Miután márciusban a kormány rendeletben módosította az üzemanyag-vásárlás szabályait, hatalmas sokk érte a magyar fuvarozói és megbízói szektort. A rendelet értelmében kitiltották a nagyobb, 7,5 tonna feletti járművek nagy részét a benzinkutak sima kútoszlopairól, illetve a 3,5 tonna feletti külföldi járműveket azzal, hogy azokat csak nagynyomású kútoszlopon lehet megtankolni, továbbá csak piaci áron, tehát nem ársapkával, 480 forintért.
Egyik pillanatról a másikra változott meg a helyzet, amikor megtörtént a bejelentés, hogy a teherautók nem tankolhatnak üzemanyag-ársapkával a kutakon. A költségek minden fuvarozónál emelkedtek, így nem maradt más megoldás, mint a lehető leghamarabb beépíteni az árakat, ezt tanácsoljuk a többi fuvarozócég számára is
– mondta Happ Olivér, a Happ Kft. tulajdonosa, aki szerint most kiemelten fontos, hogy egységesen lépjenek fel a piacon.
Ha a hazai fuvarozói vállalkozások talpon akarnak maradni, akkor máról holnapra mintegy húszszázalékos árnövekedést kell érvényesíteniük.
Húszszázalékos áremelést kezdeményeztünk az ügyfeleinknél, mert ez az üzemanyagár-emelkedés az összköltségünkben éppen ekkora növekedést jelentett. Szerencsére az a visszajelzés a piacról, hogy az ügyfelek ezt elfogadják, hiszen mindenki látja, hallja a hírekben, hogy mi a helyzet. Az infláció és az orosz–ukrán háború együttesen eredményezte ezt
– tette hozzá az ügyvezető, aki elmondta, most is járnak Ukrajnába, napi 15-20 kamionnal, de csak Munkácsra, így a háborús övezetet elkerülik.
Az MNB is 7 százalékos pénzromlással számol: rövid távon a háború, középtávon az infláció jelenti a nagyobb kockázatot, így az árstabilitást kell előtérbe helyezni. A legnehezebb, hogy nem is látni a végét. A szakemberek szerint nem állt még meg az áremelkedés.
Nálunk ez egy mesterségesen generált árstop volt, de ha megnézzük az árakat a környező országokban, akkor még magasabb üzemanyagárakat tapasztalunk. Ezért is volt itthon üzemanyaghiány, mert a tranzitforgalom is itt tankolt nálunk, és ennek most mi vagyunk a kárvallottjai
– jegyezte meg Happ Olivér. Kifejtette: sajnos a tendencia azt mutatja, hogy az árak nem lesznek alacsonyabbak, sőt, a háború változtathat ezen, és még akár drágulhat is, de az olajár esésére nem lehet számítani. Megoldás lehet – és ezt számos vevőnél bevezették – az üzemanyagár-klauzula. Ez azt jelenti, hogy
megállapítanak egy fuvardíjat, függetlenül az üzemanyagártól, és egy heti üzemanyagár-töltő modell segítségével minden héten korrigálják az üzemanyagár mozgásával a megállapított fuvardíjat.
Ezt mindenkinek ajánlja a Happ Kft. tulajdonosa a gazdaságban, mert kétoldalú védelmet nyújt. Happ Olivér arra is kitért, hogy még mindig vannak üzemanyag-ellátási problémák, van olyan benzinkút, ahol időszakos hiány van, de ez már csak egy-két napos csúszást okoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.