Elhagyta a szentpétervári gyártóüzem dokkját január a Szibir, az orosz atomjégtörőflottát üzemeltető Atomflot első, sorozatgyártásban készült univerzális atomjégtörője. Jelenleg Murmanszkba tart, ahová várhatóan a jövő hét közepén érkezik meg. Az atomjégtörő nyit majd utat az északi-tengeren haladó hajóknak, a tervek szerint megérkezése után néhány nappal már munkába is áll a Roszatom közleménye szerint, ugyanakkor különböző rendszerein a következő hónapokban is folytatódnak a tesztek.
A hajó az Északi-sarkvidék nyugati részén, a Kara-tengeren az Ob és a Jenyiszej folyók torkolata között, illetve a folyótorkolatokban töri majd a jeget.
A Szibir építése 2015. május 26-án kezdődött. A hajótestet 2017. szeptember 22-én bocsátották vízre és a teljes körű beüzemelés után 2021. december 24-én adták át az Atomflotnak. A vízijármű 173,3 méter hosszú, 34 méter széles, hajócsavarjainak a tengelyén mért teljesítménye 60 megawatt. Jégmentes vízen akár 22 csomóval is haladhat, ha pedig jéggel találkozik, akkor abból 2,9 méter magasat is leküzd. A tervezett élettartama 40 év, 54-en szolgálnak rajta.
A Szibirt a forgalomból 1992-ben kivont azonos nevű atomjégtörő hajó tiszteletére nevezték el Szibériáról. Az előd Szibir 1978-ban az első olyan atomjégtörő hajó volt, amely Murmanszk és Dugyinka kikötője között egész évben folyamatosan biztosította a hajókaravánok áthaladását a jeges tengeren. Az elődhajó vette fel 1987. májusában, illetve juttatta a helyszínre juttatta az Északi-sark-27-es, illetve az Északi-sark-29-es, jégtáblán sodródó kutatóállomások személyzetét és felszerelését, miután a kritikus jégviszonyok miatt egyetlen más hajó sem tudta megközelíteni az Északi-sarkot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.