Jövőre összességben 10,5 milliárd forintból fejleszti a béreket a főváros a BKV-nál - értesült a VG. Ez a társaság tízezer körüli munkavállalójának egy általános 15 százalékos alapbérnövelést jelent, ami rekordot jelent a cégnél. Legutóbb még Tarlós István második főpolgármesteri ciklusának közepén, 2017-ben történt hasonló léptékű emelés, de az akkori átlagosan 15 százalékos plusz megoszlott:
10 százalékot kapott minden dolgozó, a fennmaradó 5 százalékot pedig a bérfeszültség, a hiányszakmák problémájának kezelésére fordították.
A főváros financiális helyzetéről hosszú ideje egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat tesz a városvezetés és a kormányzat. Előbbi csődveszélyről beszél, utóbbi ezt vitatja. A 2022-es 15 százalék mindenesetre stabil költségvetésre utal, amelyet egyebek mellett a becsült iparűzési adóbevétel is tükröz.
A fővárosi önkormányzat saját számításai szerint is csúcsot jelentő, 167,4 milliárd forintot szedhet be ezen a címen, amely 104 százalékos teljesülés a 2019-es hasonló adathoz.
De nem csak a BKV-nál jut pénz magasabb fizetésekre, Budapest a jövő évre összesen 15 milliárd forintot tervezett be béremelési keretként. Ebből a fővárosi tulajdonú vállalatoknál dolgozó durván 18 ezer fő mindegyikének biztosítható a 15 százalékos többlet. Ez a mérték a városvezetés és a bérszövetségbe tömörülő szakszervezeteknek az idén nyáron aláírt, három évre szóló bérpolitikai megállapodásából következik, amely a minimálbér változása alapján kalkulálja az emelés nagyságát. A 2022-es minimálbér bruttó értéke 2021-hez képest egyébként 19,5 százalékkal nő.
A béremelési keretből a BKV-nak jutó 10,5 milliárd két forrásból tevődik össze. A főváros 8,8 milliárdot a saját büdzséjéből áll, a fennmaradó 1,7 milliárd forint pedig az állami járulékcsökkentés eredménye, amelyet a BKV házon belül tarthat.
Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke lapunk érdeklődésére úgy fogalmazott, hogy a 15 százalékos alapbéremelés mérsékeli, de teljes egészében nem fogja megoldani a tömegközlekedési vállalat létszámproblémáit. "Lesz olyan munkakör, amely így már versenyképes bért fizet, de főleg a hiányszakmákban továbbra is alatta marad a jövedelem a piaci viszonyoknak".
Azt is elmondta, hogy miután a 15 százalékos emelést a főváros csak az alapbérre adta meg, a cafeteriára, valamint az eseti kifizetésekre (például Budapest pótlék) nem, ezért lesz vita a tárgyalóasztalnál. A szakszervezetek ugyanis ezekre is kiterjesztenék a növelést, és a jelenleg 0,4 százalékos senioritási szorzószámot - amely a fix bérsávokhoz képest honorálja a régóta a BKV-nál dolgozó kollégákat - is 0,5 százalékra fejlesztenék. Mindez összességében körülbelül 400 millió forintnyi költséget jelent, amelyre azonban a menedzsment szerint nincs fedezet. "Két tárgyalási körül túlvagyunk, a következő jövő hét csütörtökön esedékes. A végső egyezségnek január 15-ig kell megszületnie, ezt szintén a bérpolitikai megállapodás rögzíti" - hívta fel a figyelmet a VTDSZSZ vezetője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.