Az Utazási és Turisztikai Világtanács adatai szerint csak 2019-ben a turizmus hazai gazdasághoz való közvetlen hozzájárulása megközelítette az 1000 milliárd forintot. Bár az idén is egymást követték a mélypontok a szektorban, és a negyedik hullám érkezésével még mindig sok a bizonytalanság, a Figyelőnek nyilatkozó, a hazai vendéglátás néhány meghatározó személyisége mégis optimistán várja a jövőt.
„A magyarok gasztronómia iránti igénye, ennek értékelése és elhelyezése a kulturális, valamint szociális társadalmi életben nagy fejlődésen ment keresztül a pandémia alatt.
Egy bizonytalanságokkal átszőtt időszak után a főváros végre kezd éledezni,
és amikor lehetőség volt rá, a nemzetközi mozgás is elindult. Az utazás és a gasztronómia iránti igény minden nehézség ellenére megmaradt az emberekben. Biztató, hogy tavasztól kezdve sok turista látogatott Budapestre. Igaz, ez a szám még mindig messze elmarad a korábbi évektől” – mondta a Figyelőnek Zsidai Roy, a fővárosban több mint egy tucat éttermet, valamint két butikhotelt üzemeltető Zsidai Gasztronómiai Csoport tulajdonosa, akinek a vállalkozása két olyan nemzetközi partnerrel is együttműködik regionális szinten, mint a Jamie Oliver Group és a Kempinski Hotels. Az elhangzottak reményekkel tölthetnek el, hiszen a 2020-as év a nemzetközi turizmus szempontjából katasztrofális volt. Ha a januártól októberig tartó vendégéjszakák számát összehasonlítjuk az előző évivel, 78 százalékos csökkenés tapasztalható, ami közel 6 millió turista.
Ez egy erősen a külföldi utazókra építő Budapesten komoly érvágás volt.
Zsidai Roy szerint az idei turistaszám a jelenleg nyitva tartó éttermeket el tudja tartani, viszont ha minden vendéglátóhelyet újranyitottak volna a fővárosban, akkor nem biztos, hogy lett volna elegendő vendég a fenntartásukhoz. Mindenesetre a pályafutása alatt több válságot is megélt Zsidai Roy csoportjánál az idén sem álltak le a fejlesztésekkel: Zuki néven kézműves fagylaltot fejlesztettek ki, illetve a Zsidai Home projekt létrehozásával az éttermi minőségű étkezést világelsőként biztosították otthonra, azaz „élelmiszeresítették” a készétel-házhozszállítást.
„A járvány átrendezte az erőviszonyokat a piacon, és még mindig átláthatatlan a hatása. Talán fél év múlva derül csak ki, hogy ki marad talpon és ki kényszerül végleg bezárni. A kritikus munkaerőhiány, az elmúlt két év nyitás-zárásai, a bizonytalanság mindenkit keményen érintett. Ikonikus helyek zártak be az elmúlt fél évben, ilyen a 17 éven át népszerű nagykörúti Bock Bisztró, a Konrády Zoltán nevéhez fűződő KNRY, legfrissebb hírként pedig az ország egyik legjobb gourmet-éttermének tartott Olimpia, illetve a Michelin Bib Gourmand-minősítésű Fricska Gastropub” – tette hozzá Déli János, az óbudai Gléda Vendéglő társtulajdonosa, aki a világhírű sztárséf, Heston Blumenthal egyik éttermében üzletvezető-helyettesként is dolgozott. Másokhoz hasonlóan, igyekezve megtartani a kollégákat, ők is a túlélésért küzdöttek.
Némi segítséget jelentett az Új-Zélandon lévő Anzil magyar étterem, amely a vacsoráinak a bevételéből rendszeresen utalt pénzt számukra. Ebből az összegből húsvétig közel 100 adag ételt készítettek hetente az óbudai anyaotthon számára, ezzel is biztosítva néhány nap munkát és bevételt a munkatársaknak. A pandémiára úgy reagáltak, hogy üzlettársával, Kerekes Sándorral létrehozták a kacsás tematikára épülő Duck You food truckot, ezzel is megteremtve egy biztos pontot az étterem mellett. A mobilitása miatt az idén több rendezvényen és fesztiválon is megjelentek, a kocsi pedig egész nyáron Tiszafüredre költözött. A májusi Gléda újranyitásával visszatértek a vendégeik, és a nyár is viszonylag jó volt.
Hegyi Attila, a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetségének elnökségi tagja, az ország egyik legkomolyabb cateringcége, az Albatros Party Service és a Rampart Gasztronómia csoport, illetve a Budapesten lévő fine dining Pasztell étterem tulajdonosa bár a pandémia miatt eddig nagyságrendileg közel kétmilliárd forgalomkieséssel számolt, minden nehézség ellenére optimistán áll a dolgokhoz. A fővárosban több irodaházban működő kantin üzemeltetője – amely olyan eseményeken, illetve helyszíneken biztosítja a cateringet, mint a Hungexpo, a Hungaroring vagy a Puskás Aréna – hektikus és nehéz éven van túl, de a habitusából adódóan mindig csak előre tekint. „Ez egy ilyen időszak, ehhez kell alkalmazkodnunk.
Cégvezetőként az idén is a munkaerő megtartásán fáradoztam, illetve hogy a működési költségek racionalizálásával megoldásokat találjak a zavartalan működéshez.
A több lábon állásnak köszönhetően sikeresen vettük az akadályokat, és a munkavállalóinkat is jobban tudtuk mobilizálni a vállalat egységei között” – fejti ki véleményét a vendéglátás több szegmensében érintett Hegyi Attila, hozzátéve, hogy a megrendelői bizalom növekedésével a nyári időszakban rendezvény szempontjából gyorsan visszaállt náluk a megszokott rend, de az irodaházi éttermei, akárcsak a Pasztell, szintén nagyon jól teljesítettek. Sőt, ez utóbbinál a szeptember nagyon erős lett.
A teljes cikk a Figyelő hetilap legfrissebb számában olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.