Több mint kilenc hónapos várakozást követően eredmény született a Volánbusz Zrt. összesen hatvan darab elektromos autóbusz beszerzésére szóló tenderein – derült ki az elektronikus közbeszerzési rendszerbe frissen feltöltött dokumentumokból. Eszerint 48 járművet a BYD, további 12-t pedig az Ikarus szállíthat le az állami társaságnak.
Az utóbbiak teljes egészében Székesfehérvárra kerülnek majd a tervek szerint, míg Győr 13, Zalaegerszeg 11, Szolnok 10, Szeged 8, Eger pedig 6 új BYD eBus (K9UD) modellel gazdagodhat.
A két, a Volánbusz által még tavaly június elején, a Zöldbusz program keretében kiírt pályázat összértéke 8,59 milliárd forint, ebből az állam 6,52 milliárdot finanszíroz. A teljes egészében elektromos meghajtású buszokat várhatóan még az idén átadják a nyertes ajánlattevők. Mint azt a Magyarbusz.info szaklap megjegyezte,
a BYD és az Ikarus győzelmével a kormányzati Zöldbusz program végre valóban munkát ad a hazai buszgyártás számára is,
hiszen a szóban forgó járműveket kivétel nélkül magyar, illetve Magyarországon termelőkapacitást fenntartó gyártók szállíthatják majd. Ráadásul a nyertes cégek az autóbuszok átvételétől számított 24 hónapos időtartam alatt a felmerülő kötelező karbantartási műveleteket is elvégzik.
A Volánbusz felhívása egyébként jókora aktivitást váltott ki a buszgyártók körében: a Szeged, Eger és Szolnok villanybuszaira kiírt tender valamennyi szakaszában hat-hat ajánlat érkezett. Győr és Zalaegerszeg vonatkozásában három-három érvényes pályázatot nyújtottak be, míg Székesfehérvár tekintetében összesen négy ajánlat futott be, itt az Ikarus 120e típusát választották ki a bírálók. A társaság ennek azért is örülhet, mert az eddigi legnagyobb megrendelését könyvelheti el elektromos buszokra.
A tender eredményhirdetésével párhuzamosan a Magyar Közlönyben megjelent egy kormányhatározat, amely kvázi zöld lámpát adott a Volánbusz jármű-korszerűsítési programjának folytatására. A kabinet döntése értelmében a közlekedési cég autóbuszflottájának 2023-as fejlesztéséhez – mintegy 540 jármű – az önrész
pénzügyi fedezetét 3,5 milliárd forintos tőkeemelés útján biztosítják a jövő évi költségvetésből
a busztársaság egyedüli részvényesén, a MÁV Magyar Államvasutak Zrt.-n keresztül.
Az indoklás szerint a forrás az országos, regionális, elővárosi és helyi menetrend szerinti autóbusz-közlekedés versenyképességének növelését, a szolgáltatás színvonalának emelését és az utaselégedettség javítását szolgálja. A kormány ezenfelül a korszerű és klímatudatos működés elősegítése mellett is elkötelezte magát, a Volánbusz jármű-korszerűsítési és -beszerzési koncepciójának elfogadásával pedig hozzájárult a társaság flottaprogramjának további folytatásához. A beszerzéseket 90 százalékban beruházási hitelből, 10 százalékban pedig önrészből kell megoldania a közlekedési társaságnak. 2022-ben, valamint a 2024-es év után a Volánbusznak a saját büdzséje terhére kell kigazdálkodnia a flottacsereprogramhoz szükséges önerő pénzügyi fedezetét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.