BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Két napot is várnak a vonatok Kelebiánál

A meglévő és a vizsgált eszközökkel aligha faragható le sok a vonatok veszteglési idejéből a magyar-szerb határon. Érdemi változást a kelebiai állomás átépítése, fejlesztése hozhat.

Átlagosan 48 óra 14 percet töltöttek a vonatok a kelebiai határátkelőn abban a nemrég zárult, hatvannapos időszakban, amelynek során a NAV illetékesei arra keresték a választ, hogyan csökkenthető a várakozási idő az állomáson – ismertette Dankó Roland pénzügyőr százados a hatóság és a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület határtechnikai munkacsoportjának ülésén. Ez az idő három részből áll. Az első akkor kezdődik, amikor elrendelik az egyes vagonok, konténerek ellenőrzését, és addig tart – ez a kisorozás –, amíg azok elkerülnek a rakodóhelyre. A második szakasz a vizsgálat ideje, a harmadik a vizsgálat és a vonatba való besorozás, illetve távozás időigénye.

A tesztbe 224 olyan vonatot vontak be, amelyek Kelebiánál léptek be az országba.

Ez 5075 vagont, illetve 3382 konténert jelentett.

Fotó: Shutterstock

A vizsgálat idején a hatóság ellenőrzése miatt 8 kisorozás történt, ami 32 konténert, vagyis a vonatok mindössze 3,5 százalékát, illetve a konténerek alig egy százalékát érintette. A kisorozás viszont átlagosan több mint húsz óráig tartott. Az ezt követő vizsgálatra elég volt átlagosan 40 perc, ugyanis több, ellenőrzött konténer üres volt, így nem kellett árut pakolni.

Ám a besorozás már átlagosan 22 óra és 36 percet igényelt, mégpedig azért,

mert az irányvonatos küldeményeket csak meghatározott viszonylatú vonatba lehet besorozni.
A hatóság a saját feladatait problémamentesen végezte a munkacsoport üléséről beszámoló Hungrail szerint, ám ebből az is következik, hogy e téren már nem is növelhető a hatékonyság. Eddig is csak az eleve gyanús vagonokat, konténereket vizsgálták, és azokat is a lehető leggyorsabban. A migráció viszont továbbra is probléma, így az ellenőrzést – hangzott el a rendőrség részéről – szinten kell tartani. Az alap ellenőrzési idők egyébként nem növekedtek 2015 óta, és megszűnt a szolgálat-váltásból adódó várakozási idő is. 

Nem rövidíthető érdemben a vizsgálat előtti és utáni idő sem

– derült ki. Pedig még plusz tolatómozdony üzembe helyezését is mérlegelték, de arra jutottak, hogy nem térül meg.
Az sem ígérkezett kifizetődőnek, hogy mobildaruval gyorsítsák a rakodást, ráadásul a meglévő bakdaru sem terhelhető tovább a jelenlegi állapotában. Lehetne persze éjszaka is vizsgálni a vonatokat, de ehhez nem tudtak személyzetet adni a vasúttársaságok. Végül – mint már korábban is felmerült – az emberi szemlét helyettesítő röntgenkapu használatával faraghatnának le érdemben a tartózkodási időből. Erre azonban csak az állomás átépítése után, a Budapest-Belgrád vasútvonal beruházás után kerülhet sor. Ezért az ülésen született döntés szerint konkrét javaslat készül arról, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal terve számoljon egy röntgenkapu telepítésével is. A határ szerb oldalán egyébként kamerás rendszerrel ellenőrzik a vonatokat. Kínából már havi 300 konténer érkezik, beléptetésük problémamentes.
 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.