Az Oreót és a Milka csokikat is gyártó Mondelez, valamint a Nestlé és a Pepsi ukrajnai és kelet-európai munkavállalói elégedetlenségüknek adtak hangot, sok esetben fel is mondtak, amiért a nevezett vállalatok úgy döntöttek, hogy bizonyos oroszországi üzleteket továbbra is fenntartanak – írja a Reuters a cégek belső kommunikációs anyagaira és a munkavállalókkal készített interjúkra hivatkozva.
Több ukrajnai és kelet-európai munkavállaló is otthagyta munkahelyét, mert munkaadóik – a Mondelez, a Nestlé és a Pepsi – úgy döntöttek, hogy bizonyos oroszországi üzleteket továbbra is fenntartanak. A dolgozók többször felszólították munkaadóikat arra, hogy szakítsák meg a kereskedelmi kapcsolatokat Oroszországgal. A drasztikusabb lépésre csak ezután került sor.
Az orosz invázióra adott válasz (vagy annak elmaradása) miatt felszólaló vagy felmondó alkalmazottak főként Ukrajnában, Lengyelországban és Kelet-Európában dolgoznak,
és csak töredékét teszik ki az élelmiszeripari vállalatok által foglalkoztatott több százezer dolgozónak.
Egy a Reuters által látott belső feljegyzés szerint a Nestlénél meg nem határozott számú ukrajnai alkalmazott mondott fel, más dolgozókat pedig a közösségi médiában zaklattak, amiért egy Oroszországgal üzletelő vállalatnál maradtak.
A Mondelez balti régióban dolgozó alkalmazottai közül mintegy 130 márciusban petíciót küldött Dirk Van de Put vezérigazgatónak, hogy állítsa le a cég oroszországi üzleti tevékenységét. A Mondelez egyik, a Reuters által megkérdezett ukrajnai alkalmazottja pedig megdöbbenésének adott hangot amiatt, hogy a vállalat még mindig egy olyan terméket népszerűsít Oroszországban, amelyikkel akár 500 ezer rubelt is lehet nyerni. Egy másik, Milka csokoládét népszerűsítő weboldal az orosz lakosoknak akár 20 százalékos készpénz-visszafizetést ajánlott fel a vásárlások után egy olyan promóció keretében, amelyik március 15-én kezdődött – három héttel azután, hogy Oroszország megtámadta Ukrajnát.
A Nestlé, a Pepsi és a Mondelez, vagyis a világ három legnagyobb piaci kapitalizációjú, csomagolt élelmiszert előállító cége nem hozta nyilvánosságra, hogy mely márkákat árulják továbbra is Oroszországban.
A Mondelez európai elnöke, Vinzenz Gruber reagált a dolgozók felháborodására. „Nagyra értékeljük, hogy munkatársaink felemelik a szavukat és megosztják a véleményüket ezzel a szívszorító és értelmetlen háborúval kapcsolatban” – írta közleményében.
A belső vállalati üzenőfalakon közzétett 19 bejegyzés mellett a Pepsi egy, a Mondelez két és a Nestlé három dolgozója külön-külön közölte a Reutersszel, hogy azt szeretnék, ha munkáltatójuk erőteljesebben lépne fel Oroszországgal szemben.
Bár a Pepsi felfüggesztette az üdítőitalok értékesítését Oroszországban, továbbra is árulják az általuk alapvető cikkeknek nevezett termékeket, köztük snackeket és tejtermékeket.
A Nestlének nagyjából 5800 alkalmazottja volt Ukrajnában a háború kezdetén, de jelentős részük már elhagyta az országot, mondta a cég szóvivője. A Nestlé kezdetben csak a reklám- és tőkebefektetéseket állította le Oroszországban, ami mind az alkalmazottak, mind az ukrán tisztviselők haragját kiváltotta. Néhány lvivi dolgozó márciusban nyílt levelet küldött a Nestlé vezérigazgatójának, Mark Schneidernek a Nestlé belső üzenőfalán, amelyben azt írták, hogy „embereink elárulva érzik magukat” a vállalat oroszországi tevékenységének folytatása miatt. A cég még abban a hónapban közölte, hogy leállítja számos márkája, köztük a KitKat csokoládé és a Nesquik értékesítését Oroszországban.
Azonban továbbra is árusítanak alapvető termékeket, például bébiételeket, viszont a nyereséget jótékonysági célokra ajánlják fel.
A Reuters által megkérdezett három alkalmazott nagyobb átláthatóságot szeretne elérni azzal kapcsolatban, hogy a vállalat milyen termékeket tart alapvető fontosságúnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.