A korlátozások feloldását követően, idén áprilistól 70 százalékkal nőtt a feladott álláshirdetések száma 2020-hoz képest, ez részben azt jelzi, hogy erős munkaerőhiány alakult ki a piacon, részben pedig azt, hogy nőtt a dolgozók munkakeresési kedve — közölte a Profession.hu hétfőn.
Az állásportál HR-körkép 2021 című friss, reprezentatív kutatásából ugyanakkor kiderült, hogy a munkaerőhiány differenciáltan jelenik meg és ágazatonként eltérő mértékben. Példaként említették, hogy az IT szektorban a 2019 előtti időszakhoz képest is többet kell küzdeniük a cégeknek és a toborzást végző szakembereknek egy megfelelő jelöltért. Általánosságban elmondható, hogy a sok nyitott pozíció miatt az álláskeresőknek több lehetőségük nyílt válogatni az ajánlatok között, emellett a munkahelyekkel összefüggő preferenciáik is megváltoztak:
a home office lehetősége a váltás egyik legfontosabb motivációs tényezőjévé vált.
Kiemelték, ebben a helyzetben a megfelelő munkavállalók megszerzése és megtartása kulcsfontosságú, egyúttal fokozott kockázatot jelent a cégek számára a dolgozók elveszítése. Korábban a bizonytalan helyzet miatt az emberek kevésbé mertek munkahelyet váltani, az álláshirdetések számának növekedésével viszont a munkakeresési kedv is jelentősen nőtt.
A jelen körülmények között a vállalatoknak nehezebb elérniük, megszólítaniuk a számukra megfelelő álláskeresőket, ezt pedig a toborzásra fordított kiadások emelkedése is jól mutatja.
A megkérdezett vállalatok 29 százaléka válaszolta azt, hogy több pénzt fordít toborzásra, és mindössze 7 százalékuk költ erre kevesebbet, mint tavaly.
Ugyanakkor 2020-ban a munkaadóknak csak 13 százaléka növelte a folyamatra fordított kiadásait, 14 százalékuk viszont csökkentette azokat.
A felmérésben résztvevő cégek 39 százaléka 10 embernél kevesebbet foglalkoztató kisvállalkozás, a válaszadóknak szintén 39 százalékánál a dolgozók létszáma 11 és 49 között mozog, míg egyhatoduknál az alkalmazottak száma 50-249 között alakul, 6 százalékuk pedig 250-nél több embert foglalkoztat. A megkérdezettek 1 százaléka fedi le az 1000 embernél többet foglalkoztató nagyvállalatokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.