BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A 2-es és a 4-es metró működését is veszélybe sodorhatja a háború

A 3-as metró alkatrészhiányánál jóval súlyosabb gondokat okozhatnak az Alstom kocsiknak az Ukrajnában dúló harcok. Az M2-es és az M4-es vonalon futó szerelvények keréktárcsáit ugyanis Dnyipróban gyártják. Az ipari központ heves támadások alatt áll, az sem zárható ki, hogy az érintett üzemet lebombázták.

A VG értesülése szerint az ukrán háborús helyzet miatt bizonytalanná vált a 2-es és a 4-es metró keréktárcsáinak cseréje, ami végső soron akár a menetrendre is kihathat. A probléma háttere, hogy a vonalakon közlekedő Alstom Metropolis (AM) szerelvények futófelületei időről időre elkopnak, ami normális jelenség. A BKV első körben esztergálja az abroncsokat, de ha ez már nem lehetséges, cserélnie kell azokat. Az ehhez szükséges monoblokk kerekeket a fővárosi cég beszállítótól szerzi be.

Az igazgatóság legutóbb tavaly ősszel döntött ilyen tenderről. Ennek kapcsán kiemelték, hogy a beszerzés a „nagyobb üzembiztonság megteremtését” célozza. A BKV március végén frissített, hatályos szerződéslistájából kiderül, hogy az illesztett agyfuratú AM monoblokk kerekekről szóló megbízást a Radreifen 2013 Kft. nyerte el mintegy 650 ezer euró értékben. A szerződést idén január végén írták alá, a végső dátum pedig 2023 júliusa. A megállapodás többkörös szállítást kötött ki.

Fotó: Nagy Zoltán / MTI

Információink szerint a BKV március végén arról adott ki belső tájékoztatást, hogy a második és harmadik ütem szerinti teljesítés csúszhat. Ennek oka, hogy a Radreifen ezeknél a szerződésrészeknél alvállalkozó gyártóként az Interpipe Group Company SL céget jelölte meg, amelynek székhelye az ukrajnai Dnyipro. A fővárostól, Kijevtől délkeletre fekvő, milliós lélekszámú város az egyik legjelentősebb ukrán ipari központ, ezért az orosz csapások fokozottan sújtják. Már március közepén is lőtték, tegnap pedig ismét találatokat kapott a reptere, amely a híradások szerint teljesen megsemmisült.

Forrásaink szerint nem zárható ki, hogy az AM szerelvényekre monoblokk kerekeket gyártó üzemet is bombázták, az viszont biztos, hogy a termelését még február végén felfüggesztették. Erről Andrej Bibik, az Interpipe acélgyár vezetője nyilatkozott. A 10 ezer embert foglalkoztató üzem bezárását azért rendelték el, mert több száz alkalmazottat besoroztak, sokan pedig elmenekültek. A megmaradt állomány vasúti kerekek és olajszállító csövek helyett most fémakadályokat állít elő az orosz tankok és konvojok blokkolására.

A BKV mindenesetre már februárban jelezte a Radreifennek, hogy az ukrán válság nyomán bekövetkező esetleges változások miatt haladéktalanul keressen más gyártót a keréktárcsák vállalt beszállítási határidejének tartása, illetve a folyamatos ellátás érdekében.

A VG megkeresésére a Radreifen ügyvezető igazgatója, Korompai Péter megerősítette, hogy nehézségekbe ütköztek a megbízás kapcsán.

Mint közölte, a beszerzés „a katonai konfliktussal érintett gyártó okán promt intézkedésre késztette” társaságukat. Ennek részleteire azonban nem tért ki, arra hivatkozva, hogy az ügy kommunikációjában a BKV az illetékes. Azt ugyanakkor jelezte, hogy a fővárosi tömegközlekedési vállalattal folyamatosan tartják a kapcsolatot.

Lapunk a BKV-nál is érdeklődött, de lapzártánkig nem érkezett válasz. Így hivatalosan egyelőre nem ismert, hogy a kialakult szituáció hogyan érinti a 2-es és a 4-es metró közlekedését. Hozzáértők erről azt mondták a VG-nek, hogy

jóval súlyosabb következményekkel lehet számolni, mint az orosz gyártmányú 3-as metró esetében, amelynél az alkatrészellátásban merültek fel problémák.

Ez azonban szerintük kezelhető, viszont az AM monoblokk kerekek pótlása alternatív úton már korántsem.

Fotó: VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.