A belföldi sörértékesítés az idei első fél évben 2,808 millió hektoliter volt, ami a 2019. január-júniusi időszak mindössze 93 százalékának felel meg – közölte a VG érdeklődésére Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének az igazgatója. Kiemelte, hogy a söriparra is nagy csapást mért a Covid-válság, azért tekintette bázisidőszaknak 2020 helyett 2019 első felét, hogy a járványhatásoktól mentesen adhasson objektívebb képet. A legnagyobb hazai sörgyártók közül a Borsodi, a Dreher, a Heineken és a Carlsberg a szövetség tagja, de adatközléssel a Pécsi Sörfőzde is hozzájárul a szervezet munkájához.
Ugyanakkor a vizsgált időszakban a kivitel elérte a 300 ezer hektolitert, ami a 2019-es érték 138 százaléka. Kántor Sándor megjegyezte, hogy a kiemelkedő exporteredmény ellenére az összforgalom csak 3,108 millió hektoliter volt idén januártól júniusig, ami a két évvel ezelőtti bázisidőszak értékesítés 96 százalékának felelt meg.
Sokan előzetesen arra számítottak, hogy a szállodákat, éttermeket, kávéházakat tömörítő HoReCa-szegmens statisztikáiban már markánsan visszaköszön a vendéglátóipar újraindulása és akár a labdarúgó Európa-bajnokság által generált többletfogyasztás is, a sörszövetség első embere azonban lehűtötte a kedélyeket.
A jellemzően HoReCa-szektorban forgalmazott visszaváltható üveges sörök értékesítése 391 ezer hektoliter volt, ami a 2019-es forgalom 60 százalékát tette ki, míg a csak ebben a csatornában forgalmazott hordós sör 108 ezer hektoliteres eladása mindössze a 40 százalékát adta a két évvel ezelőtti január-júniusi forgalomnak. Ha viszont megnézzük ezen kiszerelések júniusi forgalmát, akkor kedvezőbb képet kapunk, már mindkettő elérte a 2019. évi érték 83 százalékát a maga 113, valamint 63 ezer hektoliteres mennyiségével.
Abból, hogy ez az értékesített mennyiség 17 százalékkal elmaradt a 2019. júniusitól, jól látható, hogy a vendéglátás még nem üzemel a pandémia előtti szintjén. Emiatt a meleg júniusi időjárás és a foci-Eb fogyasztásnövelő hatását nem tudtuk kimutatni
– húzta alá Kántor Sándor.
Ezzel együtt a vendéglátóipar újraindításakor hirtelen megnövekedett igényekre a söripar felkészült és folyamatosan tudott szállítani az előre kialakított készleteiből – ismertette az igazgató. Eközben a gyári szakemberek elvégezték a korábban leállított csapolóberendezések üzemszerű működésének előkészítését, és azóta is az igényeknek megfelelően végzik a karbantartásukat és tisztításukat. A sörgyárak az év elején számtalan új termékkel jelentek meg, amelyek megismertetéséhez biztosították a vendéglátóhelyi fogyasztás új kellékeit és a termékek ismertetőit. A jól ismert és kedvelt sörök esetében pedig biztosították az időközben elavult vagy megsérült márkaazonos eszközök cseréjét is.
A minőségi sörök térnyerése a nehezített pályán mozogva is folytatódott: a júniusi fogyasztási adatok is hűen tükrözik, hogy a prémium és a szuperprémium kategória továbbra is növekszik.
Ezek együttes forgalma 2019-hez képest 20 százalékkal nőtt, míg a középkategóriás sörök értékesítése nem változott, a gazdaságos kiszerelés eladása pedig 10 százalékkal esett. A sörszövetség igazgatója szerint a fogyasztók egyre inkább az értéket keresik a sörben is, ennek köszönhetően az öt legnagyobb gyártó forgalmában júliusban a szuperprémium és prémium kategória együttesen elérte a 29 százalékos részarányt, ami az év elején bevezetett számtalan új termék kedvező fogadtatásának és a jól ismert minőségi márkák sikeres megújításának tudható be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.