Az év egészét tekintve 3 százalék feletti mértékben nőhetett tavaly a kiskereskedelmi forgalom, ami azt feltételezi, hogy a szektor nemcsak a 2020-as, hanem várhatóan a járvány előtti, 2019-es szintet is felülmúlta az elmúlt évben
– mondta a VG-nek Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.
Ehhez persze az is kellett, hogy a koronavírus hazai begyűrűzését megelőzően, kifejezetten erős legyen a 2020-as első negyedév, összességében pedig mindössze 0,3 százalékos visszaesést hozzon az esztendő. A szakembert azután kérdeztük, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közölte: novemberben 3,8 százalékkal bővült a boltok forgalma, a január-novemberi időszak pedig plusz 3,2 százalékot mutat a bázisidőszakhoz képest. Az év egészére szóló bizakodást táplálja, hogy nem kellett újabb lezárásokkal szembesülniük az ünnepi időszakban a kereskedőknek, akik a forgalmat illetően javarészt kedvező tapasztalatokról számoltak be.
A korábbi őszi hónapokhoz képest a hagyományos boltok értékesítési adatai tovább javultak, a webáruházak viszont befékeztek
– magyarázta az OKSZ főtitkára, hogy minek tudható be a novemberben 3,8 százalékra lassuló növekedés, miközben korábban az 5-6 százalékos dinamikára állt be a kiskereskedelem bővülése.
Ezt alátámasztják a KSH adatai is: az árucikkek széles körére kiterjedő, 12 százalékos részesedést magáénak tudó csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene – a 2020. novemberi magas bázishoz képest – mindössze 0,9 százalékkal nőtt, miközben korábban 20-25 százalékos ugrásoknak is lehettünk tanúi, sőt, volt rá példa, hogy 40 százalék fölé kúszott az éves alapon mért növekmény. Hiába terjedt ki tehát novemberben lényegében az egész hónapra a Black Friday-leárazások időszaka, a webshopok nem tudták növelni a csapásszámot az egy évvel korábbi teljesítményükhöz képest.
Folyó áron az országos kiskereskedelem forgalma 1276 milliárd forint volt tavaly novemberben, ennek a 43 százaléka mögött álltak az élelmiszereladások, 41 százalékért felelt a nem élelmiszer-értékesítés, míg a fennmaradó 16 százalék az üzemanyagtöltő állomásokon csapódott le.
Az utóbbi kategória 6,2 százalékkal nőtt éves alapon, míg az élelmiszerértékesítés 2,1, a non-food szegmens pedig 4,9 százalékkal hízott. Az élelmiszer-kiskereskedelem 76 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 2,2 százalékkal nőtt, míg az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 1,6 százalékkal. Figyelemreméltó, hogy az eladások volumene a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben 29, a használtcikk-üzletekben 28, a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletekben 11 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit, ugyanakkor a műszakicikk-üzletek és a bútorboltok 7,4 százalékos mínuszban vannak.
Közben a szektor legnagyobb szereplőinek terhei nőnek, miután a kiskereskedelmi vállalkozásokra kiszabott különadó maximális mértéke 2022. február 1-i hatállyal 2,5 százalékról 2,7-re nő. Az adóemelés a kiskereskedelmi tevékenységből származó nettó árbevétel 100 milliárd forintot meghaladó részére vonatkozik. Az ez alatt 2020 tavaszán megállapított sávos adófizetési kötelezettség változatlan marad: 500 millió és 30 milliárd forint között 0,1 százalék, 30 és 100 milliárd között pedig 0,4.
Vámos György ezt a VG-nek úgy kommentálta, hogy
nincs olyan vállalat, amelyik örülne egy adóemelésnek, hiszen az többletköltséget jelent számára.
Meglehetősen szűk kört érint a változás, ezek a vállalatok azonban az élelmiszer-kiskereskedelem gerincét adják Magyarországon. A VG számításai szerint a legnagyobb piaci szereplőknek, így a Lidlnek, a SPAR-nak és a Tescónak éves szinten mintegy 1-1,5 milliárd forint plusz terhet jelent a 20 bázispontos emelés, ezzel már évente 14-16 milliárd forintot fizethetnek be az államkaszába.
A náluk kisebb, de bőven 100 milliárd forint árbevétel feletti Auchan, Penny Market, Aldi hármas esetében az adóváltozással 400-500 millió forinttal foghat vastagabban a ceruza, ezáltal 5-7 milliárd forintot kell befizetniük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.