Július 10. és augusztus 6. között a bolti kiskereskedelmi forgalom értéke 11,4 százalékkal haladta meg a 2019-es, járvány előtti szintet – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) heti monitorából. A KSH azért tekint 2020 helyett 2019-re bázisidőszakként, hogy Covid-hatás nélküli, objektívebb képet alkothasson. A statisztikai hivatal kimutatása az online kasszák adataira támaszkodik, a webáruházak forgalmát nem tartalmazza. Igaz, az utóbbi a szektor egyre fajsúlyosabb szegmense, a csomagküldő és internetes kiskereskedelem részesedése júniusban 8,8 százalék volt, miután a forgalma 19 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
A heti monitorban vizsgált időszakban az élelmiszer- és iparcikk jellegű bolti vegyes kiskereskedelem 16,8 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi értékesítési volumenhez képest, míg az ebben az esetben külön vizsgált élelmiszer-, ital- és dohányáru kategória forgalma ennél hajszálnyival nagyobb mértékben, 16,9 százalékkal bővült. A legnagyobb mértékben, 25,3 százalékkal az üzemanyag-kiskereskedelem lőtt ki, ebben pedig már nemcsak az amerikai dollár erősödése és a kőolaj emelkedő világpiaci ára érhető tetten, hanem részben a turizmus és a tranzitforgalom visszaépülése is. Egyfajta ellenpólusként
tovább tart az egyéb háztartási cikkek mélyrepülése, a vizsgált időszakban 21,9 százalékos mínuszt mértek a kategóriában.
A kulturális, szabadidős cikkek értékesítése 3,4 százalékkal nőtt, az egyéb, máshová nem sorolható áruk kiskereskedelme pedig 2,3 százalékkal gyarapodott. A gyógyszer-értékesítés a korábbi megtorpanás után az online kasszaadatok alapján ismét felfutott, június 10. és augusztus 6. között 12,2 százalékos bővülést tükröz. A KSH heti monitora arra is kitért, hogy
míg a vizsgált időszakban a bolti eladások összességében 11,4 százalékkal nőttek, addig a vendéglátóipar értékesítése ennél is nagyobb mértékben, 13,8 százalékkal ugrott meg a két évvel ezelőtti azonos időszakhoz képest.
Mindez bizakodásra adhat azok után, hogy júniusban a nyers adat szerint 6,2 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva 5,8 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom volumene, igaz, ennél az adatsornál nem 2019, hanem 2020 első nyári hónapja a bázisidőszak.
A júniusi kiskereskedelmi bővülés a GDP-adaton is nyomott hagyott, nagyban hozzájárult a magyar gazdaság 17,9 százalékos második negyedéves gyarapodásához. Alapvetően az egy évvel korábbi alacsony adatokkal magyarázta a kiskereskedelmi forgalom várakozásokat meghaladó növekedését Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője, aki úgy ítélte meg, hogy a háztartások feltehetően a vásárlások élénkülése helyett a megnyíló szabadidős tevékenységek felé fordultak. A forgalom növekedését a fokozatos nyitás után támogatja a munkaerőpiac teljes helyreállása és a közszféra béremelései. Emellett az elhalasztott fogyasztás is szerepet játszhat a kiskereskedelmi forgalom várható stabilizálódásában. A Takarékbank elemzői szerint idén 3 százalék körül nőhet a kiskereskedelmi forgalom, a járványhelyzet előtti szint elérése a második fél évben várható. Jövőre azonban az idei év eleji alacsony bázis és a gyermeket nevelők számára tervezett szja-visszatérítés hatására két számjegyű növekedésre számítanak. Mivel a járvány előtt a bevásárlóturizmus és a külföldi vásárlók adták a kiskereskedelmi forgalom csaknem 7 százalékát, a külföldiek visszatérése később érezhető lendületet adhat.
A kiskereskedelmi forgalom júniusi növekedése a gazdaság újraindulását mutatja Regős Gábor, a Századvég Gazdaságkutató makrogazdasági üzletágának vezetője szerint. A növekedés nem magyarázható a bázisidőszak adatával, hiszen az előző év azonos időszakát nem jellemezte visszaesés.
A kiskereskedelmi forgalom emelkedését segíti a harmadik hullám alatt elhalasztott fogyasztás pótlása, valamint a korlátozások enyhítéséhez kapcsolódóan az átmenetileg bezárásra ítélt munkahelyek megnyitása.
Az üzemanyag-forgalom növekedése szintén a járvány enyhülésével áll kapcsolatban, az utazások számának növekedését, a turizmus élénkülését és a távmunka csökkenését mutatja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.