Megnőtt a légi forgalom a magyar légtérben az orosz–ukrán háború kirobbanása óta – erről a HungaroControl Zrt. tájékoztatott a VG érdeklődésére. Az állami tulajdonú légiforgalmi szolgáltató arról számolt be, hogy az ukrán légtérzár február 24-i elrendelése után naponta átlagosan kétszáz átrepülő járattal többet kezelnek a magyar légi navigációs szakemberek, mint az előző hét azonos időszakában.
A többletforgalom elsősorban az ukrán és moldovai légterek lezárásának a következménye.
A cég arra is felhívta a figyelmet, hogy az orosz légitársaságoknak az uniós légtérből való február 27-i kitiltása után megnövekedhet a magyar légtérben az Európai Unióból Ázsiába közlekedő légitársaságok járatainak a száma is. Ezek korábban Szibériát átszelve közlekedtek a célállomásaik felé. Vagyis minden esély meg van rá, hogy az újabb korlátozások következtében tovább sűrűsödik Magyarország fölött a légtér.
Ennek mértékének megbecsülése egyelőre bizonytalan, tekintve, hogy az ukrajnai orosz fegyveres fellépésre adott nyugati válaszlépések miatt folyamatosan változnak a körülmények. Ráadásul ezekre Moszkva is hasonló tilalmakkal reagál: eddig például 36 ország – köztük Magyarország repülőjáratait – tiltotta ki a légteréből, válaszul az EU-s légtér orosz gépek elöli elzárására. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szóban forgó államok járatai csak akkor hatolhatnak be az orosz légtérbe, ha előzetesen erre különleges engedélyt kapnak az orosz külügyminisztériumtól vagy a közlekedési hatóságtól.
A képlékeny szituáció kapcsán a HungaroControlnál elmondták lapunknak, hogy az európai légi közlekedést koordináló Eurocontrollal közösen figyelik a forgalom alakulását, és szükség esetén további intézkedéseket tesznek a szolgáltatások zavartalanságának biztosítására és a repülésbiztonság fenntartására. A vállalat azt is jelezte, hogy a növekvő gépmozgások nem igényelnek kapacitásbővítést a társaság munkavégzésében. Ennek több oka is van: egyrészt a február mindig is az év legkisebb forgalmú hónapja, vagyis jut szabad erőforrás a mostani helyzetben, másrészt a koronavírus-járvány miatt a légi közlekedés intenzitása továbbra is mintegy 30 százalékkal alacsonyabb, mint 2019-ben.
Akkor rekordévet produkált a magyar légtér kihasználtsága: a légi irányítók csaknem 758 ezer átrepülő járat közlekedését segítették a magyar légtérben, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér le- és felszálló forgalma megközelítette a 122 ezret. A pandémia túlzás nélkül kiürítette az égboltot, az átrepülések száma 2020-ban 57 százalékkal (430 ezer gép) mérséklődött, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren pedig több mint 61 százalékkos volt a visszaesés. Tavaly már megkezdődött a visszarendeződés, de a 2019-es szint elérése még távoli.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.