Az orosz állami Roszatom atomkonszern – amely az északi hajózási útvonal infrastruktúráját, köztük az atomjégtörő hajókat is működteti – az Egyesült Arab Emírségekben bejegyzett DP World logisztikai céggel 2 milliárd dollárt fektet az északi hajózási útvonalon a konténeres áruszállítás fejlesztésbe. A hírt Az északi-sarkvidék napja nevű, szentpétervári rendezvényen jelentették be, pénteken. A saját logisztikai üzletágat építő Roszatom és a mintegy százezer fős DP World – amely a világ vezető digitális szállítmányozási-logisztikai cége – az Európa és Kelet-Ázsia között konténeres árutovábbítás feltételeit kívánja javítani, ugyanis – mint Alekszej Lihacsov, a Roszatom vezérigazgatója a megállapodás kapcsán a társaság közleménye szerint kiemelte – az Európa és Kelet-Ázsia közötti rövidebb hajóút használatával kisebb környezeti terhelés mellett optimalizálható a forgalom, ami megnöveli az Európa és Ázsia közötti kereskedelem, illetve a világkereskedelem stabilitását.
A rendezvényen a Roszatom gépgyártó leányvállalata arról, az Atomenergomas megbízást kapott négy úszó atomerőművi blokkot építésére. Az egységek áramával a Csukcsföldön kialakítandó Bajmszkij bányászati és fémfeldolgozó központot látják majd el árammal, erről a tervek szerint 2022 áprilisában születik meg a hosszú távú áramvásárlási szerződés.
A négyből három blokk állandóan működik majd, egy tartalék lesz a karbantartások és az üzemanyag-csere idejére
(Csukcsföldön két éve helyezték üzembe a világ első úszó atomerőművét, amely távhővel és árammal látja el Pevek városát.)
A Roszatom harmadik, szentpétervári megállapodása azt rögzítette, hogy a Roszatomflot atomjégtörői – a Vajgacs és a Tajmir –, az eddiginél hosszabb időtartamban, már november és május között biztosítják a Norilszk Nikkel ércbánya és fémfeldolgozó vállalat megnőtt hajóforgalma számára az utat az északi hajózási útvonal jégmezőin. A 2030-ig szóló megállapodást Kirill Komarov, a Roszatom vezérigazgatójának nemzetközi üzletfejlesztésért felelős első helyettese és Szergej Dubovickij, a Norilszk Nikkel rangidős alelnöke írta alá.
A Roszatom előzetes megállapodást kötött az orosz Aeon infrastruktúra-fejlesztő konszernnel, ennek értelmében a jeges-tengeri hajózásra alkalmas teherhajókat és vontatókat építenek, ezekkel biztosítják a Dikszon kikötőjétől 110 kilométerre délkeletre elterülő 5 milliárd tonnás becsült készlettel rendelkező sziradaszajszki szénmező termelésének beindítását.
A projekt részeként új tengeri kikötő is létesül a Jenyiszej torkolatában, a kikötő a folyó nevét viseli majd.
Végül a Roszatom a rendezvényen szerződést kötött az Orosz Tudományos Akadémia murmanszki Tengerbiológiai Intézetével, valamint a Moszkvai Lomonoszov Állami Egyetem Tengeri Kutatóközpontjával az Északi-sarkvidék környezeti állapotának monitorozásáról, illetve egy hatásvizsgálatról. Arra keresnek majd választ, hogy miként hat az északi hajózási útvonal használata az élővilágra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.