Átlagosan 48 óra 14 percet töltöttek a vonatok a kelebiai határátkelőn abban a nemrég zárult, hatvannapos időszakban, amelynek során a NAV illetékesei arra keresték a választ, hogyan csökkenthető a várakozási idő az állomáson – ismertette Dankó Roland pénzügyőr százados a hatóság és a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület határtechnikai munkacsoportjának ülésén. Ez az idő három részből áll. Az első akkor kezdődik, amikor elrendelik az egyes vagonok, konténerek ellenőrzését, és addig tart – ez a kisorozás –, amíg azok elkerülnek a rakodóhelyre. A második szakasz a vizsgálat ideje, a harmadik a vizsgálat és a vonatba való besorozás, illetve távozás időigénye.
A tesztbe 224 olyan vonatot vontak be, amelyek Kelebiánál léptek be az országba.
Ez 5075 vagont, illetve 3382 konténert jelentett.
A vizsgálat idején a hatóság ellenőrzése miatt 8 kisorozás történt, ami 32 konténert, vagyis a vonatok mindössze 3,5 százalékát, illetve a konténerek alig egy százalékát érintette. A kisorozás viszont átlagosan több mint húsz óráig tartott. Az ezt követő vizsgálatra elég volt átlagosan 40 perc, ugyanis több, ellenőrzött konténer üres volt, így nem kellett árut pakolni.
Ám a besorozás már átlagosan 22 óra és 36 percet igényelt, mégpedig azért,
mert az irányvonatos küldeményeket csak meghatározott viszonylatú vonatba lehet besorozni.
A hatóság a saját feladatait problémamentesen végezte a munkacsoport üléséről beszámoló Hungrail szerint, ám ebből az is következik, hogy e téren már nem is növelhető a hatékonyság. Eddig is csak az eleve gyanús vagonokat, konténereket vizsgálták, és azokat is a lehető leggyorsabban. A migráció viszont továbbra is probléma, így az ellenőrzést – hangzott el a rendőrség részéről – szinten kell tartani. Az alap ellenőrzési idők egyébként nem növekedtek 2015 óta, és megszűnt a szolgálat-váltásból adódó várakozási idő is.
Nem rövidíthető érdemben a vizsgálat előtti és utáni idő sem
– derült ki. Pedig még plusz tolatómozdony üzembe helyezését is mérlegelték, de arra jutottak, hogy nem térül meg.
Az sem ígérkezett kifizetődőnek, hogy mobildaruval gyorsítsák a rakodást, ráadásul a meglévő bakdaru sem terhelhető tovább a jelenlegi állapotában. Lehetne persze éjszaka is vizsgálni a vonatokat, de ehhez nem tudtak személyzetet adni a vasúttársaságok. Végül – mint már korábban is felmerült – az emberi szemlét helyettesítő röntgenkapu használatával faraghatnának le érdemben a tartózkodási időből. Erre azonban csak az állomás átépítése után, a Budapest-Belgrád vasútvonal beruházás után kerülhet sor. Ezért az ülésen született döntés szerint konkrét javaslat készül arról, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal terve számoljon egy röntgenkapu telepítésével is. A határ szerb oldalán egyébként kamerás rendszerrel ellenőrzik a vonatokat. Kínából már havi 300 konténer érkezik, beléptetésük problémamentes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.