Szeptember közepén mutatták be a nagyközönségnek a vízi elektromobilitás első tömegközlekedési eszközét a svájci Luganóban. A tó egyik menetrend szerinti járatának gyönyörű példánya az 1931-ben épült, frissen felújított MNE Ceresio hajó (képünkön jobbra), amelynek a dízelmotorját elektromosra cserélték. Az eseményen részt vettek a horvát hajógyárak és hajózási társaságok vezetői is, különösképpen azért, mert a zágrábi kormány eltökélt célja az adriai közlekedés ökológiai lábnyomának a csökkentése - írja a Figyelő.
Kivételek a dízelgőzben
Az Adria Horvátországhoz tartozó része és annak környezete most is tisztább, mint a turisztikailag hasznosított más európai vizek, de
még jobbá lehet tenni, hiszen a belföldi hatóságok csaknem 20 ezer hajót tartanak nyilván,
és legalább ennyi külföldön lajstromozott vízi közlekedési eszköz fordul meg évente az ottani partok közelében. A legtöbbjük dízelmotoros, elenyésző számuk benzines, és összesen 212 horvát jármű már villanymeghajtást is használ. Utóbbiak harmada a nemzeti parkok és természetvédelmi övezetek területén szállítja az utasokat, a többit sétahajózásra alkalmazzák. A legnagyobb gond, hogy a fosszilis energiával hajtott adriai hajók 40 százaléka nem felel meg a modern emissziós normáknak, s ezt súlyosbítja a halászok által használt rendkívül rossz minőségű, de jelentősen olcsóbb úgynevezett kék gázolaj.
Hibridkompok
Az elektromos meghajtás rendszeresítését a horvát állami komptársaság, a Jadrolinija fokozatosan tervezi.
A cég igazgatója, David Sopta a Novi listnek adott interjújában elmondta: az európai uniós klímavédelmi céloknak megfelelően 2050-ig a teljes flottájuk átalakul. A vállalat nyaranta rendkívül nagy forgalmat bonyolít le, a hajóik gyakran alig 20 percet állnak a kikötőkben, ezért úgy látja, hogy egyelőre inkább a vegyes meghajtás lenne a megfelelőbb, mivel ilyen rövid idő alatt nem tudnák feltölteni az akkumulátorokat. A cég tervét a kormány is támogatja, a következő fejlesztési ciklusban pedig jelentős EU-s források bevonásával gyorsítanák fel az adriai hajók villanyosítását.
Horvát e-zászlóshajó
A honi hajógyárak már külföldi megrendelőnek is készítettek néhány említésre méltó példányt. A Brodosplit tulajdonosa nemrég úgy döntött, hogy a dokkjaiban saját célra is épít egy egyedülálló, világcsúcsnak szánt nulla emissziós hajót.
A spliti parton már elkezdték összerakni a vitorlával, elektromotorral, napelemekkel és vízturbinával felszerelt óceánjárót.
Ez lesz a legnagyobb ilyen típusú utasszállító. A 63,5 méter hosszú, 10 méter széles vízi járműnek három vitorlája, két 150 kilowattos teljesítményű motorja lesz, amelyeket a hajófenéken lévő, harminctonnás, 2300 kilowattórás kapacitású akkumulátorblokk hajt meg.
Az akku töltéséhez szükséges technológiát az Eszéki Egyetemen fejlesztették ki, uniós források felhasználásával. Olyan jól sikerült, hogy elméletileg korlátlan hatótávot biztosít a hajónak, hiszen egyfelől napelemekből nyerhet áramot, de egy forradalmi megoldásnak köszönhetően hajócsavarokkal is termeli az elektromos energiát. Amikor a jármű vitorlás üzemmódban halad, akkor a hajótestre szerelt propellerek vízturbinaként üzemelnek, töltik az akkut, erőművé alakítják a vízi alkalmatosságot (amelyet azért biztonsági okokból két, szükség esetén bekapcsolható dízelgenerátorral is ellátnak).
A hajó Novogradnja 531 munkanéven épül, és a tervek szerint 2022 végére készül el. Nyaranta az Adrián szállítja majd az utasokat, szezonon kívül pedig a karibi térségben teljesít szolgálatot.
A cikk a Figyelő hetilap október 7-iki számában került publikálásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.