A magyar fodrászszalonok többsége felelős gazdálkodással elérhet 10-15 százalékos árbevétel-arányos eredményt, megfelelő üzleti modellel azonban a 20-25 százalék sem irreális
– mondta a VG-nek Havasi Krisztián, a Henkel Beauty Care üzletág Professional területvezetője. Kifejtette, hogy kiadási oldalon sorrendben a bérek, a bérleti díjak, illetve az anyagköltség jelentik a legnagyobb terhet. Nehezíti a hatékony működést, hogy a kiemelt helyen lévő üzletek bérleti díja jóval magasabb összeg, ráadásul legtöbb esetben euróban történik az elszámolás a bérbeadókkal.
Az uniós fizetőeszközzel szemben az elmúlt három-négy évben 20 százalékkal gyengült a forint, az árfolyamveszteség nem elhanyagolható részét pedig a szakma viselte.
Éppen ezért Havasi Krisztián szerint elkerülhetetlen a szolgáltatási árak növelése, mert míg a magyar piacon az átlagos fejpénz továbbra sem haladja meg a 3500 forintot,
addig Nyugat-Európában a diszkont hajvágás is 20-25 euró, a szalonok többsége viszont inkább 35-40 eurótól felfelé vállal munkákat. Azaz a szolgáltatási árban három-négyszeres vagy még nagyobb a különbség, miközben a felhasznált eszközök és hajápoló szerek terén legfeljebb másfélszeres, a fennmaradó részt pedig a magasabb rezsiköltségek sem indokolják. A Schwarzkopf Professional első embere szerint sokszor az is a fejlődés gátja, hogy egy jó fodrász nem feltétlenül felkészült vállalkozó, pénzügyi tudatosság híján pedig sokan falakba ütköznek.
Az infláció plusz 2-3 százalékos drágulás egészséges árnövekedés lenne, csakhogy az utóbbi években éppen az árérzékeny fogyasztók miatt még a pénzromlás ütemét követő átárazás sem történt meg
– árnyalta a képet a VG-nek Szénási István, a SzalonSkicc szalonhálózat tulajdonosa. Jelzésértékű viszont, hogy az 5,5 százalékos szeptemberi infláció kilencéves csúcsnak felel meg, amikor pedig hétről hétre dönt rekordot a benzinár, az átlagember azt is könnyebben elfogadja, hogy a fodrásznál többet kell fizetni. Ezzel együtt Szénási István úgy látja, sokaknak egyelőre távoli cél, hogy akár a forgalom negyede legyen a profit a nap végén.
Az országszerte 25 szalonnal rendelkező SzalonSkicc berkein belül az idén a 8-10 százalékos áremelést is csak úgy hajtják végre, hogy azért cserébe pluszszolgáltatást kínálnak, ráadásul fokozatosan, régiónként a vásárlóerőt figyelembe véve lépnek. Az üzletember szerint nem önmagában a nyereség a cél, az áremelésből származó többletbevétel segíthet ugyanis a versenyképesség növelésében, azt beruházások, fejlesztések mellett oktatásba, képzésbe is visszaforgatják, illetve igyekeznek minél több nemzetközi hajápolási trendet a hazai piacon is meghonosítani.
Csakhogy mindebben a közelgő 200 ezer forintos minimálbér is újabb akadály lehet, a bérköltség megugrása elsők között helyezhet nyomást a fodrászszakmára.
Szénási István szerint a különféle fórumokon már beharangozott járulékcsökkentés ebben érdemi segítséget jelenthet, amire a hálózatban működő fodrászatok azzal biztosan rászolgálnának, hogy szigorúan szabályozott működésükkel sokat tesznek a szektor kifehérítéséért. Ami viszont a hátországot illeti, mélyebb gyökerű probléma az OKJ-s képzések kivezetése, amelyet a meghatározó piaci szereplők magánoktatási rendszerrel pótolhatnak, a hozzájuk csatlakozóknak életpályamodellt kínálva a fodrásztól, üzletvezetőtől kezdve a területi, regionális vezetőig.
A Covid-válság első hullámában önkéntes zárlattal tanúsítottak felelősségteljes magatartást a fodrászatok, a második hullámtól viszont a törvényi szabályozáson túli önkontroll már nem volt jellemző
– idézte fel Havasi Krisztián. A Schwarzkopf Professional vezetője szerint a professzionális hajápolási termékek forgalmában azonban jelentős visszaesést nem tapasztaltak a nehezebb időszakokban sem, hiszen akkor a fodrászszalonoktól átmenetileg az online kereskedelem felé terelődött az értékesítés. Ezzel együtt a magyar piacon a professzionális termékek iránti kereslet csak a tizede az olcsóbb lakossági hajápolási szerekének, míg tőlünk nyugatabbra akár 80-20 vagy 70-30 százalék is lehet ez az arány. A Schwarzkopf Professional értékesítési csatornái közül a szalonok a legfontosabbak, mert bár termékeiket a szakmának gyártják, de rajtuk – és szaktanácsadásukon – keresztül a végfogyasztóknak.
A további növekedés útját a SzalonSkicc esetében a franchise hálózat létrehozásában látja Szénási István, ez viszont részben újfajta megközelítést hoz. „Az üzemeltetési tapasztalatok átadása az alapvető célunk, zajlanak a tárgyalások, a terjeszkedést már 2021 végén, 2022 elején megkezdenénk. Első körben 10-15 új üzlettel számolunk ebben a formában, az már egy közel Bio Hair-méretű hálózat” – bocsátotta előre az alapító. A konkurenciára nézve egészséges versenyhelyzetet lát, ugyanakkor próbálnak előnyt kovácsolni abból, hogy a láncolatuk erős, egységes, nem pedig elaprózott struktúra jellemzi, így üzletileg gyorsan, hatékonyan képes működni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.