Az év első felében megjelent árbevételi rangsorból már kiderült, hogy nem a Tesco Magyarország legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi lánca.
A Lidl nem is kicsit rávert a cégre, ami azért volt meglepő, mert a Tesco bőven több mint egy évtizedig olyan jelentősen vezetett a bevétel terén, hogy akkoriban elképzelhetetlen volt letaszítani a dobogó első fokáról.
Az elmúlt pénzügyi esztendőben azonban nemcsak a Lidlnek, hanem a SPAR-nak is sikerült megelőznie a társaságot, ami két dolgot mutat. Egyrészt a klasszikus hipermarketeknél most nincs olyan nagy növekedési lehetőség, mint egykor, és a kis kényelmi bolthálózat sem feltétlenül jó irány a magyar piacon (a Tescónak mindkét formátumból van), másrészt a pandémia sem tett jót.
A Tesco tavaly rendkívüli évet zárt – írta a vállalat a lapunk által feltett kérdésre –, különösen a világjárvány miatt, amely erősen befolyásolta a vásárlói szokásokat és a kereskedési környezetet. A biztonság, illetve a vevők élelmiszerrel való ellátása a legnehezebb időkben is prioritás volt számunkra: jelentős összegeket fektettünk a biztonsági intézkedésekbe, és azzal is elismertük kollégáink rendkívüli teljesítményét, hogy az esztendő folyamán három alkalommal fizettünk bónuszt. Ugyanakkor növekedni is tudtunk: elindítottuk például a Tesco Doboz webáruházat, továbbá kilenc új városban vezettük be a Tesco Otthonról szolgáltatást.
Átmenetinek bizonyult a forgalomcsökkenés, amelynek a legfontosabb okai a járvány miatti korlátozások voltak. Különösen a kijárási tilalom és a 19 órai kötelező boltbezárás érintette a céget negatívan, ennek magyarázata az áruházak elhelyezkedése (nagyon sok hipermarket a települések szélén és nem a belvárosban helyezkedik el). Mindez, továbbá a biztonsági intézkedések egyszeri, milliárdos tételei a cég jövedelmezőségét is rontották, csakúgy, mint a kiskereskedelmi adó bevezetése.
Ugyanakkor a mérlegből jól kivehető, hogy a társaság árrése 38-40 százalékos (a nettó árbevétel 590 milliárd, míg az eladott áruk beszerzési értéke 407 milliárd forint), ez tisztes haszonra mutat rá. A mostani pénzügyi évet megelőzően is hasonló értékekről beszélünk, vagyis nem feltétlenül csak a forgalomvesztés miatt borult meg az egyensúly.
A vállalat mérlegében van egy sor, amely az egyéb bevételeket jelzi. Ebben vélhetőleg a saját és a bérelt ingatlanok továbbértékesítése szerepelhet, legalábbis a könyvvizsgálói jelentés erre enged következtetni. Ezen a soron a Tesco a legutóbbi pénzügyi évben 20 milliárd forintot vesztett el, így a korábbi 40 milliárd helyett csupán 20 milliárd jött be. Nyilvánvaló, hogy a pandémia miatt újra kellett tárgyalnia a bérleti jogokat és a bérleti díjakat, s ezen bevételek jelentősen csökkentek. Könyveléstechnikailag ezek a hiányzó összegek okozhatnak egyensúlyhiányt, amely kihat az eredményességre is. Ráadásul minderre rárakódott egy 9,7 milliárdos kiadási tétel (előlege) – ez a kereskedelmi különadó, amelyet minden 100 milliárd forintos forgalomnál nagyobb összeget elérő cégnek 2,5 százalék/bevétel erejéig kell megfizetnie.
Visszatérve a mérlegre – amely nem túl rózsás –, már az üzemi eredmény is 3 milliárd forintos mínuszt mutat, ami önmagában hordozza a felvetést, hogy akkor a termékkereskedelem sem ment olyan jól. Mindebből pedig automatikusan következett az adózás előtti 1,2 milliárdos mínusz. A nagy kérdés a Tesco esetében nem az, hogy a későbbiekben innen vissza lehet-e jönni, hiszen a cég az utóbbi esztendőben új alapokra helyezte a hálózatát, ami nyilvánvalóan rejt kockázatokat, de nagy valószínűség szerint hatékonyabban működik majd. (Persze ez is hatással lehet az eredményeire.)
Azt sem szabad elfelejteni, hogy a vállalat a legnagyobb bérbeadók között van Magyarországon, vagyis ha a pandémia valóban elmúlik, s nem lesznek újabb gazdaságleállítást célzó intézkedések, a bevételek újra jönnek majd és javítják a társaság nyereségességét.
Arra a kérdésre, hogy a veszteség okoz-e a cégnek problémát a későbbiekben, a Tescónál így válaszoltak: nem, hiszen a vállalat erős, stabil pénzügyi alapokon áll, előre tekintve is jó helyzetben van, elsősorban a megfelelő ár-érték arányt követő üzletpolitikájának köszönhetően.
A társaság továbbra is hatékony, ez pontosan kiolvasható a mérlegből, s a nyereséges évek mérlegeiből is jól látszik, hogy
az úgynevezett profitrátája jobb, mint a most vezető szerepet elért Lidlé.
Korábban a Tesco közel 600 milliárdos árbevétel mellett több mint 30 milliárd forint adózott nyereséget produkált. Most ugyanezt a profitot a Lidl 670 milliárd forintos forgalom mellett képes hozni. Pedig ha van a kiskereskedelemben hatékony értékesítési modell, annak a kulcsa biztosan az utóbbi üzletlánc kezében van. Csak egy példa: a Spar a mostani üzleti évben 630 milliárd forintos árbevételt ért el, ehhez pedig 11 milliárdos adózott nyereség társul, vagyis itt a profitráta még rosszabb, mint a Tesco nyereséges éveihez hasonlított Lidlé. Magyarán a napi fogyasztási cikkek kereskedelme jó biznisz, de nagyon sok terméket és rengeteg munkát kell befektetni ahhoz, hogy számottevő nyereség keletkezzen. Ha tovább akarnánk játszani a számokkal, érdemes lenne megvizsgálni az egy négyzetméterre jutó profitot vagy forgalmat. Nem ismerjük a nettó kereskedelmi felületre vonatkozó pontos adatokat, ugyanis a cégek ezt mostanában nem teszik közzé; csak következtetéseket lehet levonni. A napi fogyasztási cikkek forgalmazói közül valószínűleg az Auchan lehet a jó példa ezen a területen, és a két kemény diszkont csak őt követi. Az egy négyzetméterre jutó árbevétel rendkívül jó mutató, ebből nemcsak a hatékonyságot, hanem a munkaerő-szükségletet és az áruforgást is jól lehet számolni.
Nem véletlen, hogy a Tesco hálózat-átalakításának az egyik pillére az üzletek alapterületének a csökkentése volt. Nemcsak spórolhatnak a kisebb területek fenntartási költségén, hanem jelentősen javíthatják az egy négyzetméterre jutó forgalmat is. Ez persze nem csupán az áruházon múlik, hanem a vásárlóerőn is. Minél nagyobb egy piacon a vásárlóerő, annál nagyobb az egy négyzetméterre eső árbevétel. Ezt egy optimális árufeltöltési sebességgel (ami már erősen humánerőigényes feladat) lehet javítani vagy finomhangolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.