2 százalékos emeléssel bruttó 260 ezer forint lesz. Az áruházi munkakörökben átlagosan 5,6 százalékos növekedést ígértek, a szakértő munkatársaknál pedig kétlépcsős emeléssel 7,1 százalékot.
A koronavírus az Auchan működésére is hatással volt, a járványhelyzetben a cég bekerült a létfontosságú magyar vállalatok közé
– olvasható az éves beszámolóban. A társaság kiemelte, hogy a nyitvatartási rend a mindenkor hatályos szabályok szerint alakult. Ami a forgalmat illeti, az online kereskedelemben kiemelkedő volt a fejlődés, míg az üzemanyag-értékesítés visszaesett. A készletek tervezésénél is meghatározó volt a pandémia miatti keresletnövekedés.
Az Auchan hangsúlyozta, hogy kiemelt figyelmet fordított a biztonsági szabályokra.
A közösségi helységeket, ajtókat, bevásárlókosarakat rendszeresen fertőtlenítették, padlómatricákkal hívták fel a figyelmet a biztonságos távolságtartásra. A munkavállalókat védőfelszereléssel látták el, a szolgáltatócsapatoknál pedig engedélyezetté vált a home office. Emellett központi és áruházi szintű pandémiás bizottságok alakultak a működés folytonosságának biztosítása, valamint a munkavállalók és a vásárlók védelme érdekében.
Ami a versenytársakat illeti, a márciustól februárig tartó üzleti év szerint működő Tesco Global Áruházak Zrt. árbevétele 622,1 milliárd forintról 602,4 milliárdra esett, míg az adózott eredmény 31,8 milliárd forintos szinten stagnált. A hagyományos január-decemberi elszámolású SPAR Magyarország Kft. forgalma 575,5 milliárd forintról 631,4 milliárdra ugrott, a profitja viszont 16,3 milliárd forintról 11,7 milliárdra apadt.
A Lidl Magyarország Bt. ugyancsak március-februári üzleti évet ír: a korábbi 444,3 milliárd forint után 551,1 milliárdos nettó árbevételt mutatott fel, a nyereség pedig 26,5 milliárd forintról 28,6 milliárdra kúszott fel. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ezek az adatok a tavaly februárig tartó időszakot jelölik, a Trade Magazin becsült bruttó forgalmak alapján rangsoroló toplistáját már a 186 diszkont áruházat üzemeltető Lidl vezeti 823,7 milliárd forinttal, megelőzve az 588 egységgel rendelkező SPAR-t (738,9 milliárd forint) és a mindössze 201 tagú hálózatot fenntartó Tescót (737,5 milliárd). Ebben a sorrendben az Auchan 422,5 milliárd forint bruttó forgalommal csak a hetedik, előtte járnak a magyar tulajdonban lévő láncok; így a Coop (654), a CBA (542) és a Reál (428) is.
A lista élén több, mint bruttó 130 milliárd forintos online forgalommal, az immár közös, magyar központú cégcsoportként működő eMAG-Extreme Digital végzett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.