– Milyen főbb trendek határozhatják meg a munkaerőpiacot a harmadik hullám lecsengése után?
– A koronavírus-járvány által okozott hirtelen és drasztikus munkaerőpiaci hullámzást követően is a toborzás került a fókuszba. Alacsony szintű munkanélküliségi ráta, rengeteg munkalehetőség és kevés dolgozó, tehát munkaerőhiány jellemzi a piacot.
– Egy hír szerint nemzetközi szinten tendencia, hogy a Covid visszaszorulása után egy kisebb felmondási láz lett úrrá a korlátozások folyamán fásulttá vált munkavállalók részéről. Ön is így látja?
– Nem nevezném felmondási láznak a jelenleg zajló folyamatokat. Inkább a pandémia előtt már megszokottá vált trend folytatódik: a dolgozók válogatnak, cserélik a munkahelyeiket, folyik a foglalkoztatók közötti „népvándorlás”. A stabil munkahelyek, munkáltatói márkák a vonzók, a pandémia alatt rosszabbul teljesített vagy magát a járványt és annak hatásait rosszul kezelt/kezelő munkáltatóktól elpártolnak a foglalkoztatottak.
– De mégis nagy most a mozgás.
– Igen, ám a munkahelyek közötti vándorlás, a fluktuáció azért csúcsosodik ki most, mert enyhült a pandémiával kapcsolatos veszélyérzet, a munkavállalók sokkal bátrabban váltanak munkahelyet, mint hat hónappal ezelőtt, amikor a nagyobb bizonytalanság miatt a stabilitás elsőrendű fontosságú volt.
– Azt is lehet hallani, hogy szinte hüvelykujjszabály lett a home office, a két-három napos otthoni munkavégzés. Igaz ez?
– Erre nincs általánosan elfogadott gyakorlat, s nincs is rá feltétlenül szükség. Azt látjuk, hogy iparág- és vállalatfüggő megoldások születnek arra vonatkozóan, hogy hol milyen (hibrid) modell lesz a nyerő. Van olyan cég, ahol teljes home office-ra állnak át, van, ahol a heti egynapos otthon történő munkavégzés működik majd, máshol meg egyáltalán nem lesz lehetőség home office-ra.
– Mely ágazatok nem szeretik az otthoni munkát azok közül, amelyekben pedig elvben lehetőség lenne erre?
– Szerintem ez nem érzelmi kérdés. Amelyik iparág, illetve vállalat biztosítani tudja a nagy vevői elégedettséget és a zavartalan működést mondjuk akár teljes home office mellett, s ezzel a társaság munkavállalói is azonosulni tudnak, ott ez lehet a jövő. Fontos látni, hogy az otthonról történő munkavégzés akkor jó, ha mind a foglalkoztatónak, mind a dolgozónak kedvezőbb körülményeket teremt, mint a home office-tól teljesen mentes munkarend. És igen, ahogyan a kérdésben is benne volt: vásárlókat kiszolgáló iparágakban, a közvetlenül a gyártás területén dolgozó munkavállalóknál értelemszerűen nem jöhet szóba a home office.
– Melyek a fő különbségek a 2019-es és a 2021-es munkaerőpiac között? Hiszen például a külföldi turizmus még ma sem a régi, tízezrek veszítették el a megélhetésüket a határon túlról érkező vendégekre építő ágazatban.
– Inkább azt mondanám, hogy 2019 nyara és 2021 nyara közt igen nagy a hasonlóság, mert ugyanúgy munkaerőhiány van. Csupán annyi a különbség, hogy egy-két iparág még valóban nem tért magához.
– Mondana erre példát?
– Igen, például a horecaszektorban regionálisan még nagy a baj. Elég, ha megnézzük a belföldi turistákra alig építő budapesti vendéglátó- és szállodaipart. Ráadásul eközben sokan hagyták el a szakmát, s nem éppen ideiglenesen, emiatt pedig vidéken is hiányoznak a szakácsok, a hotelekből a szobaszemélyzet és a hasonló munkaerő.
– S mi a helyzet a pályaelhagyókkal?
– A dolgozni akarók a Covid után a stabilabb munkahelyek, iparágak felé mozognak. A munkanélküliségi ráta még magasabb, mint 2019-ben volt, s várhatóan továbbra is csökken majd a munkaerő-kínálat. Aki dolgozni akar, az mindenképpen talál munkalehetőséget.
– Folyamatosan bővül a vállalkozásuk, a munkaerő-közvetítéssel foglalkozó WHC. Debrecenben nemrég nyílt kirendeltségük. Mi a stratégia? Csak nem a BMW érkezésén alapszik?
– A debreceni képviselet megnyitása egy évekre előre meghatározott hálózatépítési tervünk része. Nem a BMW autógyár érkezése indukálta az irodanyitást, hanem a WHC üzletpolitikája. A régió gazdasági fejlődése természetesen erősíti majd cégünk jelenlétét a térségben. Az ügyfeleink munkaerőigényeit és a munkavállalókat magas színvonalon kiszolgáló egységet hozunk létre Debrecenben.
– A múlt év végén már Szlovákiában is nyitottak irodát. Miért?
– A szlovákiai piacra lépésünk ugyanannak a hálózatépítési tervnek a része, amelyről Debrecen esetében beszélünk, annyi különbséggel, hogy ez nem a hazai, hanem a nemzetközi építkezési koncepciónkhoz tartozik. A WHC magyar cégként nemzetközi vizekre evez, az ottani munkaerőpiac szintjén működő társasággá válunk. A tulajdonosi döntésnek megfelelően magyar „multit” építünk.
Az interjú a Figyelő hetilap augusztus 5-iki számában jelent meg. Az interjút teljes terjedelmében itt olvashatja el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.