Hogyan látják most, december végén, milyen évet zár idén a Törley?
Elég speciális üzletágban dolgozunk, mert a pezsgőszezon nagymértékben befolyásolja az évünket, a pezsgő értékesítése és persze a fogyasztása is javarészt az év utolsó néhány hetére koncentrálódik. Így pontos adatokkal még nem tudok szolgálni, az viszont már látszik, hogy az árbevételünk a tavalyi évhez képest növekedni fog. November végén 4 százalékkal álltunk jobban, mint egy évvel korábban, és azt reméljük, hogy decemberben tovább nő ez a többlet. Az eredményt még nehezebb megbecsülni, mivel nemcsak a pezsgőfogyasztás mértéke, hanem az összetétele is nagyban befolyásolja. Az idei célunk a 2019-es év számainak megközelítése, ami egy járvány sújtotta évben kiváló eredmény lenne. Bízunk benne, hogy a járvány természete 2022 második felére megváltozik, és még ha a vírus valamilyen formában velünk marad is, a fogyasztási alkalmak növekednek, és ezzel a piacaink is.
Mennyi pezsgőt és bort adtak, illetve adnak el az idén, és ez hogyan viszonyul a korábbi – pandémia előtti – évek adataihoz?
Körülbelül 19 millió palack pezsgő és 12-13 millió palack bor eladására számítok, ami még mindig elmarad a 2019-es évtől, de már magasabb, mint a 2020-as eredmények. Idén is velünk volt a Covid, de a fogyasztóink, a kereskedelem és mi is jobban alkalmazkodtunk ehhez a helyzethez.
Ez mit jelent, hogyan vészelik át a pandémiát?
Tavaly teljesen ismeretlen helyzet előtt álltunk, ahogy az egész világ is. Több forgatókönyvet dolgoztunk ki annak érdekében, hogy a munkavállalóinkat is meg tudjuk tartani, és a likviditásunk, az eredményünk is pozitív tartományban maradjon. Elmondható, hogy ez sikerült, egy hosszított nyári üzemleállás mellett végig eredményesen dolgoztunk. Idén a tavalyi tapasztalatok alapján már nagyobb rutinnal lehetett kormányozni a cég hajóját a hosszú távú céljaink felé. Rendkívüli évek ezek, de a Törley továbbra is stabilan nyereséges vállalkozás.
Milyen hatással voltak a Törleyre a lezárások, az, hogy gyakorlatilag elmaradtak a külföldi turisták?
Nem csak a külföldi turisták, a belföldiek is nagyon hiányoztak. A gasztronómia, a szórakozóhelyek, a szállodák hosszan tartó bezárását mi is megéreztük. A legnagyobb csapás, azonban a családi és baráti ünnepek, partik, rendezvények elmaradása volt, nem is beszélve arról, hogy a 2020-as szilveszter is a lezárások áldozatául esett.
A pezsgőforgalom mekkora hányada koncentrálódik az év végére?
A magyarországi pezsgőfogyasztás 60-65 százaléka az év végéhez, a karácsonyhoz és a szilveszterhez kötődik. Ez igaz a Törley pezsgők forgalmára is. Ez Európa sok országában másképpen van, mi is próbálunk változtatni, azzal együtt is, hogy nagyon fontos számunkra megtartani a pezsgő ünnepi státuszát az italok között. Ahogy ezt Nyugat-Európában teszik, nekünk is érdemes az egyes ünnepeinket, sikereinket gyakrabban megélni, amihez a pezsgő kiváló ital. A prémiumszegmensben már egyre inkább jellemző, hogy nemcsak a szezonra koncentrálódik a fogyasztás, vagyis már látszik egy lassú változás. Ahogyan abban is, hogy egyre több az olyan fogyasztó, aki a szárazabb pezsgőt kedveli, a rozépezsgők népszerűsége is nő, és a képhez hozzátartozik az is, hogy az alkoholmentes termékek iránt is emelkedik a kereslet.
Ártott-e a járvány a pezsgőpiac elmúlt években megfigyelt dinamikus bővülésének?
A pandémia egyértelműen visszaesést hozott, és még nincs vége. Számszerűsítve: 10-13 százalékos pezsgőpiaci csökkenés volt 2020-ban 2019-hez képest. Azt gondolom, hogy idén van esély a 2019-es szint elérésére. A hosszú távú növekvő trend viszont szerintem nem tört meg, ebben a két évben egy egyedi hatás miatt ritkultak a fogyasztási alkalmak.
Látszik-e valamilyen különbség a pezsgő- és borértékesítésben a pandémia időszaka alatt, melyik termék „válságállóbb”?
A borértékesítés válságállóbbnak bizonyult, ami egyértelműen a fogyasztási szokásokban meglévő különbségeknek köszönhető. A pezsgő társasági ital, ritkán fogyasztják egyedül, emellett a pezsgőt sikereink, ünnepeink megkoronázására isszuk, míg a bor kevésbé kötődik alkalmakhoz és családi vagy társasági összejövetelekhez. A járvány szülte szociális távolságtartás ezért a bornak kedvezett. A Törleynek van egy sikeres borstratégiája, ennek köszönhetően növeltük a piaci részesedésünket. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy ezt úgy értük el, hogy a borok között sem az alsó szegmensben vagyunk szereplők, igaz – nem úgy, mint a pezsgőknél – nem is a csúcs prémiumkategóriában.
Mit takar ez a bizonyos borstratégia?
Újradefiniáltuk a termékpalettáinkat, a márkáinkat, áttértünk egy új csomagolásra, már van bag in box és alumíniumdobozos borunk is. Főleg a 3 literes kiszerelésű dobozos bor népszerű. Évekkel ezelőtt már próbálkoztunk ezzel, ám akkor még túl korán, és kudarc lett a vége. De nem adtuk fel! Skandináviában nemcsak pezsgőt, hanem bort is értékesítünk, és ott már a dobozos bor standard. Ezen felbátorodva négy éve újra elkezdtük bevezetni a magyar piacon is, és évről évre növekszik az értékesítés.
Ha már az export is szóba került: milyen arányban és mely főbb piacokra értékesítik termékeiket?
Öt kontinens harminc országába szállítunk. Pezsgőink mintegy 30 százalékát értékesítjük külföldön, a legnagyobb vevőnk Észtország – ott a Törley már hosszú évek óta piacvezető –, és számottevő a román piac is. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy Kanadában, a francia Quebec tartományban is hol elsők, hol másodikok vagyunk a Hungaria márkával. Francia területen magyar pezsgővel piacon lenni tényleg nagyon elismerésre méltó dolog. Nem véletlen egyébként, hogy a Hungaria Rosé sorozatban harmadjára került be a top 10 pezsgő közé a franciaországi Effervescents du Monde versenyen. Emellett értékesítünk pezsgőt a Baltikum több államába is. A bornál körülbelül fele-fele a belföldi és exportértékesítésünk, a legkiemelkedőbb a skandináv piac, de Németország és az Egyesült Királyság is fontos partnerünk.
Milyen az idei évjárat a pezsgőalapanyag szempontjait is figyelembe véve?
Nagyon elválik a szőlészek és a borászok nézőpontja: ha a szőlészeket kérdezzük, ők arról számolnak be, hogy egész Európában egy nagyon nehéz év volt. Bár Magyarország az időjárási katasztrófákat nagyrészt megúszta, de Nyugat-Európában elképesztő szárazság, jégverések okoztak terméskiesést. Magyarországon is csökkent a termés, és hideg volt az év, későn fakadtak meg a szőlők, viszont a nyár nagyon szép, napsütéses és eléggé csapadékos is volt. Ám mivel későn indult meg a szőlő vegetációja, csúszott a szüret is. Nagyon magas savtartalom és nagyon magas mustfokok voltak, és mivel ahhoz, hogy a pezsgő jó legyen, a savaknak le kell épülniük, ezt meg kellett várnunk. Végül nagyon zamatos, jó szőlőbor készülhetett, ám mivel sokáig fenn kellett tartani a tőkén a fürtöket, a mennyiség csökkent. A borászok és a pezsgőmesterek örömmel kóstolgatják az idei koncentrált, zamatos borokat, és ők kiváló évjáratról beszélnek.
A szakértők áremelést tartanak szükségesnek a borpiacon. Milyen mértékben sikerülhet ezt meglépni a bor, illetve a pezsgő esetében?
A pontos számításokat még nem fejeztük be, de mi is áremelésre fogunk kényszerülni. Ennek nemcsak a szőlő mennyiségének már említett csökkenése és ebből következő drágulása az oka, hanem az energia-, a bér-, sőt a csomagolóanyag-költségek egy részének emelkedése is. Én biztosnak látom, hogy mindezek összessége nemcsak a Törleyt, de az összes versenytársunkat is az áraik felülvizsgálatára sarkalja, Magyarországon és Európában egyaránt.
Milyen fejlesztéseik voltak az elmúlt években, és miket terveznek?
Fejlesztettük bor- és pezsgőkészítési technológiánkat, valamint palackozási és csomagolási képességünket. Hosszú évek óta folyamatosan újratelepítjük szőlőterületeinket, emellett 10 hektáron sikeresen áttértünk a bioszőlő-termelésre. Az utóbbi nagyon kockázatos, érdekes, de igen sikeres projektünk. A biopezsgőt itthon értékesítjük, és ebben már egy kicsit előrébb vagyunk, mint a magyar piac, csakúgy, mint a dobozos bor esetében, de ide fog érni ez a trend, és mi fel leszünk készülve rá. Ezeken felül saját webshopot hoztunk létre, megújítottuk a Törley márka csomagolását és új reklámfilmet forgattunk. A következő években a legnagyobb beruházásunk a szőlőfeldolgozási technológiánk megújítása lesz. Ennek helyszíne Etyek, ahol annak idején cégünk alapítója, Törley József megtalálta a pezsgőkészítéshez ideális szőlőtermelés feltételeit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.