Összességében hogyan sikerült a vállalatnak a tavalyi év?
Mozgalmas, de rendkívül sikeres év van mögöttünk. Tavaly továbbfejlesztettük a hálózatunkat, számos vidéki nagyvárosban kapcsoltuk fel az 5G-t, emellett privát 5G-hálózatok kiépítésén dolgoztunk, hogy a nagyvállalatok digitalizációja révén hozzájáruljunk a gazdasági növekedéshez. Vezetékes hálózatunkat is folyamatosan fejlesztjük, ez a befektetés kétségkívül megtérül, hiszen az Ookla sebességmérő platformjának adatai szerint a Vodafone számít a leggyorsabb magyarországi vezetékes szolgáltatónak. Továbbá egy jelentős informatikai és üzleti területeket érintő átalakítás, a különböző rendszerek egységesítését célzó folyamat zajlott le vállalatunknál. Megvalósult több fenntarthatósági kezdeményezésünk is, például az eSIM és az ecoSIM bevezetése és a vállalati autóflottánk zöldítése, illetve csoportszinten 2021 júniusa óta száz százalékban megújuló energiával működik a Vodafone – Magyarországon már 2020 októbere óta.
Hogy alakult az adat-, valamint a roamingforgalom tavaly?
Tavaly 37 százalékos mobiladatigény-növekedést tapasztaltunk ügyfeleink körében. A folyamatosan növekvő adatéhség hátterében az okoseszközök egyre szélesebb elterjedése mellett a mostanra általánosnak számító hibrid vagy otthoni munkavégzés és a videós tartalmak, valamint a streamingplatformok térnyerése áll. Továbbá az 5G terjedése is hatással van az adathasználatra. Amellett, hogy számos vidéki nagyvárosban kapcsoltuk fel az 5G-t tavaly, november óta 23 országban érhető el az 5G-s roamingszolgáltatásunk, így a következő időszakban a roamingforgalom terén is növekedésre számítunk.
Melyik volt az elmúlt évben a legforgalmasabb időszak?
Mobiladat szempontjából a legforgalmasabb hét december 6. és 12. között volt, ekkor több mint 4,3 millió gigabyte adat fogyott, ami a heti átlagosnál 23 százalékkal több. Ugyanakkor a két ünnep között a szokottnál kisebb volt a forgalom mobiladat, telefonhívások és SMS-ek tekintetében is. A 2020-as ünnepi időszakhoz viszonyítva naponta átlagosan 27 százalékkal csökkent a mobilbeszélgetések időtartama, a hívások száma pedig 20 százalékkal. Ebben a két hétben jellemzően 20 százalékkal mobilinterneteztek kevesebbet a felhasználók az előző év azonos időszakához képest. Tavaly 1,7 millió, 2020-ban ezzel szemben 1,9 millió gigabyte adat fogyott az ünnepi időszakban. A csökkenés oka az, hogy 2021-ben többen töltötték együtt szeretteikkel az ünnepeket, kevesebben karácsonyoztak virtuálisan.
Milyen beruházásokat és fejlesztéseket hajtott végre tavaly a vállalat, illetve melyek voltak a legfontosabb események a cég életében?
A privát 5G-hálózatok kiépítésében jelentős előrelépéseket tettünk, a nyáron elindult élesben a Foxconn komáromi gyárában az új rendszer: 5G-hálózaton működnek a helyhez nem kötött tesztkocsik, amelyeken a frissen gyártott PC-k csomagolás előtti tesztelése zajlik. Az 5G-hálózaton alapuló, vezeték nélküli megoldás nagyban megnöveli a tesztelés rugalmasságát, optimalizálva az idő- és helykihasználást, hiszen a tesztelőteremből eltűnnek a több ezer méteres kábelek. Ősszel egy újabb fontos mérföldkövet léphettünk át: a Vodafone is részt vesz a Fényeslitkén épülő intermodális terminál ipari 5G-magánhálózatának kiépítésében. Ez lesz Európa legnagyobb vasúti logisztikai okosterminálja, amelyben a kontinensen elsőként saját 5G-hálózatot használnak majd a belső kommunikációra és a technológiai eszközök működtetésére. Emellett szintén az 5G-technológia segítségével távolról irányítják majd a terminál teljesen önvezető óriásdaruit. Az előzetes tervek szerint a terminál 2022 első negyedévére készül el.
Munkaerő szempontjából hogyan alakult az év?
Hibrid munkarendet vezettünk be, amelynek értelmében kollégáink, illetve csapataik kezébe adjuk a döntést, milyen arányban végzik az irodából vagy az irodán kívülről a munkájukat, mi pedig biztosítjuk ehhez a megfelelő technikai hátteret. Emellett nagyon sikeresnek bizonyult a 2020-ban indított, Home Agent névre keresztelt programunk, amely állandó távmunka-lehetőséget biztosít ügyfélszolgálatos kollégáink számára. A bejelentés óta 571 ügyfélszolgálatos munkatársunk dolgozik tartósan home office-ban. Friss diplomásoknak szóló programunk keretében az elmúlt évben összesen 25 új kollégát foglalkoztattunk, közülük a 2020-as évhez képest kétszer annyian dolgoznak technológiai területen, és ez kiválóan táplálja a technológiai-kommunikációs céljainkat.
Milyen tervekkel és várakozásokkal indult 2022?
Idén is folyamatosan fejlesztjük mobil- és vezetékes hálózatainkat, vállalati ügyfeleink esetében továbbra is fontos célunk, hogy segítsük őket az új technológiákkal való megismerkedésben. Terveink között szerepel 5G-hálózatunk bővítése, valamint további privát 5G-hálózatok kiépítése. Emellett 2022-ben is folytatjuk az egyetemi együttműködéseket, az egyetemeken kiépülő 5G-hálózatok ugyanis elősegítik a technológiaoktatást és a különböző, 5G-re épülő innovációk fejlesztését, tesztelését, valamint Magyarország részvételét az Európai Unió 5G-tematikájú kutatás-fejlesztési programjaiban. Szakemberbázisunkat még tovább szeretnénk bővíteni, és a hibrid munkarend elvei mentén épül új székházunk is a Budapest One irodaházban, amelyet az előzetes tervek szerint 2022 őszén vehetünk át.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.