A VG értesülése szerint az ukrán háborús helyzet miatt bizonytalanná vált a 2-es és a 4-es metró keréktárcsáinak cseréje, ami végső soron akár a menetrendre is kihathat. A probléma háttere, hogy a vonalakon közlekedő Alstom Metropolis (AM) szerelvények futófelületei időről időre elkopnak, ami normális jelenség. A BKV első körben esztergálja az abroncsokat, de ha ez már nem lehetséges, cserélnie kell azokat. Az ehhez szükséges monoblokk kerekeket a fővárosi cég beszállítótól szerzi be.
Az igazgatóság legutóbb tavaly ősszel döntött ilyen tenderről. Ennek kapcsán kiemelték, hogy a beszerzés a „nagyobb üzembiztonság megteremtését” célozza. A BKV március végén frissített, hatályos szerződéslistájából kiderül, hogy az illesztett agyfuratú AM monoblokk kerekekről szóló megbízást a Radreifen 2013 Kft. nyerte el mintegy 650 ezer euró értékben. A szerződést idén január végén írták alá, a végső dátum pedig 2023 júliusa. A megállapodás többkörös szállítást kötött ki.
Információink szerint a BKV március végén arról adott ki belső tájékoztatást, hogy a második és harmadik ütem szerinti teljesítés csúszhat. Ennek oka, hogy a Radreifen ezeknél a szerződésrészeknél alvállalkozó gyártóként az Interpipe Group Company SL céget jelölte meg, amelynek székhelye az ukrajnai Dnyipro. A fővárostól, Kijevtől délkeletre fekvő, milliós lélekszámú város az egyik legjelentősebb ukrán ipari központ, ezért az orosz csapások fokozottan sújtják. Már március közepén is lőtték, tegnap pedig ismét találatokat kapott a reptere, amely a híradások szerint teljesen megsemmisült.
Forrásaink szerint nem zárható ki, hogy az AM szerelvényekre monoblokk kerekeket gyártó üzemet is bombázták, az viszont biztos, hogy a termelését még február végén felfüggesztették. Erről Andrej Bibik, az Interpipe acélgyár vezetője nyilatkozott. A 10 ezer embert foglalkoztató üzem bezárását azért rendelték el, mert több száz alkalmazottat besoroztak, sokan pedig elmenekültek. A megmaradt állomány vasúti kerekek és olajszállító csövek helyett most fémakadályokat állít elő az orosz tankok és konvojok blokkolására.
A BKV mindenesetre már februárban jelezte a Radreifennek, hogy az ukrán válság nyomán bekövetkező esetleges változások miatt haladéktalanul keressen más gyártót a keréktárcsák vállalt beszállítási határidejének tartása, illetve a folyamatos ellátás érdekében.
A VG megkeresésére a Radreifen ügyvezető igazgatója, Korompai Péter megerősítette, hogy nehézségekbe ütköztek a megbízás kapcsán.
Mint közölte, a beszerzés „a katonai konfliktussal érintett gyártó okán promt intézkedésre késztette” társaságukat. Ennek részleteire azonban nem tért ki, arra hivatkozva, hogy az ügy kommunikációjában a BKV az illetékes. Azt ugyanakkor jelezte, hogy a fővárosi tömegközlekedési vállalattal folyamatosan tartják a kapcsolatot.
Lapunk a BKV-nál is érdeklődött, de lapzártánkig nem érkezett válasz. Így hivatalosan egyelőre nem ismert, hogy a kialakult szituáció hogyan érinti a 2-es és a 4-es metró közlekedését. Hozzáértők erről azt mondták a VG-nek, hogy
jóval súlyosabb következményekkel lehet számolni, mint az orosz gyártmányú 3-as metró esetében, amelynél az alkatrészellátásban merültek fel problémák.
Ez azonban szerintük kezelhető, viszont az AM monoblokk kerekek pótlása alternatív úton már korántsem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.