Nehéz lenne nem összekötni a Szerencsi Csokoládégyárat a Nestlével, annak ellenére, hogy ma már az üzemegységben gyártják a csokit. Ugyanakkor az üzem közel harminc éve áll a svájci élelmiszeripari vállalat tulajdonában. A cég 2018-ban adta át a város büszkeségének számító védjegyet a Szerencsi Bonbon Zrt.-nek – mindenki örömére, hiszen ezzel városon belül maradt a csokoládégyártás, ezzel egy időben pedig megindult a Nestlé szerencsi üzemének a fejlesztése.
A Nestlé nem vitte messzire Szerencsről a csoki készítését,
a diósgyőri egységébe telepítette az üreges figurák gyártását, ahol az elmúlt tíz évben kétmilliárd forint értékű fejlesztést hajtott végre. Amikor a Figyelő stábja ott járt, a húsvéti szezonra készülve gőzerővel folyt a csokinyulak készítése. Ma az egység nem tekinthető óriásnak, sőt, uniós szinten tulajdonképpen manufaktúra, több termékhez a mai napig a hagyományos kiöntő formákat kézzel töltik meg. Ugyanakkor a látszat kicsit csalóka, hiszen a hazai üreges csokoládéfigurák piacán kimondottan erős verseny zajlik, és ahhoz képest, hogy milyen kicsi a gyár, rendkívül nagy a kapacitása. A magyar piacon évente mintegy 1500 tonna üreges csokifigura fogy, ez értékben közel 10 milliárd forintot jelent. Ennek felét a nyuszi- és a mikulásfigurák teszik ki. Az üreges figurák kategóriában a Nestlé, illetve a diósgyőri gyár piacvezetőnek számít közel 27 százalékos részesedéssel, három topmárkájával: Smarties, KitKat, Boci. Diósgyőrben a hazai piacra több mint 405 tonna üreges csokit állítanak elő. Ennél persze jóval nagyobb az üzem kapacitása, volt olyan év, hogy a kibocsátott mennyiség 4000-4200 tonna volt, amelyet nagyjából 400 emberrel termel a gyáregység. A figurák 88 százaléka exportra megy, 25 országot lát el innen a Nestlé.
A gyárban ezt egyedül abból lehet észrevenni, hogy olyan márkajelzésű csomagolóanyagokat is használnak, amelyeket itthon nem látni a polcon. Persze ennél szofisztikáltabb a dolog, hiszen az egyes piacokon más az ízlés, mást várnak el a termékektől. Ennek függvényében a különböző márkák csokimasszái más és más receptúra alapján készülhetnek, attól függően, hogy a soron melyik brand terméke készül.
Szerencsen Diósgyőrhöz képest egészen más a miliő, a gyáron a patina mellett sokkal inkább érződik a nagyüzem. Itt készítik az instant Nescafé és Nesquik termékeket – huszonnégy országot lefedve.
Az anyavállalat az utóbbi években 9 milliárd forintnyi fejlesztést hajtott végre a térségben,
amelynek 76 százalékát a szerencsi üzemre fordította, ahol erős automatizálás mellett közel 500 munkavállalónak biztosít lehetőséget. A kibocsátás évi 38-40 ezer tonna, amelynek több mint 80 százaléka megy exportra. A diósgyőri termékekhez hasonlóan, itt is az egyes országok ízléséhez kell igazítani az ízeket és a receptúrákat.
Persze nincsenek nehéz helyzetben, hiszen a Nestlé idetelepítette a regionális érzékszervi laboratóriumát, amelyben az innovációkon van a hangsúly – tehát nemcsak az egyes termékek megfelelését, hanem az egyes piacokra való receptúrákat is itt dolgozzák ki. Bár a járvány kedvező hatással volt az instant kategóriára, az elmúlt években enyhe csökkenést mutat a fogyasztás. Ezt nagyrészt az mind nagyobb kínálatban és egyre kedvezőbb áron elérhető kapszulás kávék hatása.
Az instantkávé-kategória két legnagyobb szegmense az üveges instant és a 3in1 kávé. Mindkét szegmensnél hasonló csökkenés mutatkozik a fogyasztásban. Bár mind az üveges instantkávé-, mind a 3in1 piacon a Nescafé piacvezető, az elmúlt években egyre erősödnek a saját márkás termékek, valamint a kisebb márkák. Az instant kategórián belül erős az árverseny, a Nestlé azt tapasztalja, hogy a vásárlók egyre jobban odafigyelnek a minőségi termékek fogyasztására és a környezettudatos döntésekre.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.