Legkésőbb január végéig tető alá hozzák a Volánbusznál az idei bérmegállapodást – ez derül ki a cég elnök-vezérigazgatója, Pafféri Zoltán és a Közúti-Közlekedési Szakszervezet elnöke, Baranyai Zoltán által aláírt egyezségből. A két vezető még tavaly december közepén szignózta a Máv csoporthoz tartozó vállalat 2022-es jövedelempolitikai intézkedéseinek dokumentumát. Ebből az látszik, hogy a mintegy 18 ezer munkatársat foglalkoztató Volánbusznál két forgatókönyv alapján történhet meg a bérfejlesztés több mint 10 milliárd forintnyi finanszírozásból:
vagy egy általános érvényű, 10 százalékos emelést hajtanak végre, vagy munkakörönként differenciáltan növelik a dolgozói jövedelmeket.
Az utóbbi esetben információink szerint a differenciáláshoz rendelt bértömeg 1-2 százalékos lehet, vagyis 8-9 százalék körül alakulhat az alapbérfejlesztés mértéke. Azonban ha az állami járulékcsökkentés eredményeként felszabaduló forrás házon belül maradhat, és összességében már egy 14 százalékos keret állna rendelkezésre, akkor az alapbérhez rendelt összegből nem kell lecsípni a differenciáláshoz. Erre egyébként a bérfelzárkóztatás mellett azért van szükség, mert a még 2019 októberében a Volánbuszba beolvasztott hat regionális közlekedési központ eltérő fizetéseket alkalmazott ugyanolyan pozíciókban.
Így fordulhat elő, hogy például egy szolnoki jegypénztáros nem annyiért végzi ugyanazt a munkát a Volánbusznak, mint miskolci vagy budapesti kollégája
– fogalmazott a VG-nek egyik forrásunk. Ezeket az anomáliákat rendezné most a menedzsment, és összefésülné az egyes bérkategóriákat, valamint létrehozna egy, az egyes munkakörökhöz kapcsolódó minimumalapbér-szintet.
A részletek letárgyalását január 31-ig vállalta a munkáltatói és a munkavállalói oldal, azzal a kikötéssel, hogy ha január 31-ig nem születik alku, akkor valamennyi munkavállaló alanyi jogú, 10 százalékos alapbéremelésben részesül, ami 2022. január 1-jétől visszamenőleg érvényes. Az viszont már biztos, hogy a járművezetői munkakörben dolgozók megkapják a 10 százalékos fejlesztést
akkor is, ha a differenciálás forgatókönyve érvényesül. Ezt a pluszt a pótlékokra és a törzsgárdatagság után járó hűségbérre is kiterjesztenék. Cafeteria viszont nincs a cégnél.
Szakszervezeti körök úgy értékeltek lapunknak, hogy mivel mind a fővárosi, mind pedig az önkormányzati tömegközlekedési társaságok 15 százalék körüli bérfejlesztést terveznek 2022-re, ezért bizakodnak, hogy a Volánbusznál megteremtődik egy ehhez közeli mértékű emelés lehetősége.
„Sofőrt napi szinten legalább 20-30 telephelyre toboroznak, de más fizikai szakmában is sok a nyitott pozíció.
A koronavírus-járvány valamelyest csökkentette ezt a problémát, most viszont megint éles harc folyik a munkaerőért. Ha a Volánbusz nem tud versenyképes lenni, visszaállhat a Covid előtti rossz tendencia” – emelték ki. Lapunk érdeklődésére a bérmegállapodás folyamata kapcsán a Volánbusz kommunikációs igazgatósága türelmet kért a válaszadáshoz, mivel „a 2022-es bérfejlesztés részleteinek kidolgozása folyamatban van”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.